ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.01.2012, 17:31
جمهوری اسلامی اسرائیل؟

رادیو فردا / میترا فرهمند

هزاران نفر از مذهبیون افراطی یهودی بار دیگر در اسرائیل دست به تظاهرات اعتراضی زده‌اند تا از دیدگاه‌های خود در زمینه جدایی زنان از مردان در اماکن عمومی دفاع کنند.

تظاهرات آنها همچنین برای بیان اعتراض به این امر است که مذهبیون در هفته‌های اخیر مورد تعقیب قضایی و اذیت و آزار نیروهای پلیس اسرائیل قرار گرفته و رسانه‌های اسرائیل نیز تیرهای زهرآگین انتقادی خود را متوجه مذهبیون تندرو کرده‌اند.

گروه‌های یهودیان مذهبی تندرو در حالی شامگاه شنبه در بیت‌المقدس و سایر شهرهای اسرائیل تظاهرات می‌کردند که به تن خود و بویژه فرزندان خردسال‌شان لباس‌هایی شبیه اونیفورم اسیران یهودی در چنگال نازی‌ها پوشانده و وصله زردرنگی را که در دوران آلمان نازی یهودیان وادار به الصاق آن به بالاتنه جلوی لباس خود می‌شدند تا آنان را بتوان به سرعت از غیر یهودیان تمایز داد، بر لباس‌های خود دوخته بودند.


یهودیان مذهبی اونیفورم اسیران یهودی در اردوگاههای نازی‌ها را به تن کرده‌اند

افراطیون در حالی که شمار چشمگیری از فرزندان خود حتی کودکان خردسال را نیز به همراه آورده بودند، می‌گفتند که زندگی‌شان در اسرائیل در روزهای اخیر به زندگی همانند یهودیان در آلمان نازی مبدل شده‌است و از دست پلیس اسرائیل آسودگی ندارند.

در مجموعه اقدامات اعتراضی یهودیان افراطی، گروه‌هایی از آنان نیز شامگاه شنبه به برابر بازداشتگاه موقت پلیس در مرکز بیت‌المقدس رفته و شعار می‌دادند: «حکومت پلیسی اسرائیل ملغی باید گردد»، «مرگ بر حکومت پلیسی اسرائیل» و غیره.

این تظاهرکنندگان با دمیدن در شیپورهای شاخ قوچ و به صدا در آوردن جغجغه و اشیاء پرطنین که صدای آن در بخش‌های بزرگی از شهر آلودگی صوتی شدید ایجاد کرده بود، می‌خواستند که به یاران بازداشتی خود در درون سلول‌های بازداشتگاه موقت «دلگرمی» بدهند.

نیروهای پلیس سوار بر موتورسیکلت و اسب، با یهودیان تظاهرکننده‌ای که تندروی می‌کردند و پلیس را عامل سرکوب می‌دانستند، برخورد فوری می‌کردند.

برخوردهای پلیس اسرائیل در زیر حمایت رئیس جمهوری و نخست‌وزیر اسرائیل علیه یهودیان افراطی از زمانی آغاز شد که یک فیلم مستند کوتاه از زندگی یک دختربچه هشت‌ساله در شهرک «بیت شمش» در غرب بیت‌المقدس از تلویزیون‌ها اکران شد؛ دخترکی که هر روز در حال رفتن به مدرسه چنان از سوی افراطیون مورد حمله قرار می‌گیرد که همیشه دل‌درد دارد.

افراطیون از این دخترک و سایر هم‌مدرسه‌ای‌های دختر او خواسته بودند که از طرف پیاده‌روی ویژه دختران و زنان عبور کند.

اقدامات یهودیان تندرو از سال گذشته که برای نخستین بار چند پیاده‌رو را در محله‌های مذهبی خود به بخش‌های زنانه مردانه تقسیم کردند، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اما از سال‌ها پیش از آن، شهرداری بیت‌المقدس و برخی از شهرک‌های مذهبی‌نشین موافقت کرده بودند که اتوبوس‌ها دو بخش زنانه و مردانه داشته باشند و زنان و فرزندان‌شان در بخش عقبی اتوبوس بنشینند.


ستاره زرد رنگی که یهودی‌ها در دوران آلمان نازی مجبور بودند بر سینه خود بچسبانند

اما این نوع اتوبوس‌ها تنها در خطوطی مانند «دیوار ندبه»، مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان در شرق بیت‌المقدس تا محله‌های مذهبی این شهر باستانی فعالیت کرده بودند.

در هفته‌های اخیر مذهبیون با شدت بخشیدن به اقدامات خود، زنان و دختران را مجبور کرده‌اند که در برخی از مسیرهای دیگر اتوبوس در بیت‌المقدس و سایر شهرها، زنان را وادار کنند که در کنار مردان ننشینند.

یک دختر سرباز سوار شده به یک اتوبوس که در شهر اشدود با یک مرد مذهبی دچار درگیری شده بود، با تلفن خود پلیس را به محل فرا خواند و فرد پلیس به او گفت «لطفاً به درخواست این مرد احترام بگذارید» اما این دختر تأکید کرد که حاضر نیست از حق خود بگذرد و اگر آن مرد ناراحت است، بهتر است که او در جای دیگری در اتوبوس بنشیند یا از آن پیاده شود.

بازتاب ماجرای این دختر سرباز در رسانه‌ها، موجب شد که نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه دولت از او حمایت کند.

همچنین در روزهای پس از آن، هنگامی که رخدادهای مشابه تکرار شد، نخست‌وزیر و رئیس جمهوری اسرائیل، شدیداً به تندروهای مذهبی حمله لفظی کردند و از پلیس خواستند که از ارزش‌های جامعه سکولار اسرائیل دفاع کند.

مذهبیون به یک مقر نیروهای ارتش نیز حمله کرده و با سنگ‌پرانی سر یک فرمانده مقر را زخمی کردند و به هرج و مرج در این پایگاه اقدام نمودند. شیمون پرز چند بار شدیداً به این معترضان حمله لفظی برد و اقدام آن‌ها را غیر قابل تحمل نامید.

همچنین روز پنجشنبه گذشته زمانی که در آیین سردوشی خلبانی جنگنده‌های ارتش به پنج نفر از دختران خلبان سردوشی اعطاء شد، نخست‌وزیر اسرائیل گفت «وقتی که زن اسرائیلی شایسته است که در کابین خلبان جنگی بنشیند، باید حق داشته باشد که در هر جای دیگر در کشور نیز به اختیار خود بنشیند».

شیمون پرز نیز از مردم اسرائیل خواست که هر چه بیشتر به شهر «بیت شمش» بروند و در تظاهرات مخالفت با مذهبیون شرکت کنند.

شماری از زنان نماینده کنست نیز که عضو احزاب مختلف با دیدگاه‌های سیاسی متفاوت هستند، در اقدامی عامدانه، روز پنج‌شنبه گذشته سوار اتوبوس‌ها در مسیرهایی شدند که در آن‌ها زنان و مردان بنا به خواسته مذهبیون از یکدیگر جدا می‌شوند.

پلیس اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه یک مرد را که به یک دختر در اتوبوسی در بیت‌المقدس حمله کرده و از او خواسته بود که به جای دیگری در اتوبوس برود، در چند ساعت بازداشت کرد و کیفرخواست علیه او به دادگاه ارائه داد تا نشان دهد که این گونه رفتارها را تحمل نخواهد کرد.

بسیاری از روحانیون مذهبی از اقدامات متعصبان ابراز انزجار کرده‌اند اما تندروها به کارهای خود ادامه دادند و راهپیمایی شنبه آنها با لباس زندانیان در زمان نازی و «وصله یهودی»، موجب خشم شدید بازماندگان هولوکاست شد.

بسیاری از سکولارهای اسرائیل می‌گویند که وضعیتی بدتر از قم در ایران بر بسیاری از شهرهای اسرائیل حاکم شده‌است و آنها این روزها مرتب نام جمهوری اسلامی ایران را در مقایسه‌های خود عنوان می‌کنند و می‌گویند که آیا اینجا هم به شعبه‌ای از رژیم ایران مبدل شده است؟ - به ویژه آنکه بسیاری از سخت‌گیری‌هایی که اکنون یهودیان در شهرهای اسرائیلی اعمال می‌کنند، در قم در ایران و نجف در عراق نیز مشابهی ندارد.

​​اما یوسی سارید، وزیر پیشین آموزش و پرورش اسرائیل که از سران احزاب سکولار و چپگرا می‌باشد، جمعه در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت که آنچه که افراطگرایان مذهبی می‌خواهند، همگی ریشه در تورات دارد و همان اموری است که پدران یهودی دستور می‌داده‌اند و مادران یهودی در طول قرون و اعصار آن را رعایت کرده‌اند. او نمونه‌هایی از مفاد تورات را در مقاله خود همراه کرده بود.

ولی علی‌رغم آنکه نخست‌وزیر و سیاستمداران بسیاری در شیوه‌های پوپولیستی به انتقاد از تندروهای مذهبی زبان گشوده‌اند اما سکولارهای بسیاری می‌گویند که تقویت مذهبیون در اسرائیل نتیجه مماشات دولت‌های این کشور در طول دهه‌های اخیر با احزاب مذهبی بوده است؛ احزاب مذهبی در حدود سی سال اخیر پای ثابت بسیاری از ائتلاف‌های دولت‌های اسرائیل بوده‌اند.



احزاب مذهبی برای نیروهای خود امتیازات بسیاری از دولت‌ها گرفته‌اند و بدین ترتیب، شمار مذهبیون هر چه بیشتر افزایش یافته‌است و شمار سکولارها کمتر و کمتر می‌شود.

با اخاذی‌هایی که احزاب مذهبی از دولت‌های اسرائیل می‌کنند، هر چند ماه خیابانی دیگر در بیت‌المقدس و سایر شهرها به تسخیر زندگی مذهبیون افراطی در می‌آید و این کشور رنگ و بوی مذهبی بیشتری می‌گیرد تا جایی که اکنون در ده‌ها خیابان و بلوار در بیت‌المقدس، حضور صدها هزار مرد سیاهپوش مذهبی چنان چهره این شهر را عوض کرده‌است که با گذشته نه چندان دور آن هیچ شباهتی ندارد.

با افزایش مذهبیون در جامعه اسرائیل، ارتش دفاعی اسرائیل که خود را «ارتش همه ملت» می‌نامد، به ارتشی از نیمه ملت برای همه ملت مبدل شده‌است تا جایی که ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، شنبه در اظهاراتی بی‌سابقه گفت نمی‌شود که ما را ارتش همه ملت بنامند اما تنها نیمی از آحاد ملت در آن خدمت کنند.