ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 01.12.2011, 14:39
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تصویب شد

اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد. این تحریم‌ها ۱۸۰ شرکت و شخصیت ایرانی را در بر می‌گیرد. شمار شخصیت‌‌های حقوقی و حقیقی مورد تحریم این اتحادیه اکنون به ۵۴۶ مورد رسیده است.

این تحریم‌ها واکنش اتحادیه اروپا به اصرار حکومت ایران به ادامه‌ی پروژه‌های اتمی خویش است که غربی‌ها احتمال می‌دهند هدف‌های نظامی را دنبال می‌کند و قصد ساخت بمب اتمی را دارد.


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از ابعاد احتمالا نظامی برنامه‌ی اتمی ایران ابراز نگرانی کرده است. موج تازه‌ی تحریم‌ها پس از انتشار این گزارش آغاز شد.

پیش از اتحادیه اروپا، بریتانیا بانک مرکزی ایران و ایالات متحده آمریکا صنایع پتروشیمی ایران را تحریم کردند. اتحادیه اروپا می‌گوید افراد و شرکت‌هایی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند با برنامه اتمی ایران مرتبط هستند.

به گزارش رسانه‌ها، در دورن اتحادیه اروپا درباره تحریم خرید نفت ایران و بانک مرکزی اختلاف نظر وجود دارد. اما موافقت کرده‌اند که گفت‌وگوها برای تحریم بخش‌های مالی، حمل و نقل و صنایع ایران را ادامه دهند.

آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه گفته است، يونان که وابسته به واردات نفت از ايران با اين اقدام مخالفت کرد.

آقای ژوپه با تاکيد بر اينکه ما بر روی «تحريم بخش انرژی ايران کار می‌کنيم» اظهار داشت: «يونان در اين زمينه ابراز نگرانی کرده است و ما در حال کار با اين کشور و شرکای مختلف هستيم، برای اينکه آنها را قانع کنيم که هرگونه اختلال در نفت ارسالی ايران با افزايش ميزان توليد نفت از سوی ساير کشورها جبران خواهد شد.»

گزارش‌های ديگر حاکی است کشورهای پرتغال و اسپانيا نيز که از ايران نفت وارد می کنند با وضع تحريم بر بخش انرژی تهران مخالفت کرده‌اند.

به نظر می‌رسید که حمله روز سه‌شنبه به سفارت بریتانیا در تهران روی تصمیم امروز وزیران اروپایی تاثیر بگذارد ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا تأکید کرده است که تحریم های امروز مربوط به برنامه اتمی ایران است و ربطی به حمله به سفارت ندارد.

اتحاديه اروپا در حال حاضر دارايی های صدها شرکت و شخصيت ايرانی را توقيف کرده است و در ماه ژوئيه گذشته يکسری اقدام های تنبيهی برای جلوگيری از سرمايه گذاری، همکاری فنی و انتقال تکنولوژی بويژه در بخش های پالايشگاهی را وضع کرده بود.


منابع گزارش: بی بی سی، رادیو فردا