ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.12.2011, 9:50
دولت آمریکا خواهان آزادی فوری امیر حکمتی شد

دویچه وله: دولت آمریکا از ایران خواست شهروند ایرانی‌تبار آمریکایی را که به اتهام جاسوسی بازداشت شده آزاد کند. پدر امیر حکمتی می‌گوید فرزندش جاسوس سیا نیست و هنگام دیدار از بستگان خود در ایران بازداشت شده است.

تلویزیون دولتی ایران یک‌شنبه شب (۲۷ آذر/ ۱۸ دسامبر) "اعترافات" یک شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار به‌نام امیر میرزا حکمتی را پخش کرد که دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی او را جاسوس سی.آی.ای معرفی می‌کند.

امیر حکمتی در این برنامه "اعترافات"، خود را ایرانی‌الاصل و متولد آریزونای آمریکا معرفی کرد و گفت از سوی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در امور اطلاعاتی آموزش‌دیده و پیش از رفتن به ایران در پایگاه‌های آمریکا در عراق و افغانستان خدمت کرده است.

وزارت اطلاعات ایران ادعا می‌کند این فرد را پیش از ورود به ایران تحت نظر داشته و "همزمان با آغاز ماموریتش" او را دستگیر کرده‌اند.

اما علی حکمتی، پدر امیر، روز دوشنبه (۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، پسرش برای سازمان سیا کار نمی‌کند و هنگام سفر به ایران برای ملاقات با مادر بزرگش بازداشت شده است.

آقای علی حکمتی، پروفسور میکروبیولوژی در دانشگاهی در دیترویت، تاکید کرد فرزند وی جاسوس نیست و آنچه که ایران در باره او می‌گوید کاملا دروغ است. او گفت، دولت ایران درباره همه آمریکایی‌هایی که برای گردشگری یا دیدار با بستگان خود به ایران می‌روند دروغ می‌گوید.

ایران مدعی است که در هفته‌های اخیر شماری جاسوس بازداشت کرده که برای سازمان سی.آی.ای کار می‌کرده‌اند. هم‌چنین ایران اخیرا بخش‌هایی از پیکر یک هواپیمای بدون سرنشین را به تماشای عمومی گذاشت که ادعا می‌کند بدلیل نقض حریم هوایی ایران آن را ساقط کرده است.

سفر به تهران در ماه سپتامبر

علی حکمتی می‌گوید فرزندش مترجم سابق زبان عربی در نیروی دریایی آمریکا بوده و چهار ماه پیش به ایران سفر کرده است. به گفته آقای حکمتی، امیر پیش از سفر به تهران و بازداشت، در قطر برای موسسه‌ای کار می‌کرده است. او به جزئیات بیشتری در باره فعالیت پسرش در قطر اشاره نکرد.

علی حکمتی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، مادر امیر مخالف سفر او به ایران بوده است. به گفته‌ی وی، دو هفته‌ی نخست حضور امیر در تهران بدون هیچ مشکلی گذشت، اما هفته سوم افرادی به دیدار وی رفتند و سپس او را بازداشت کردند.

آقای حکمتی افزود، در سه ماه گذشته هیچ‌کس خبری از امیر نداشت تا اینکه ویدیویی از او در شبکه یوتیوب پدیدار شد که امیر در آن می‌گوید جاسوس سی.آی.ای بوده است.

دولت آمریکا شب گذشته خواستار آزادی فوری شهروند خود شد. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که دولت آمریکا خواستار دسترسی به امیر حکمتی از طریق سفارت سوئیس شده است. سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، خانواده امیر حکمتی در ماه سپتامبر بازداشت او را به وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع داده‌اند.