ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.01.2012, 4:18
آمریکا: گزندگی تحریم های ایران آغاز شده است

رادیو فردا: ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت عصبیت ایران و تهدیدهایی که نسبت به اقدام احتمالی برای بستن تنگه هرمز مطرح می کند، نشان می دهد فشارهای بین المللی و جهانی نتیجه داده و گزندگی تحریم ها علیه ایران آغاز شده است.

به گزارش رویترز، خانم نولند گفت: «ایران به دلیل فشارهایی که از تحریم ها متحمل می شود، مشغول درست کردن راه هایی برای انحراف افکار عمومی است.»

رویترز در گزارش خود نوشته ایران شرایط اقتصادی بدی را تجربه می کند و رکورد پایین آمدن ارزش پولی خود را می گذراند ولی با این حال حاضر نیست فشار تحریم ها را قبول کند و می گوید تحریم ها هیچ تاثیری نداشته است.

ایران همچنین به تازه گی رزمایش ده روزه خود در آب های جنوبی کشور را به پایان رسانده است. عملیاتی که در جریان آن تنش برسر تنگه هرمز هم شکل گرفت و پیام هایی میان آمریکا و ایران رد و بدل شد. معاون محمود احمدی نژاد در واکنش به احتمال تحریم نفت ایران گفته بود اگر این کار اعمال شود، تنگه هرمز را بسته و اجازه عبور نفت را نمی دهیم.

همچنین عطاء‌الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران به ناو آمريکايی که به دليل رزمايش دريايی ايران خليج فارس را موقتا ترک کرده هشدار داد که «به خليج فارس بازنگردد.» اين فرمانده ارتش همچنين تهديد کرد که ايران «تذکر» خود را در اين باره تکرار نخواهد کرد.

جرج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پنتاگون هم روز سه شنبه در خصوص بازگشت ناو هواپيما بر آمريکا به خليج فارس اعلام کرد، حضور نظامی آمريکا در خلیج فارس به روال گذشته ادامه خواهد داشت. وی افزود: «حضور نيروهای نظامی آمريکا در منظقه خليج فارس مطابق با قوانین بین المللی است و همانند دهه های گذشته ادامه خواهد داشت.» جرج لیتل گفته است، که هیچ کس در دولت آمریکا به دنبال درگیری بر سر تنگه هرمز نیست.

آمریکا فشارها بر ایران بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را افزایش داده و هفته گذشته باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، لایحه تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد که متعاقب آن بازار ارز خارجی و دلار در ایران افسار گسیخته شده و قیمت دلار از مرز ۱۸۰۰ تومان گذشته است.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه هم روز سه شنبه خواستار تحریم های بیشتر ایران شده و از کشورهای اتحادیه اروپا خواست راه آمریکا را در پیش گرفته و دارایی های بانک مرکزی را محدود کنند و نفت ایران را هم در فهرست تحریم ها قرار دهند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: «تمامی فشارهایی که بر ایران وارد شده دارد جواب می دهد و تاثیر خود را نشان می دهد.» وی افزاد: «صادقانه اگر بخواهیم ببینیم، هرقدر تهدیدهای ایران بیشتر شود، نشان می دهد به همان اندازه تحریم ها گزنده تر شده اند و تاثیر انزوا را هم حس می کنند. در نتیجه دنبال راهی برای انحراف افکار عمومی و سختی ها و دشواری های داخلی در ایران هستند و می خواهند توجه مردم از فشار تحریم ها و تاثیر آن در دشواری ها را منحرف کنند.»