ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.01.2012, 9:57
قوۀ قضاییۀ ایران باید حکم اعدام تبعۀ آمریکا را نقض کند


(۱۹ دیماه ۱۳۹۰) کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران امروز گفت قوۀ قضاییۀ ایران باید فورا در مرحلۀ تجدید نظرحکم اعدام امیر میرزایی حکمتی، یک تبعۀ ایرانی-آمریکایی را نقض کند. کمپین اضافه کرد که قوۀ قضاییه همچنین باید شرایط انجام یک محاکمۀ عادلانه برای امیر میرزایی حکمتی، با دسترسی کامل به وکیل مدافع خویش را فراهم کند و به ماهها انزوا و کمبود شفافیت در مورد دستگیری و محاکمۀ وی پایان دهد.

این اولین باری است که یک تبعۀ آمریکا توسط قوۀ قضاییۀ ایران به اعدام محکوم میشود. هادی قائمی سخنگوی کمپین گفت: “ما در خصوص حکم اعدام، اقدامات پنهانی، و عدم شفافیت مستمر در خصوص محاکمۀ تبعۀ ایرانی-آمریکایی امیر حکمتی جدا نگران هستیم.” وی افزود: “ما از قوۀ قضاییۀ ایران میخواهیم تا با رعایت استانداردهای بین المللی آیین دادرسی به ناظران بین المللی اجازۀ حضور در دادگاه تجدید نظر وی را بدهند.”

یک منبع نزدیک به خانوادۀ امیرحکمتی به کمپین گفت که این تبعۀ آمریکا برای اولین بار در تاریخ ۲۴ مرداد سال جاری وارد ایران شده است تا با اعضاء خانوادۀ خویش دیدار کند. وی در تاریخ ۷ شهریور به اتهام جاسوسی دستگیر شده است. این منبع افزود: “وقتی امیرحکمتی پیش از ورود به ایران برای گرفتن ویزا سوابق خود در آمریکا را با مقامات دفتر حفاظت منافع درمیان گذاشت، به او اطمینان خاطر داده شد که سابقۀ کار کردن برای دولت آمریکا مشکلی برای حضور وی در ایران نخواهد داشت.”

اولین جلسۀ دادگاه محاکمۀ امیر حکمتی چهار ماه پس از دستگیری اش در تاریخ ۶ دسامبر در شعبۀ ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد. رییس دادگاه، قاضی ابوالقاسم صلواتی از حق دسترسی حکمتی به وکیلی که خانواده اش برای او استخدام کرده بودند امتناع کرد. در عوض، یک وکیل تسخیری که تا قبل از روز محاکمه با وی ملاقات نکرده بود در طول محاکمۀ وی به دفاع از او پرداخت.

قاضی صلواتی یکی از بدنام ترین قضات ایرانی است ک به خاطر صدور احکام سنگین و غیرقانونی برای دهها تن از زندانیان سیاسی در جریان رویدادهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری شهرت دارد. او بیش از یکصد زندانی سیاسی، مدافع حقوق بشر و کسانی که به صورت مسالمت امیز به تجمع پرداخته بودند را به احکامی با زندان های طویل المدت محکوم کرد و همچنین حداقل ۹ نفر حکم اعدام از وی دریافت کرده اند به ترتیبی که بسیاری از وی به عنوان «قاضی مرگ» یاد می کنند.

طی چند سال گذشته چندین شهروند ایرانی-آمریکایی که به ایران سفر کردند با اتهامات مشابهی مواجه شدند، از به خطر انداختن امنیت ملی کشور و اقدام برای براندازی تا جاسوسی برای سازمان های آمریکایی. در همه این پرونده ها متهمان بعد از چندین ماه کشور را پس از تبرئه یا آزادی به شرط وثیقه ترک کردند. هادی قائمی دراین زمینه گفت: « بسیاری از عناصری که در جریان پرونده اقای حکمتی وجود دارد شبیه همان الگوی مشخصی است که در مورد بقیه زندانیان با تبعیت دوگانه وجود داشته است.»

یک منبع نزدیک به خانواده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در طول مدت بازداشت امیرحکمتی، مقامات ایرانی به آنها فشار وارد کرده اند که با رسانه ها صحبت نکنند و خانواده را مطمئن کرده اند که او به زودی آزاد خواهد شد. درجریان دستگیری و بازداشت متعاقب آن، حکمتی هیچ گاه اجازه نیافته است که با خانواده خود در ایالات متحده امریکا تماسی برقرار کند. پیشتر خبرگزاری فارس با انتشارآنچه در دادگاه گذشت آورد که در کیفرخواست صادره برای امیر میرزایی حکمتی که توسط نماینده دادستان قرائت شد با استناد به گزارشات مدیرکل حقوقی قضایی معاونت جاسوسی وزارت اطلاعات آمده است که حکمتی با هدف نفوذ اطلاعاتی به سیستم اطلاعاتی کشور وارد ایران شده و با بررسی دقیق‌تر مشخص شد که هدف وی متهم سازی ایران به دست داشتن در تروریسم است.

در این کیفرخواست همچنین آمده است که متهم از ماه می ۲۰۰۹ میلادی توسط سازمان جاسوسی آمریکا CIA استخدام شده و مأموریت‌هایی را برای جاسوسی در ایران داشته است. به نظر خانواده حکمتی انچه در کیفرخواست در خصوص سوابق پسرشان آمده است، مانند دوران خدمتش در ارتش امریکا و یا کار برای بخش های مخلتف دولت آمریکا، موضوعی پنهانی نیست و به راحتی قابل دسترس است و او هیچگاه آن را ازکسی پنهان نکرده است. به گفته آنها همه اطلاعاتی که در خصوص سابقه وی آمده است می توانست از مدارکی که برای گرفتن پاسپورت ایرانی ارائه کرده بود استخراج شد یا از درون رایانه همراه او که توسط مقامات ایرانی توقیف شده است.

هفته گذشته بعد از چندین ماه خانواده امیرحکمتی با شکستن سکوت خود با انتشار بیانیه ای گفتند که مقامات ایرانی بارها به آنها قول داده اند که سکوت خود را حفظ کنند چرا که فرزندشان به زودی آزاد خواهد شد. در بیانیه ای که خانواده آقای حکمتی نسخه ای از ان را در اختیار کمپین قرار دادند آمده بود:‌« ما عمیقا نگران هستیم که امیر از دادگاه عادلانه ای برخوردار نبوده و برایش دادرسی عادلانه فراهم نشده است. ۱۲۶ روز از زمان بازداشت امیرحکمتی توسط دولت ایران و بعد از آنکه به او اجازه ملاقات با خانواده اش در ایران توسط مقامات ایرانی داده شد می گذرد. همچنانکه قبلا گفتیم ما معتقدیم که ادعاهای مطرح شده علیه امیر واهی است و معتقدیم که اعترافات دروغی او داوطلبانه نبوده و تحت شرایط سخت واجباری بوده است.»

اما به جای آزادی حکمتی، در ۶ دی ماه مقامات ایرانی فیلمی از اعترافات او را نمایش دادند و امروز ۱۹ دی ماه نیز حکم دادگاه بدوی که از صدور حکم اعدام خبر می داد، منتشر شد.

هادی قائمی گفت: «قوه قضاییه ادعا کرده که امیرحکمتی جاسوس است و به شواهدی اشاره می کند که فقط خودشان از آن آگاه هستند. چنین شواهدی باید در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد و قوه قضاییه باید در این زمینه کاملا شفاف باشد. اگر چنین اتهاماتی براساس شواهدمتقن بودهیچ دلیلی برای اینکه برگزاری دادگاه بدون درنظر گرفتن مراحل دادرسی عادلانه وجود نداشت.»