ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.01.2012, 15:10
حضور مزدوران ایرانی در سرکوب معترضان سوری

دویچه وله: به گفته‌ نیروهای شورشی سوریه، مزدوران احتمالی ایران در سرکوب جنبش اعتراضی سوریه، به دولت این کشور کمک می‌کنند. پنج تن از این افراد که لباس رفتگران را بر تن کرده بودند، توسط شورشیان در مناطق جنگی شهر حمص بازداشت شده‌اند.

عبدالرزاق طلاس، فرمانده شورشیان سوری، به مجله‌ی آلمانی "اشترن" گفت که یک تیپ از «ارتش آزاد سوریه» در شهر حمص، پنج مرد با گذرنامه‌های ایرانی را بازداشت کرده است.

طلاس در گفت‌وگویی که در حمص با گزارشگر "اشترن" داشت، خاطر نشان ساخت که این پنج مزدور احتمالی ایران، لباس رفتگران را بر تن کرده بودند، ولی در یک منطقه‌ی جنگی به چنگ نیروهای شورشی افتاده‌اند.

به گفته‌ی فرمانده شورشیان سوریه، نزد این افراد عکس‌هایی یافت شده که آنان را با اونیفورم نظامی نشان می‌دهد. افزون بر آن، کارت شناسایی یکی از این افراد نشان می‌دهد که وی از افسران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مجله‌ی "اشترن"، عبدالرزاق طلاس ۲۵ ساله یکی از نخستین افسران ارتش سوریه است که به شورشیان پیوسته است. وی برادرزاده‌ی مصطفی طلاس، وزیر دفاع پیشین سوریه است.

در همین گزارش آمده است که شورشیان تحت فرماندهی طلاس منطقه‌ای را تحت کنترل خود دارند و در آن بیمارستانی زیرزمینی برای مداوای مجروحان تظاهرات ایجاد کرده‌اند. پزشکان و بهیاران به مجله‌ی "اشترن" گفته‌اند که نیروهای امنیتی سوریه در بیمارستان‌های عادی مجروحان تظاهرات را شکنجه می‌کنند.

تهدید اپوزیسیون به جنگ چریکی

از سوی دیگر، اپوزیسیون سوریه از رفتار غرب در مورد رژیم بشار اسد انتقاد کرد و خواستار به رسمیت شناخته‌شدن «شورای ملی سوریه» شد.

فرهاد احما، عضو این شورا، روز چهارشنبه (۴ ژانویه/ ۱۴ دی) گفت، مادامی که جامعه‌ی جهانی با رژیم سوریه چنین محتاطانه رفتار می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت که بشار اسد به‌طور مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری کند.

وی در جریان دیدار خود از برلین، از آلمان و اتحادیه‌ی اروپا خواست که «شورای ملی سوریه» را به رسمیت بشناسند و در رویکرد نسبت به دمشق سیاست سختگیرانه‌تری را در پیش گیرند. احما تاکید کرد که اگر چه راه‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه ارجحیت دارد، ولی اگر تلاش‌های اتحادیه‌ی عرب ناکام بماند، باید در اقدامی مشترک، قطعنامه‌ای را در شورای امنیت علیه رژیم بشار اسد تصویب کرد.

به گفته‌ی این عضو «شورای ملی سوریه»، از آنجا که نمی‌توان روی این دو امکان حساب باز کرد، احتمال دارد که «ارتش آزاد سوریه» به‌زودی به جنگی چریکی علیه ارتش رسمی سوریه روی آورد.

انتظارات از آلمان

هوزان ابراهیم، عضو دبیرخانه‌ی «شورای ملی سوریه»، نیز از دولت آلمان خواست که نه تنها این شورا را به عنوان نماینده‌ی قانونی مردم سوریه به رسمیت بشناسد، بلکه همچنین همه‌ی مناسبات با رژیم اسد را معوق کند و سفیر آلمان را از دمشق فراخواند.

ابراهیم افزود که از دیگر کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیز انتظار مشابهی دارد. وی همچنین خواستار ایجاد منطقه‌ی پرواز ممنوع شد تا در پناه آن به غیرنظامیان سوری و امدادگران مخالف رژیم کمک‌‌رسانی شود.

آلمان تا کنون درباره‌ی خواسته‌های نمایندگان «شورای ملی سوریه» به‌طور علنی موضع‌گیری نکرده است. ولی آندریاس پشکه، سخنگوی وزارت خارجه‌ی این کشور، خواست فراخواندن سفیر آلمان از دمشق را تلویحا رد کرد. وی گفت که فعلا باید منتظر ارزیابی اتحادیه‌ی عرب از اوضاع سوریه شد.

قرار است این اتحادیه روز شنبه در قاهره گردآید و ترازنامه‌ی سفر کمیسیون ناظر اتحادیه‌ی عرب به سوریه را مورد بررسی قرار دهد.