ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 01.12.2011, 6:53
انتخابات آزاد، راه کم‌هزینه گذار به دموکراسی

ترجمه نامه دکتر ابراهیم یزدی به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد همراه با متن اصلی

جناب آقای بان کی‌ مون،
ما همگی‌ شاهد امواج درگیری خشونت بار رویاروئی میان مردم و نیروهای امنیتی دولت‌های خود هستیم. نتیجه این (رویاروئی‌ها) چیزی بجزء رنج و مشقت برای مردم بیگناه از جمله زنان و کودکان چیز دیگری بهمراه ندارد. این (رویاروئی‌های خشونت‌بار) در دولت‌هائی که عضو سازمان ملل متحد هستند بویژه درکشور‌های یمن، سوریه و بحرین در حال جریان است. هیچ انسانی در مقابل شقاوت‌ها و قساوت‌های روزانه که نتیجه این خشونت‌ها است نمی‌تواند بی تفاوت بماند.

عالیجناب، سازمان ملل متّحد از نظر توانائی و تعهدات اخلاقی موظف است در جهت کاهش برخورد‌های (خشونت بار) و ممانعت از ارتکاب جنایات علیه بشریت (در این کشورها) مداخله کند. (بدیهی است) راه مقابله با این خشونت‌ها نه مداخله نظامی است و نه تحریم اقتصادی. علت این فجایع، بحران عمیق (عدم) مشروعیت این گونه رژیم‌ها می‌باشد. (پیش از هرگونه اقدامی) و هر گونه راه حل موثری ابتدا می‌بایست مستقیما به این موضوع (عدم مشروعیت رژیم‌ها) پرداخته شود.

بنابرین، من از شما در خواست می‌نمایم که توجه خود را نسبت به این بحران به مثابه یک راه حل عملی مبذول دارید و در جهت اجرای برگزاری یک رفراندم تحت نظارت سازمان ملل متحد و بوسیله نهادهای این سازمان که به همین منظور ایجاد شده اند، تلاش کنید.

خودکامگان و سلطه‌گران این نوع حکومت‌ها ادعا می‌کنند که از حمایت و پشتیبانی اکثریت مردم برخوردار هستند. مخالفین نیز ادعا می‌کنند که این چنین نیست (و اکثریت مردم با این حکومت‌ها مخالف می‌باشند) بنابراین اگر هر دو طرف مدعی، مایلند که از حمایت‌های دمکراتیک و اعتبارات بین المللی برخوردار گردند می‌بایست (این ادعای خود را مبنی بر برخورداری از حمایت و پشتیبانی مردم) از طریق یک رفراندم سالم و آزاد که بوسیله یک نهاد بی‌طرف (مانند سازمان ملل متحد) انجام می‌گیرد، به اثبات رسانند.

هریک از این رژیم ها احتمالا درصد (ناچیزی) از حمایت‌های عوامانه و نه حمایت اکثریت مردم را بهمراه دارند. در این مورد (اگر) خود کامگان سلطه‌گر اجازه (برگزاری یک انتخابات آزاد را) بدهند و نتایج چنین انتخاباتی را که از طریق انتقال صلح آمیز قدرت بدست آمده است، بپذیرند هر دو نیروی طرف درگیر (یعنی مردم و خودکامگان سلطه‌گر) از این انتقال بهره مند می‌شوند. (زیرا) نخست آنها از یک فاجعه، نظیر آنچه که در لیبی اتفاق افتاد، رهائی پیدا می‌کنند و دوم اینکه آنها از تضمین و حمایت‌های بین‌المللی مانند حمایت سازمان ملل متحد جهت شرکت احزاب و گروه های خود در انتخابات آینده برخوردار میگردند. (اما) بیشتر اوقات رهبران خود کامه و حامیان آنها از ترس تغییر (حکومت) و سرانجام (ناخوشایند)عاقبت خود بعد از برکناری از قدرت، بطور خشونت باری دست به مقاومت می‌زنند. (بدیهی است) پایه ریزی یک ثبات دراز مدت و با دوام (در منطقه) از طریق مشارکت (مردم) و در یک فرایند انتقال دمکراتیک بدست می‌آید.

عالیجناب، فاجعه پیش روی ما به اقدام فوری جهت برقراری صلحی پایدار نیازمند است. از شما تقاضامندم که بخاطر وضعیت اضطراری که در سوریه، یمن و بحرین بوجود آمده است، از قدرت و مقام (قانونی) خود استفاده کنید تا ملت های رنج کشیده و درد مند (منطقه) بتوانند در انتقال راه سخت و دشوار خود (بسوی دمکراسی) راهی بهتری را پیدا کنند.

ابراهیم یزدی
وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران
(دبیر کل) نهضت آزادی ایران
تهران، ۲۱ / نوامبر/۲۰۱۱

متن اصلی نامه دکتر یزدی به زبان انگلیسی