ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.01.2012, 8:26
محکومیت ترور و تهدید به عملیات نظامی


ترور و تهدید به عملیات نظامی چشم اندازه تیره‌ای برای گسترش خشونت

تنش‌های بین‌المللی می‌تواند منجر به تشدید چشمگیر نقض حقوق بشرشود

(۲۲ دی ماه ۱۳۹۰)- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز به شدت ترور یکی از افراددست اندرکار برنامه هسته ای کشور را توسط افراد ناشناس محکوم کرد. کمپین نسبت به التهاب فزآینده فضای خشونت در رابطه با بحران هسته ای که هم زمان با اظهارات اخیر مقامات اسراییلی و مشاورپیشین باراک اوباما در مورد حمله پیشگیرانه به ایران به اوج خود رسیده، نگرانی عمیق خود را ابراز می کند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین گفت: « بالاگرفتن حملات لفظی مواجهه جوایانه، چه آشکارو چه پنهانی، همراه با افزایش ستیزه گرایی از سوی همه کشورهای درگیر، می تواند مقدمه ای برای یک فاجعه حقوق بشری در ایران باشد.» وی افزود: «قتل احمدی روشن، مشخصات یک قتل فراقضایی که در نقض قوانین بین المللی است را داراست. مقامات ایرانی بایستی تحقیقات کامل و شفافی با همکاری دولت ها و نهادهای بین المللی در این مورد انجام دهند.»

طی روزهای گذشته، مدافعین حقوق بشری که ساکن ایران هستند درگفت وگو با کمپین کرارا از احتمال اینکه جناح های به خصوصی در نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران به دنبال فرصتی برای قلع و قمع فعالان، منتقدین و زندانیان سیاسی می باشند، سخن گفته اند. هراس آنان این است که یک درگیری نظامی می تواند چنین فرصتی را برای نیروهای یاد شده به وجودآورد تا بتوانند اقدامات فراقضایی خشونت آمیزی که حتی می تواند به اعدام های سیاسی وسیعی هم منجر شود به کار گیرند.

درشهریور ماه ۱۳۹۰، کمپین گزارش مبسوطی (به زبان انگلیسی) با عنوان «نقطه نظرات جامعه مدنی ایران درقبال احتمال حمله نظامی» منتشر کرد که در آن به معرفی دیدگاه های ۳۵ تن از فعالان بانفوذ جامعه مدنی و چهره های فرهنگی در داخل کشور می پردازد. کسانی که در این گزارش مورد مصاحبه قرار گرفتند خارج از دایره دستگاه های حکومتی هستند. بسیاری از این افراد به خاطر عقاید یا فعالیت های مسالمت آمیزشان با سانسور، آزار واذیت و حتی حبس مواجه شده اند.

همه مصاحبه شوندگان نگرانی های عمیق خود را از درگیری نظامی که منجر به تشدید نقض حقوق بشر و به وجود آوردن بهانه ای برای نظامی گرایی کامل حکومت ایران همراه با سرکوب فزآینده حقوق مدنی و سیاسی است، ابراز داشتند. جمع بندی این گزارش این است که حمله پیشگیرانه نظامی منجر به یک فاجعه حقوق بشری با ابعاد وسیع خواهد بود و برای روند دموکراتیزه شدن ایران بسیار مضر است.
یک فعال دانشجویی به کمپین گفت که در صورت بروز وضعیت جنگی دموکراسی و حقوق بشر و جامعه مدنی بازندگان اصلی خواهند بود، حکومت تمار عیار نظامی خواهد شد و چنین حکومتی این نیروی بالقوه را دارد که به سرکوب ویا حتی کشتن مخالفان خود بپردازد.

کمپین به شدت صف آرایی پرشتاب طرفین این بحران به سوی مواجهه نظامی را محکوم می کند و بر این باور است که اقداماتی که کشور را به سوی خشونت بیشتر ببرد، عموما منجر به نقض گسترده و غیرقابل قبول حقوق مردم خواهد شد.

به دنبال افزایش تنش های بین المللی، طی هفته های اخیر مقامات نظامی و دولتی ایران در چندین نوبت تهدید به بستن تنگه هرمز با استفاده نیروی نظامی خود کردند. این اقدام می تواند پای کشورهای متعددی را به یک درگیری نظامی جدی باز کند.

همزمان با چنین اظهاراتی مقامات اسراییلی هم به ترویج وتوجیه حمله پیشگیرانه نظامی به ایران ادامه دادند. به علاوه دنیس راس، مشاور ارشد سابق باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اخیرا به رسانه ها گفت که آقای اوباما آماده توسل به حمله پیشگیرانه به ایران در پاسخ به ادامه فعالیت های غنی سازی است.
در چنین احوالی، تروریست های ناشناس مصطفی احمدی روشن، یک مدیر میانی در تاسیسات هسته ای نطنز را در خیابان ترور کردند. روش این بمب گذاری و ترور، مشابه ۵ ترور هدفمند افراد دست اندر کار در برنامه هسته ای ایران در طول دو سال گذشته است.

در حالی که هیچ دولت یا سازمانی مسوولیت این ترور ها را به عهده نگرفته است، رسانه ها و کارشناسان حوزه سیاست خارجه در خصوص نقشی که سرویس های جاسوسی اسراییل می توانند در چنین اقداماتی داشته باشند گمانه زنی هایی را مطرح کرده اند.

دولت ایران هم انگشت اتهام را به سوی دولت اسراییل دراز کرده است.

برخی مخالفان حکومت ایران این نقطه نظر را مطرح کرده اند که دولت ایران خود ممکن است ترور احمدی روشن را طراحی کرده باشد چرا که شماری از عناصر حکومت ایران می توانند در صورت بروز مواجهه نظامی با قدرت های خارجی پایه های قدرت خود را تحکیم بخشند.

بسیاری از این افراد این سوال را مطرح کرده اند که چگونه حکومت ایران و دستگاه های اطلاعاتی آن در تعقیب وشناسایی ترورکنندگان در روز روشن ناکام مانده اند در حالی که همین نیروها فضای سرکوب امنیتی شدیدی بر علیه مخالفین و دیگر منتقدین به وجود آورده اند.

کمپین به علاوه در خصوص تبعات استفاده رو به افزایش از ترورهای هدفمند غیرقانونی در قالب بمب گذاری و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه و آسیای جنوب غربی توسط دولتها و شبه نظامیان هشدار می دهد.

طی چندماهه گذشته برخی از کاندیداهای جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه ها و مناظره های تلویزیونی به صورتی عریان استفاده از کشتن دانشمندان ایرانی را امری موجه و لازم دانسته اند تا به این وسیله سرعت برنامه هسته ای تهران کاهش بیابد.

هادی قائمی در واکنش به این اظهارات گفت:‌ «چنین سخنان وپیام هایی همراه با اظهارات برخی از مقامات اسراییلی که در رسانه ها به منظور مشروع نشان دادن اقدامات تروریستی مطرح می شود، و کشتن افراد، با بربریت فاصله ای ندارد. اظهاراتی که پیشنهاد می کند ترور های هدفمند مشروع هستند، درحالی که این چنین نیست.»