ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.12.2011, 13:40
تلاش کشورهای غربی برای کناره‌گیری اسد

«خالد بن نایف الهباس» مشاور دبیرکل اتحادیه عرب از تلاش برخی کشورها برای کناره‌گیری «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، در مقابل اعطای پناهگاه امن به او خانواده‌اش خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل روزنامه الحیات چاپ لندن، الهباس گفت: «برخی از کشورهای عربی و خارجی امیدوار هستند که اسد از قدرت کنار برود و تلاش می‌کنند بحران سوریه را همانند یمن حل کنند.»

وی افزود که اتحادیه عرب در این تلاش‌ها نقشی ندارد ولی از آن مطلع است. همچنین برخی کشورهای عربی به اسد و خانواده‌اش پیشنهاد داده‌اند که حاضرند به آن‌ها پناه بدهند.

در همین حال، روزنامه الحیات به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که امارات متحده عربی به اسد و خانواده‌اش پیشنهاد پناهندگی داده است و برخی کشورهای بزرگ نیز به رئیس‌جمهوری سوریه درباره عدم پیگرد قضایی در صورت کناره‌گیری ‌از قدرت به شکل مسالمت‌آمیز تضمین‌هایی را داده‌اند.

علاوه بر آن برخی منابع خبری نیز اعلام کردند که به اسد پیشنهاد پناهندگی در یکی از کشورهای اروپای شرقی نیز داده شده است.

بشار اسد اخیرا در گفت‌و‌گو با شبکه «ای بی‌سی» آمریکا گفت که ترسی از این ندارد که به سرنوشت «حسنی مبارک» رئیس جمهوری پیشین مصر، یا «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی، دچار شود و تنها چیزی که او را نگران می‌کند کاهش محبوبیتش نزد ملتش است.


اسد: بحران پایان یافت ما پیروز شدیم!

در خبر دیگری درباره سوریه، «العربیه» گزارش داده که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار با تعدادی از روحانیون درزی که از لبنان به دیدار او آمدند حوادث جاری در کشور خویش را پایان یافته دانست و گفت سوریه بر توطئه خارجی پیروز شد.

بر اساس گزارشی که روزنامه کویتی "الانباء" روز شنبه ۱۰ دسامبر منتشر کرده است بشار اسد در این دیدار گفت: "سوریه بر فتنه خارجی پیروز شد، حوادث پایان یافته است و بر همه مسائل اشراف داریم."

او افزود: "از طرف تعدادی از افرادی که علیه سوریه موضع خصمانه گرفته بودند به ما پیام رسید که آنها به زودی به کشور بازخواهند گشت."

رئیس جمهور سوریه تحریم‌هایی را که اتحادیه عرب علیه این کشور به تصویب رسانده بود را بیهوده توصیف کرد و گفت :" آنها چه می توانند انجام دهند ، هیچ کاری نمی توانند بکنند، همه این اتفاق ها توطئه خارجی است ... برخی کشورهای خلیجی بیمار هستند."

بشار اسد گفت: "هیچ کس نمی تواند سوریه را محاصره کند، آنها با این قطعنامه ها خود را محاصره می کنند. ایران با ماست و عراق نیز پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی به بهترین جایگاه خود بازخواهد گشت. لبنان در کنار ماست و اردن نیز تحریم ها را رد کرده است. آنها می خواهند چه کنند؟ هیچ کس نمی تواند سوریه را محاصره کند."

رئیس جمهور سوریه همچنین گفت :" ما ثابت قدم هستیم. موضع ما قوی و ثابت است آنها از طریق عملیات تروریستی که توسط خارجی ها پشتیبانی می شود در پی از بین بردن امنیت و استقرار سوریه هستند."

بشار اسد گفت: "تبلیغات و فعالیت رسانه‌ای آنان هیچ زیانی به ما نمی‌رساند. در قاموس ما ترس وجود ندارد. روحیه ما بالا است."


هشدار زیباری به اسد

وزیر امور خارجه عراق با تاكید بر ضرورت پذیرش طرح اتحادیه عرب از سوی مسئولان سوریه و نقش میانجی‌گرایانه بغداد برای حل‌وفصل مسائل در سوریه تاكید كرد كه جایگزین پذیرش طرح اتحادیه عرب، "بین‌المللی شدن مساله سوریه" خواهد بود.

به گزارش ایسنا، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبكه العراقیه عنوان داشت: طرح اتحادیه عرب برای حل‌وفصل مسائل در سوریه به بن بست رسیده است.

وی در ادامه افزود: بعد از این بن‌بست بود كه اتحادیه عرب برای حل وفصل مسائل در سوریه دست به دامن عراق شد. بغداد تلاش می‌كند تا دمشق را راضی به پذیرش طرح اتحادیه عرب قبل از از دست رفتن آن كند.

وی در ادامه افزود: در غیر این صورت شاهد بین‌المللی شدن مساله سوریه خواهیم بود بنابراین دمشق باید این طرح را بپذیرد و این اقدام برای سوری‌ها مفید خواهد بود.

زیباری همچنین تاكید كرد: عراق با مسئولان سوری روابط خوبی دارد و در عین حال با مخالفان این كشور نیز در ارتباط است تا بتواند به نقش خود عمل كند.

وی در ادامه افزود: ما با رهبران اصلی مخالفان سوری تماس برقرار می‌كنیم تا آنها را تشویق به پذیرش توافق صلح آمیز با هدف حل‌وفصل مسائل در سوریه كنیم.

پیشتر عراق اعتراض خود را نسبت به تحریم اقتصادی اتحادیه عرب علیه سوریه اعلام كرده بود. طرح صلح اتحادیه عرب در برگیرنده اعزام ناظران عرب به سوریه و عقب‌نشینی نیروهای دولتی از شهرهای این كشور است.

زیباری همچنین تاكید كرد: هنوز زمان برای حل‌وفصل مسالمت آمیز مسائل در سوریه وجود دارد. رهبران سوریه باید از نبود موضع یكپارچه كشورهای غربی در قبال دمشق بهره ببرند و طرح اتحادیه عرب را بپذیرند.

وی در ادامه افزود: اوایل سال آینده برای سوریه بسیار مهم خواهد بود. اكنون دوستان سوریه باید به سوری‌ها بفهمانند كه اجرای طرح اتحادیه عرب به نفع آنها است كه در غیر این صورت شاهد بین المللی شدن مساله این كشور خواهیم بود و این جریان نه به نفع سوریه و نه به نفع كشورهای عربی است.

زیباری همچنین تاكید كرد: مسئولان عراقی از دولت سوریه می‌خواهند تا این فرصت را از دست ندهند.


آغاز اعتصاب عمومی در شهرهای سوریه

و خبر آخر اینکه از روز یکشنبه ۱۱ دسامبر در پاسخ به فراخوان کمیته‌های هماهنگی محلی شاهد اعتصاب عمومی گسترده شد.

به گزارش العربیه، این فراخوان تحت عنوان " اعتصاب کرامت " به هدف ایجاد اختلال در عملکرد رژیم بشار اسد سازماندهی شده است.

منابع مخالفان اعلام کردند در تجمع های اعتراضی مختلف روز گذشته دست کم ۲۱ تن کشته شدند.

در همین حال برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه از جامعه جهانی و اتحادیه عرب خواست بر روسیه فشار وارد سازند تا سازمان ملل بتواند رژیم سوریه را فورا محکوم کند.

غلیون پس از دیدار با وزیر خارجه ایتالیا گفت :" محافظت از مردم سوریه از مسئولیت های سازمان ملل است. در سوریه جنگ داخلی در کار نیست. رژیم در حال سرکوب ملت است."

از سوی دیگر وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرد رم به فشار علیه رژیم سوریه و همپیمانان آن برای توقف خشوت ها ادامه می دهد.

او از آمادگی ایتالیا برای درمان زخمی شدگان تجمع های اعتراضی در کشورهای مجاور سوریه خبر داد.