ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.11.2011, 21:44
تحریم‌های شدید علیه ایران و سوریه در دستور کار اروپا

دویچه وله: اتحادیه اروپا با تشدید تحریم‌ها به ادامه‌ی برنامه‌ی اتمی ایران و سرکوب خونین معترضان در سوریه واکنش نشان می‌دهد. وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه روز پنجشنبه اول دسامبر در این باره تصمیم می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، بحث‌های اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران، متوجه صادرات نفت این کشور و مناسبات مالی با بانک مرکزی ایران است.

اما دیپلمات‌ها می‌گویند در مورد تحریم‌هایی در این سطح و کیفیت علیه ایران، در درون اتحادیه اروپا هنوز اختلاف‌نظر هست. بنابراین تصمیم‌ها در این باره هنوز نهایی نشده است.

شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخش‌هایی از نیازهای خود به نفت را از ایران تامین می‌کنند و از پیامدهای تحریم خرید نفت ایران نگران‌اند.

ممنوعیت دادوستد مالی با بانک مرکزی ایران بیش از تحریم خرید نفت، محل بحث و اختلاف هست. یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری آلمان گفته است، تنها بر سر این موضوع توافق هست که "تحریم‌ها علیه ایران باید تشدید شود".

با این‌حال روز پنجشنبه در بروکسل افزایش شمار شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی که در فهرست تحریم‌ قرار می‌گیرند و هرگونه معامله با آنها ممنوع است، قطعی است. هم‌اکنون ۱۴۳ شرکت ایرانی در فهرست تحریم قرار دارند این تعداد به ۴۳۳ شرکت افزایش خواهد یافت. تعداد مقام‌های ایرانی که سفر آن‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا نیز ممنوع است از ۳۷ نفر به ۱۱۳ نفر افزایش خواهد یافت.

تصمیم‌ها در مورد سوریه

در مورد سوریه اما تصمیم‌ها قطعی است. بنابر شنیده‌های خبرگزاری آلمان، اتحادیه اروپا خرید اوراق قرضه‌ دولتی سوریه از سوی اروپایی‌ها را ممنوع خواهد کرد. همچنین تسهیلات مالی و وام با بهره‌ی تخفیفی برای پروژه‌های معین در سوریه از بین خواهد رفت.

در فهرست جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا، همچنین صدور تجهیزات برای صنایع نفت و گاز سوریه ممنوع می‌شود. این ممنوعیت شامل مشارکت موسسات اروپایی در طراحی و ساخت نیروگاه‌ در سوریه نیز می‌شود.

بانک‌های سوریه مجاز نخواهند بود در کشورهای اروپایی برای خود شعبات جدید باز کنند و موسسات مالی اروپایی نیز اجازه نخواهند داشت با بانک‌های سوریه فعالیت‌های مالی مشترک داشته باشند. ضمانت‌های مالی نهادهای اروپایی در برابر شرکت‌های سوری هم متوقف می‌شود.

در تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا تاکنون علیه سوریه برقرار کرده، خرید نفت از آن کشور ممنوع شده تا از این طریق مهمترین منبع مالی بشار اسد قطع شود. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز سوریه ممنوع است.

در دور جدید تحریم‌ها که در نشست روز پنجشنبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد، شمار مقام‌های سوری که سفر آن‌ها به اروپا ممنوع می‌شود از ۱۲ نفر به ۸۶ نفر خواهند رسید. علاوه ‌بر ۱۹ شرکت و موسسه‌ی سوری که در حال حاضر در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند و دارایی‌های آن‌ها بلوکه و هر گونه معامله با آن‌ها ممنوع است، چندین شرکت دیگر نیز به این فهرست اضافه خواهند شد.