ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2012, 21:24
پیام تهدیدآمیز باراک اوباما به علی خامنه‌ای

ایران امروز: تنش میان نظام حاکم بر ایران و ایالات متحده آمریکا وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در تازه‌ترین شماره خود خبر از ارسال پیام هشدارآمیز مستقیمی از سوی باراک اوباما برای رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای می‌دهد.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از نمایندگان دولت آمریکا که نامش فاش نشده نوشت رئیس جمهور ایالات متحده در پیامی که از طریق کانال‌های محرمانه به دست خامنه‌ای رسیده، نسبت به تهدیدهای ایران در مورد بستن تنگه‌ی هرمز به او هشدار داده است.

باراک اوباما در این پیام هرگونه اخلال در مسیر انتقال سوخت از طریق تنگه هرمز را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده که با واکنش واشنگتن روبرو خواهد شد.

پایگاه اینترنتی آلمانی «اشپیگل آنلاین» ارسال این پیام را اقدامی غیرمعمول در مشاجره میان دو کشور توصیف کرده و آن را نشانه‌ی جدی گرفتن تهدیدهای ایران از سوی آمریکا ارزیابی کرده است.

مقامات آمریکایی پیش تر به صورت علنی هم اعلام کرده بودند که تلاش احتمالی ایران برای بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تازگی گفته است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، "آمریکا وارد عمل خواهد شد و تنگه را باز خواهد کرد".

پس از این سخنان، فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس اعلام کرد که اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد. سایر مقامات آمریکایی و وزیر دفاع بریتانیا هم این سخن را تکرار کردند.

به گفته مقاماتی که نیویورک تایمز با آنها صحبت کرده است، دولت آمریکا برای اطمینان یافتن از اینکه ایران اهمیت مسئله را کاملا درک کند، پیامی را مستقیما برای رهبر این کشور ارسال کرده است.

اما این پیام چگونه به ایران منتقل شده است؟

در همین ارتباط، «پاتریک کلاوسن»، معاون مرکز تحقیقات «موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن» در مصاحبه با بخش خبری «یاهو»، گفته است که محتمل ترین گزینه‌ای که پیام اوباما را به ایران منتقل کرده باشد، داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه است که هفته گذشته سفری دو روزه به ایران انجام داده است.

یک هفته پس از سغر داوداوغلو به تهران، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران به آنکارا رفت. بنابر گزارش‌ها داوود اغلو در آنکارا پیش از آنکه با علی لاریجانی دیدار کند با «بیل برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا در ترکیه دیدار کرد و بلافاصله به دیدار لاریجانی شتافت.

پس از دیدار لاریجانی و داوود اغلو، رئیس مجلس ایران در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که ایران تمایل دارد مذاکراتی جدی با غرب در مورد موضوع هسته‌ای برگزار کند. وی همچنین اعلام کرد که همه موضوعات با مذاکره حل خواهد شد، اما مذاکراتی جدی و نه بی‌فایده.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که سفر لاریجانی به ترکیه نیز بی‌ارتباط با پیام اوباما و احتمالا پاسخ علی خامنه‌ای به این پیام نباشد.

منابع گزارش: دویچه وله، بی‌بی‌سی، تابناک