ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.01.2012, 21:48
بازداشت شش روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و سندیکایی

در موج جدید بازداشت‌ها در ایران دست‌کم شش نفر در شبانه روز گذشته بازداشت شده‌اند.

به گزارش وبسایت «ندای سبز آزادی»، سعید مدنی و همسرش در خیابان بازداشت شده است. سپس نیروهای امنیتی با مراجعه و بازرسی منزل شخصی و محل کار، کیس و هارد کامپیوتر مدنی و فرزندانش و تعدادی از کتاب‌ها و فیش های تحقیقی وی را با خود برده‌اند.

مدنی در ماه‌های اخیر بارها توسط نیروهای امنیتی مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.

مدنی از جمله همراهان ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ۱۳۸۸ بود. وی همچنین ازجمله صاحب‌نظرانی بود که جنبش سبز را ازمنظر جنبشهای اجتماعی جدید مورد تحلیل و حمایت قرار می داد.

سعید مدنی از جمله بازداشت‌شدگان ملی‌مذهبی‌ها در بازداشت گروهی اسفند ۱۳۷۹ بود. وی پس از تحمل ۵ ماه حبس در سلول انفرادی و بعدتر حدود ۷ ماه حبس، به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

بازداشت محمود درکشان

تارنمای میزان خبر گزارش داده است که ماموران امنیتی، بامداد روز یکشنبه ۱۸ دی با مراجعه به منزل محمود درکشان، پس از تفتیش منزل و توقیف رایانه شخصی، او را بازداشت کردند.

این فعال سیاسی نزدیک به بیت آیت الله منتظری پیش از این، پنج بار بازداشت و زندان طولانی مدت را پشت سر گذاشته که از جمله می‌توان به تحمل پنج سال حبس در دهه ۷۰ اشاره کرد. از علت بازداشت و اتهامات احتمالی این فعال سیاسی اطلاعی در دست نیست.



بازداشت فاطمه خردمند

به گزارش خانه حقوق بشر ايران، فاطمه خردمند همسر مسعود لواسانی زندانی سياسی که در ماه‌های اخير با پايان يافتن دوران محکوميت از زندان آزاد شده است، شنبه توسط مأموران امنيتی بازداشت شد.

نيروهای امنيتی که وسائل شخصی و کامپیوتر وی را ضبط کردند، علت بازداشت اين روزنامه‌نگار را اعلام نکرده‌اند.

مسعود لواسانی همسر فاطمه خردمند نیز از تاريخ چهارم مهر ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و به زندان اوين منتقل شده بود. اين روزنامه‌نگار در دادگاه بدوی به هشت سال و نيم زندان محکوم شده که اين حکم در دادگاه تجديدنظر به شش شال زندان کاهش پيدا کرد. اين حکم نيز در مرحله‌ی بعدی به دو سال زندان تبديل شد.

لواسانی در تاريخ ۱۷ شهريور ماه ۱۳۹۰ با پايان دوران محکوميت از زندان آزاد شد.

بازداشت احسان هوشمند

همچنين احسان هوشمند نيز به دنبال مراجعه شش مأمور امنيتی، دستگير و به محلی نامعلوم منتقل شد.

خانواده هوشمند می‌گويند مأموران با تفتيش گسترده منزل و ضبط کامپيوتر شخصی وی، احسان هوشمند را دستگير کرده و با خود بردند. هنوز از اتهام و محل نگهداری وی خبری منتشر نشده است.

هوشمند پيش از اين نيز يک بار ديگر در دی ماه سال ۱۳۸۸ دستگير شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان پشتيبان حقوق روزنامه‌نگار و خبرنگاران در جهان، چند ماه پیش در اطلاعيه‌ای اعلام کرد پس از انتخابات رياست‌جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ «بيش از ٢٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در ايران بازداشت و زندانی شدند.»

گزارشگران بدون مرز، ايران را «بزرگ‌ترين زندان روزنامه‌نگاران» در جهان می‌داند.

بازداشت دو فعال کارگری

روز یکشنبه هم‌چنین دو فعال کارگری در تهران بازداشت شده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داده است که صبح امروز ۱۸ دی ماه، ۴ مامور امنیتی لباس شخصی وارد منزل شریف ساعد پناه از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران شدند و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی کتابهای موجود در خانه، وی را به نقطه نامعلومی منتقل کردند و سپس ساعت ۱۱ ظهر، شریف را به دادگاه شعبه ۵ آوردند.

بر اساس این گزارش، احکام لغو شده زندان علیه شیث امانی و صدیق کریمی، دو عضو دیگر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، دوباره به جریان انداخته شد.