ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.12.2011, 9:11
فصلنامه «ره آورد» شماره ۹۷ منتشر شد

پیشگفتار فصلنامه ره آورد به قلم سردبیر، شعله شمس شهباز

خوانندگان گرامی

شماره ۹۷، زمستانِ سالِ نود، اکنون در مقابلِ شما قرار گرفته است. این بار با همکاری و یاریِ دست اندرکارانِ این فصلنامه، همان طور که قول داده بودیم، در انتشار آن وقفه‌ای حاصل نشده است. البته خوانندگانِ عزیز متوجه هستند که انتخاب و جمع آوریِ مطالب، ویراستاری و چاپِ یک نشریه چه گرفتاری و دردِ سرهائی دارد. به ویژه نشریه‌ای که واقعا و به راستی از هیچ گونه وابستگی مالی به شخصی و یا دسته و گروهی برخوردار نیست و فقط با همیاریِ مشترکین و آگهی‌هایِ معدود انتشار می یابد.

بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که «ره آورد» فرزند و میراثِ حسنِ شهباز، نویسنده عالیقدر و کوشنده کشورمان است که عمرِ پُربارش را سراسر صرف آموختن و آموزش دادنِ فرهنگ و زبانِ پارسی کرد. وی تا آخرین لحظاتِ زندگی نگران بود که این میراثِ گران‌بها بعد از بیست و اندی سال که از انتشارش می‌گذشت، بی سرپرست بماند و شالوده‌اش از هم بگسلد.

با وجود این که می‌دانستم ادامه انتشارِ «ره آورد»، بدونِ وجودِ شهباز، متضمن چه تلاش و کوششِ سختی است، به او قول دادم و بسیار سرافرازم که تاکنون توانسته‌ام میراثِ ارزنده حسنِ شهباز را نه تنها سرِ پا نگاه دارم، که در بهتر شدن و باروریش تا حدِ توان بکوشم.

همیشه عاشق ایران و فرهنگِ کهن و دیرپایِ ایرانی بوده‌ام، اما این شهباز بود که راه و رسمِ ثبوتِ این عشق و علاقه را به من آموخت. به طوری که امروزه خوانندگانِ ره آورد حتی به نسلِ دومِ ایرانیانِ مهاجر هم رسیده‌اند و خوشوقتم که این نشریه باعث می-شود که فرزندانِ ایران زمین با هویت والایِ خویش بیگانه نشوند.

همچنین، برایِ آگاهیِ خوانندگانِ عزیز به اطلاع می‌رسانم که شماره پائیزِ سالِ ۱۳۹۱ ، که مقارن با صدمین (۱۰۰) شماره این نشریه است، به صورت شماره مخصوص منتشر می‌شود. در این شماره به سان شماره ۷۰ ره آورد، لیستِ همه مطالبِ مندرج در تمامِ صد شماره با نامِ نویسنده به ترتیب الفبا، نام مقاله، و شماره ره آورد که مطلب در آن درج شده، خواهد آمد. در این صورت هر خواننده جستجوگری می‌تواند مرجعی داشته باشد که در صورتِ لزوم شماره­ای را که مطلبِ موردِ نظرش درآن است بیابد.

در شماره ۱۰۰ مخصوصِ پائیز ۱۳۹۱، برگزیده‌ای از مطالب حسن شهباز که در ۷۰ شماره ره آورد درج گردیده و اظهارنظرِ نویسندگان، محققین، دانشمندان و یاران و نزدیکانِ زنده یاد حسنِ شهباز را در مورد او و ره آورد به چاپ می‌رسانیم. بسیاری از این صاحب‌نظران درباره ارزش خدماتِ فرهنگیِ و تحقیقیِ شهباز به تفصیل سخن گفته‌اند. امیدواریم در زمانِ کافی که باقی مانده است، هرکدام از شما خوانندگانِ و نویسندگان فرهیخته و اندیشمندِ ره آورد نیز که یادی و خاطره ای از بنیان‌گذارش دارید در اختیارِ ما قرار دهید تا به نامِ خودتان به چاپ برسد. با همکاریِ شما امید داریم که صدمین شماره « ره آورد» پربارتر و خواندنی‌تر از همیشه باشد.

واما مسئله دیگری که توضیحش برایِ خوانندگان لازم است این که:
دوبار ره آورد به صورتِ دوشماره دریک جلد انتشار یافت. این اتفاق باعث شد که تنی چند از خوانندگان به ما اعتراض کنند که به اصطلاح «کم فروشی» کرده‌ایم. به عنوانِ مثال خواننده‌ای از واشنگتن ایراد گرفته‌اند که شماره ۹۲ و ۹۳ دریک مجلد و ۹۴ و ۹۵ در یک مجلد چاپ شده و این به ضررِ مشترکین است.

درجوابِ این خواننده عزیز باید عرض کنم که هرشماره معمولیِ «ره آورد» ۲۸۸ صفحه است که بر رویِ هم می‌شود ۱۱۴۲ صفحه. شماره‌هائی را که شما ذکر کرده بودید هرکدام ۵۴۰ صفحه بودند که جمعا می‌شدند ۱۰۸۰صفحه. به عبارتِ دیگر درچهار شماره فقط حدودِ سه درصد از صفحات کاسته شده بوده. بنا براین ما گناهِ تاخیر داشته‌ایم، اما گناهِ کم فروشی نه.

یکی ازدلایلِ این تاخیر هم این است که چنان که ملاحظه کرده‌اید گروهِ تازه‌ای از نویسندگان و رجالِ سیاسی و اقتصادی و استادانِ دانشگاه، به هیئتِ تحریریه ره آورد پیوسته اند و ره آورد می بایست درسازمانِ اداری و نحوه کارِ خود تجدیدِ نظرِ کلی می-کرد. چون این گروهِ تازه دوستان، در شهرها و حتی کشورهایِ مختلف زندگی می‌کنند، دادنِ نظمِ جدید از نظرِ ویراستاری، تایپ، صفحه بندی و چاپ، الزاماتِ جدیدی را می‌طلبید و ما برایِ پیاده کردنِ آن به زمان احتیاج داشتیم. خوشبختانه این زمان سپری شده و ره آورد بعد از این در هر فصلی به موقع به دستِ شما خواهد رسید.

با این توضیح امیدواریم این خواننده و دیگر معترضین، دراین باره مارا بخشیده باشند.
نظرات خود را درباره محتویات و نوع مقالات ره آورد از طریق ایمیل یا با پست با ما در میان گذارید.

.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Rahavard, P.O.Box 10748, B.H. CA. 90213