ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 07.01.2012, 9:01
«کشورهای آمریکای لاتین از ایران دوری کنند»

دویچه وله: وزارت امورخارجه آمریکا در روز جمعه (۶ ژانویه/۱۶ دی) اعلام کرد که سفر محمود احمدی‌نژاد به چهار کشور کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه و اکوادور نشان‌گر «گزندگی تحریم‌ها» و تلاش ایران برای یافتن متحدان جدید و گسترش مناسبات با متحدان فعلی خود در آمریکای لاتین است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در آستانه دیدار احمدی‌نژاد از کشورهای آمریکای لاتین در هفته آینده اعلام کرد که زمان آن فرا رسیده که کشورهای جهان به ایران تفهیم کنند که میان انزوای بین‌المللی و بازگشت به جامعه جهانی یکی را انتخاب کند.

برخی نمایندگان کنگره آمریکا نیز از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکای مرکزی و جنوبی ابراز نگرانی کرده و آن را خطری برای امنیت ایالات متحده دانستند.

نولاند در جمع خبرنگاران تصریح کرد که «با افزایش فشارها، رژیم ایران مجبور به یافتن دوستانی جدید» در مناطقی دوردست شده است. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: «ما صریحاَ به کشورهای جهان می‌گوییم هم اکنون نباید پیوندهای امنیتی و اقتصادی با ایران را تعمیق و گسترش داد.»

نولاند تاکید کرد که ایران باید از به چالش کشیدن جامعه بین‌المللی دست بدارد و نشان دهد که برنامه‌ی اتمی‌اش صلح‌آمیز است. وی افزود: «کشورهای جهان باید برای ایران روشن کنند این تنها راهی است که این کشور را از انزوای جهانی بدر خواهد آورد.»

آمریکا و متحدانش، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود در پی دستیابی به جنگ‌افزارهای اتمی است. ایران تا کنون بارها این اتهامات را رد کرده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در گفت‌وگویی با خبرگزارس شینهوا در روز چهارشنبه (۴ ژانویه/۱۴ دی) گفت: «فعالیت‌های غنی‌سازی در کشور ما هرگز کنار گذاشته نخواهد شد.» او بار دیگر تاکید کرد که برنامه اتمی ایران اهدافی «صلح‌‌آمیز» دارد.

تاکید بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران در حالی صورت می‌گیرد که نمایندگان اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات اتمی در هفته گذشته اعلام کردند.

جبهه ضد آمریکایی در نیم‌کره غربی

محمود احمدی‌نژاد با برقراری مناسباط دوستانه با برخی کشورهای آمریکای لاتین و رهبران "چپ‌گرا و پوپولیست" در این منطقه می‌کوشد که جبهه‌ای علیه ایالات متحده در نیم‌کره غربی بوجود آورد.

رسانه‌های آمریکایی به ویژه به روابط احمدی نژاد با هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا و دانیل اورتگا رئیس‌جمهورنیکاراگوئه اشاره می‌کنند. قرار است که احمدی‌نژاد در ماناگوآ، پایتخت نیکاراگوئه در مراسم تحلیف اورتگا شرکت جوید. سفارت آمریکا در نیکاراگوئه اعلام کرد که ایالات متحده نیز با اعزام دیپلمات‌هایی از کادرهای میانی خود در این مراسم حضور خواهد داشت.

هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که «احمدی‌نژاد به‌رغم تنش در خلیج‌فارس به آمریکای لاتین سفر می‌کند.» وی در گفت‌وگویی تلویزیونی افزود: «یانکی‌ها (آمریکایی‌ها) دست به تحریکات برای برپایی جنگ می‌زند و درپی افزایش تنش‌ها هستند.»

رئیس‌جمهور ونزوئلا «هدف اصلی سفر احمدی‌نژاد» را شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دانیل اورتگا در نیکاراگوئه خواند.

محمد رضا فرقانی، مدیركل بین الملل دفتر رییس جمهوری ایران گفت: «این دیدار كه از آن به عنوان حضور در حیاط خلوت آمریكا نام برده می شود ، نمایانگر دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی است.»

تهدیدی برای امنیت ایالات متحده

ایالات متحده، آمریکا لاتین را "حیاط خلوت" خود می‌داند و به خاطر نزدیکی جغرافیایی، این منطقه را برای تامین امنیت خود مهم ارزیابی می‌کند. ایلنا رس لتینن، رئیس کمیته امور خارجی کنگره آمریکا ضمن ابراز ناخشنودی از سفر احمدی‌نژاد گفت: «این سفر یک مستبد و بیانگر توسعه منافع ایران در منطقه به شمار می‌آید.»

وی تاکید کرد که «آرزوی احمدی‌نژاد برای تعمیق مناسبات خود با نیروهای ضدآمریکایی و دیکتاتورها در نیم‌کره غربی تهدیدی مستقیم برای امنیت ایالات متحده تلقی می‌شود.»

رئیس کمیته خارجی کنگره‌ی آمریکا تصریح کرد که «آمریکا نمی‌تواند این تهدید را نادیده بگیرد.» وی خواستار تشکیل جلسه‌ای درکنگره با حضور مقامات دولتی شد تا «راه‌کارهای مقابله با نفوذ ایران» در آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گیرد.