ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.12.2011, 21:08
واکنش تند غرب به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز

دویچه وله: اتحادیه اروپا مصمم است علی‌رغم تهدید ایران به بستن تنگه‌ی هرمز تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور اعمال کند. در همین حال آلمان و فرانسه و نیز ناوگان پنجم آمریکا نسبت به تهدیدهای ایران واکنش نشان دادند.

مایکل مان، یک سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیست خاریج اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اتحادیه اروپا دور دیگری از تحریم‌ها را علیه ایران دنبال می‌کند و این موضوع تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.»

وی با اشاره به جلسه‌ی آینده وزرای امور خارجه این اتحادیه در برووکسل افزود: «ما انتظار داریم که در جلسه روز ۳۰ ژانویه شورای امور خارجی در این مورد تصمیم‌گیری شود.»

معاون اول رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه (۶ دی/۲۷ دسامبر) در سومین همایش بین‌المللی "ارتقا توان داخلی" هشدار داد: «اگر بنا باشد نفت ایران را تحریم کنند یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.»

محمدرضا رحیمی با بیان اینکه «ما علاقه‌ای به دشمنی نداریم اما غربی‌ها نمی‌خواهند نقشه‌های خود را رها کنند» افزود: «دشمنان زمانی دست از توطئه های خود بر خواهند داشت كه با تمام قدرت آنها را سرجای خود بنشانیم.»

در واکنش به این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آلمان می‌گوید، آمریکا و اروپا در این زمینه که باید برای وادار کردن ایران به رعایت موازین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فشار سیاسی بر این کشور را افزایش داد به توافق نظر دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویتر وی افزود: اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تنها نشان‌گر اثربخش‌ بودن تحریم‌ها است. سخنگوی وزارت خارجه آلمان تصریح کرد، تهدیدهای ایران اثری بر تصمیم‌های دولت آلمان نخواهد گذاشت.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز روز چهارشنبه (۷ دی/۲۸ دسامبر) اعلام کرد، اجازه اختلال در رفت و آمد کشتی‌‌های تنگه هرمز را نخواهد داد.

سخنگوی پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در واکنشی کتبی به سئوال رویترز دراین‌باره پاسخ داده است: «عبور آزاد کالا و خدمات در تنگه هرمز برای رفاه منطقه و جهان» حیاتی است.

در این پاسخ آمده است: «هر کس که آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در یک تنگه بین‌المللی را تهدید کند خارج از جامعه بین‌المللی شناخته شده و این اختلال تحمل نخواهد شد.»

فرانسه نیز در واکنشی منفی به اظهارات رحیمی از ایران خواسته است، به کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل متحد و آزادی عبور تمامی کشتی‌ها از تنگه هرمز احترام بگذارد.

بستن تنگه هرمز؛ شمشیر دو دم

بر اساس اطلاعات سازمان انرژی ایالات متحده آمریکا، روزانه در حدود ۵/ ۱۵ میلیون بشکه نفت معادل ۱۷ درصد از مصرف جهانی از تنگه هرمز عبور می‌کند. به همین دلیل کشتی‌‌های جنگی آمریکا در این منطقه مسوول حفظ امنیت عبور و مرور این کشتی‌ها هستند.

کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس در تلاش هستند با احداث چند خط لوله نفت خود را از راه‌هایی امن‌تر انتقا دهند و به این صورت از اهمیت استراتژیک تنگه هرمز بکاهند.

بخش عمده نفت صادراتی کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عراق و همچنین بیشتر گاز مایع قطر از تنگه هرمز عبور می‌کند. عرض این تنگه که میان ایران و عمان قرار گرفته، نزدیک ۶ و نیم کیلومتر است.

نمایندگان برخی از اعضای "سازمان کشورهای صادرکننده نفت" (اوپک) عقیده دارند که در صورت بسته شدن تنگه هرمز، ایران بازنده اصلی خواهد بود.

نماینده‌ی یکی از کشورهای خلیج فارس که نخواسته نام او فاش شود، به خبرگزاری "الجزیره" گفته است: «اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، خود این کشور بیش از سایر کشورهای خلیج فارس زیان می‌بیند.»

یک نماینده‌ی دیگر "اوپک" درباره تهدیدات جمهوری اسلامی به "الجزیره" گفته است: «چنین تهدیدی هرگز عملی نخواهد شد». او نتیجه می‌گیرد که هرگونه تغییری در قیمت نفت موقتی خواهد بود.

احتمال تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت

پیش‌تر پتر ویتیگ، نماینده آلمان در شورای امنیت به خبرگزاری فرانسه گفته بود که امکان دارد شورای امنیت در سال ۲۰۱۲ تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. ویتیگ تصریح کرد که مناسبات ایران و کشورهای غربی در مرحله‌ی بسیار خطیری قرار دارد.

به اعتقاد سفیر آلمان در سازمان ملل، باید مقامات جمهوری اسلامی را به روشنی نسبت به عزم و جدیت کشورهای غربی متقاعد کرد. پتر ویتیگ یادآوری می‌کند که با این همه، هنوز زمان آن فرا نرسیده که شورای امنیت تحریمی بس شدید علیه ایران وضع کند.

کشورهای غربی نسبت به اهداف اصلی برنامه هسته‌ای ایران دچار تردید هستند و این احتمال را می‌دهند که این کشور در پی ساخت سلاح هسته‌ای است. جمهوری اسلامی اما همواره این احتمال را رد کرده و می‌گوید برنامه‌ی هسته‌ای‌اش اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند.

پیش از این دیپلمات‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر طی نشستی در ۲۰ دسامبر در شهر رم، در مورد افزایش فشار بر ایران برای وادار کردن این کشور به ادامه مذاکرات اتمی به توافق رسیده بودند. تحریم واردات نفت ایران نیز از جمله بحث‌های این نشست بود.