ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.01.2012, 19:45
«جمهوری اسلامی با ادامه سیاست‌های کنونی فرومی‌پاشد»

دویچه وله: یک مقام اطلاعاتی آمریکا می‌گوید هدف از تحریم‌های گسترده بر ضد جمهوری اسلامی، به بن‌بست رسیدن حکومت،‌ برانگیختن نارضایتی‌های سیاسی در این کشور است. او می‌گوید «در صورت ادامه سیاست‌های کنونی، فروپاشی رژیم ایران محتمل است.»

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی در ایالات متحده، گزارش داد که هدف تشدید تحریم‌های هدف‌دار و فلج‌کننده بر ضد جمهوری اسلامی، برانگیختن نارضایتی‌های عمومی در ایران است تا به‌واسطه فشارهای داخلی و خارجی، حکومت مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش توقف برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای خود شود.

این مقام اطلاعاتی آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید تحریم‌ها علاوه بر این‌که مستقیما بسیاری از مقامات حکومتی ایران را هدف قرار داده‌اند «می‌توانند با افزایش نارضایتی و نفرت عمومی از حاکمیت، مردم را به خیابان‌ها بکشانند تا از این طریق رهبران ایران درک کنند که زمان تغییر مسیر فرارسیده است.»

روزنامه واشنگتن‌پست در نخستین نسخه‌ی همین گزارش به نقل از این مقام اطلاعاتی نوشته بود:«هدف نهایی تحریم‌ها علیه ایران، فروپاشی رژیم است» اما چند ساعت پس از انتشار گزارش، با انتشار اصلاحیه‌ای اعلام کرد که «براندازی رژیم، هدف اصلی تحریم‌ها نیست.»

این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه دولتی در آمریکا به‌صراحت از اهداف اساسی تحریم‌ها سخن می‌گوید. در سخنان پیشین رهبران غربی، بر «وادار کردن ایران به تغییر رفتار و سیاست‌ها در برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای» تاکید می‌شد.

به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی «دولت‌های غربی در تلاش‌اند تا به جمهوری اسلامی بفهمانند که در معادلات هزینه- فایده خود باید پارامتر جدیدی را هم در نظر بگیرد: اگر بخواهد هم‌چنان در همین مسیر حرکت کند، فروپاشی رژیم محتمل است.»

یکی دیگر از مقامات ارشد دولتی در آمریکا هم در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته است: «با وضعیت متزلزلی که اقتصاد ایران در نتیجه تحریم‌ها پیدا کرده، افزایش نارضایتی‌های مردم در این کشور واکنشی طبیعی است، اگرچه تحریم‌ها عمدتا برای تحقق چنین هدفی اعمال نشده‌اند.»

به اعتقاد بسیاری از مقامات غربی، ایران قادر به پرداخت هزینه‌ ادامه سیاست‌های کنونی‌اش نیست و در صورت اصرار سرسختانه بر اجرای این سیاست‌ها، باید هزینه هنگفتی بپردازد که «ممکن است فروپاشی رژیم باشد.»

تلاش آمریکا برای متقاعد کردن چین به تحریم نفت ایران

قدرت‌های غربی در هفته‌های اخیر فشار بر این را به‌طور بی‌سابقه‌ای تشدید کرده‌اند. اتحادیه اروپا قرار است به زودی طرح تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به تصویب نهایی برساند و ایالات متحده نیز علاوه بر تصویب طرح‌های مشابه، در تکاپوی مذاکره با دیگر مشتریان نفت ایران، از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی است تا آن‌ها را هم به پذیرش توقف واردات نفت از ایران متقاعد کند.

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا برای تحقق همین هدف به چین سفر کرده است. آقای گایتنر به‌صراحت از مقامات چینی خواسته که از میزان واردات نفت‌خام از ایران بکاهند. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، وزیر خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با نخست‌وزیر چین گفته است: «ما در مراحل ابتدایی یک تلاش دیپلماتیک گسترده برای افزایش محسوس فشار بر ایران هستیم و دلایل متقنی برای توقف خرید نفت از ایران داریم.»

افزایش نارضایتی‌ها و نفرت عمومی ممکن است مردم را به خیابان‌ها بکشاند

تیموتی گایتنر اعلام کرده که ایالات متحده علیه کشورهایی که با سیاست‌های جدید جامعه جهانی بر ضد ایران هم‌گام نشوند هم تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد. آقای گایتنر که به گفته منابع خبری حامل پیام قاطع «شما یا با ما هستید، یا علیه ما» برای «غول‌های آسیایی» است، در ادامه سفر خود به ژاپن خواهد رفت.

هنوز مشخص نیست که چین به‌عنوان یکی شرکا و حامیان اصلی ایران در تجارت و سیاست بین‌المللی، با تشدید تحریم‌ها همراهی کند، اما مقامات چین نسبت به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات «فردو» ابراز نگرانی کرده و از ایران خواسته‌اند که همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تقویت، و اجازه بازدید بازرسان آژانس از این تاسیسات را صادر کند.

ژاپن هم اعلام کرده که در صورت تضمین منابع جای‌گزین برای تامین نیاز نفتی این کشور، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد. ژاپن از خریداران اصلی نفت ایران است و ۹ درصد از نفت مورد نیاز خود را از طریق ایران تامین می‌کند. تا کنون لیبی در کنار عربستان سعودی، کویت و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس برای افزایش تولید و تامین نیاز بازارهای جهانی در صورت تحریم صنعت نفت ایران، اعلام آمادگی کرده‌اند.