ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.12.2011, 8:40
کلینتون به دیدار سان سوچی رفت


دویچه وله: پس از دیدار هیلاری کلینتون با سان سوچی، رهبر اپوزیسیون برمه، هر دو سیاستمدار اعلام کردند که به‌طور مشترک خواهان پیشبرد دمکراسی هستند. سان سوچی دیدار کلینتون از برمه را "لحظه‌ای تاریخی" برای هر دو کشور خواند.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا، روز جمعه (۲ دسامبر/۱۱ آذر) برای دومین بار در طی ۲۴ ساعت گذشته با آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون برمه (میانمار) در رانگون (یانگون) دیدار و گفت‌وگو کرد. نخستین دیدار غیررسمی میان این دو در نمایندگی آمریکا در رانگون برای صرف شام در روز پنج‌شنبه برگزار شد.

کلینتون در دومین دیدار خود به منزل سان سوچی در رانگون رفت. جایی که آنگ سان سوچی، دارنده نوبل صلح در ۲۰ سال گذشته بخش بزرگی از زندگی خود را تحت شرایط حبس خانگی به سر برده است.

کلینتون و سان سوچی در این دیدار رسمی اعلام کردند که مشترکاَ خواهان پیشبرد دمکراسی در برمه هستند. رهبر اپوزیسیون برمه تصریح کرد که «اگر ما با یکدیگر همکاری داشته باشیم، مطمئنم که در راه رسیدن به دمکراسی، بازگشتی وجود نخواهد داشت.» وی افزود: «اما تاکنون در این مسیر گام برنداشته‌ایم.»

سان سوچی تصریح کرد که دولت برمه که از سوی نظامیان پشتیبانی می‌شود باید کارهای بیشتری انجام دهد. وی گفت: «ما امیدواریم که هرچه زودتر این شرایط متحقق شود.»

سان سوچی تاکید کرد که «دیدار کلینتون از برمه برای هر دو کشور لحظه‌ای تاریخی است. ما امیدواریم که بر پایه این دیدار، آغاز جدیدی برای دوستی و تفاهم داشته باشیم.»

ادامه اصلاحات شرط همکاری‌های بیشتر

وزیر امورخارجه آمریکا نیز در پاسخ گفت که واشنگتن برای تحقق دمکراسی در برمه خواهان «همکاری با اپوزیسیون و دولت برمه» بطور همزمان است. کلینتون افزود: «آمریکا می‌کوشد که شرایط زندگی را برای مردم برمه بهبود بخشد.»

خانم سان سوچی در سال گذشته پس از تغییراتی در رهبری سیاسی کشور برمه آزاد شد. ملاقات رسمی وزیر امورخارجه آمریکا با سان سوچی در سومین روز اقامت وی در برمه برگزار شد. رسانه‌های خبری سفر کلینتون به برمه را "دیداری تاریخی" خواندند. این نخستین دیدار یک وزیر امورخارجه آمریکا از برمه در نیم قرن اخیر بوده است.

وزیر امورخارجه آمریکا در روز پنج‌شنبه (۱ دسامبر/ ۱۰ آذر) با تین سین، رئیس‌جمهور برمه در نیپیداو، پایتخت این کشور نیز دیدار گفت‌وگو داشت. کلینتون در این دیدار تصریح کرد که در صورت ادامه و تعمیق اصلاحات سیاسی در برمه، همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور آغاز خواهد شد.

پس از کناره‌گیری نمادین نظامیان از قدرت در ماه مارس ۲۰۱۱ راه برای تشکیل "دولتی غیرنظامی" هموار شد. تین سین، رئیس‌جمهور کنونی برمه ژنرال بازنشسته‌ی ارتش برمه است و وعده پیشبرد اصلاحات را داده است.

حزب اتحاد ملی دمکراسی به رهبری سان سوچی در سال ۱۹۹۰ میلادی موفق شد که ۵۹ درصد آرا را از آن خود کند، اما نظامیان با بازداشت سان سوچی از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کردند.