ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.01.2012, 14:02
نابود کردن اقتصاد کشور در سه سوت!

با گذشت یک ماه از التهابات ارزی، اقتصاد کشور بدون اجرای تحریم های جدید آمریکا و به دلیل ضعف و نابسامانی مدیریت، در حال ورود به مرحله فروپاشی است.

به گزارش خبرنگار بازتاب، نوسانات شدید در بازار ارز و امنیتی کردن این بازار، هرج و مرج در تصمیم گیری‌های پولی و مالی کشور که باید باثبات ترین بخش اقتصاد باشد، کاهش شدید ارزش پول ملی و جایگزینی دلار به جای ریال در مبادلات تجاری داخلی، تنها بخشی از علائمی است که حکایت از حرکت اقتصاد کشور به سراشیبی پرتگاه دارد.

امروز سکه طلا در یک جهش دیگر به مرز ۸۰۰ هزار تومان رسید.

بنابر مشاهدات خبرنگار بازتاب، در بازارهای کلان تهران نظیر بازار آهن، لوازم خانگی و طلا مبادلات قفل شده و فعالان اقتصادی تصویر روشنی از آینده نزدیک بازار ندارند. به همین دلیل از خرید وفروش عمده اجتناب می شود و در مواقع اضطراری نیز خرید وفروش نقدی جایگزین معاملات اعتباری گردیده است.

بسیاری از فروشندگان کالاهای وارداتی هم اجناس خود را مطابق با قیمت لحظه ای دلار می فروشند.

سیاستهای کنترلی اقتصادی بانک مرکزی که با شکست همراه شده است، جای خود را به سیاستهای امنیتی پلیس داده که گفته شده با لباس مبدل در بازار ارز حاضر می شود. بازار آزاد ارز هم جای خود را به بازار سیاه داده است و مردم که با کاهش ۵۰ درصدی ارزش پول ملی در برابر ارز و طلا، عملا نیمی از سرمایه خود را که ظرف یک عمر جمع آروی کرده بودند، در چندماه از دست داده اند با نگرانی به آینده می نگرند.

در این شرایط رییس دولت که در سرمای زمستان به همراه همسر و تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه به مناطق گرم آمریکای جنوبی سفر کرده بود، پس از بازگشت از سفر یک هفته ای، تصمیم شورای پول و اعتبار که براساس قانون در جهت متناسب کردن نرخ سود بانکی با تورم اتخاذ شده بود را وتو کرده، اما نگفته است که چه طرحی برای مهار اقتصاد نابسامان کشور دارد.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت دلار تنها طی چند ماه، اتفاقی بی‌سابقه است که اثرات تورمی آن در ماه های آینده ظاهر خواهد شد و علاوه بر فشار سنگین بر اقشار متوسط به پایین جامعه، موجب بروز مشکلات شدید در تولید نیز می گردد.

هرچند تحریم های خارجی نقش اساسی در نابسامانی کنونی دارد، اما در این شرایط به نظر می‌رسد اقتصاد ایران برای وارد شدن به وضعیت بحرانی نیازی به تحریم جدید و اقدامات تازه آمریکا ندارد و سردرگمی و عدم هماهنگی مسئولان، تصمیمات متناقض و ناکارامد و عدم توجه به روشهای درست حل مساله برای بردن اقتصاد ایران به لبه پرتگاه کافی است.