ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.11.2011, 15:18
اخراج کارکنان سفارت جمهوری اسلامی از بریتانیا

ظهر امروز - چهارشنبه ۳۰ نوامبر/ ۹ آذر، وزارت خارجه بریتانیا هم از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در لندن خواسته است ظرف ۴۸ ساعت خاک بریتانیا را ترک کنند. این اقدام لندن در پی حمله به سفارتخانه‌ی این کشور در تهران اتخاذ شده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، در جمع نمایندگان پارلمان این کشور بیانیه‌ای را قرائت کرد که در آن حمله به سفارت این کشور در تهران به شدت محکوم شده است. وی در سخنان روز چهارشنبه (۳۰ نوامبر/ ۹ آذر) خود اعلام کرد که به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ۴۸ ساعت وقت داده شده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

دولت بریتانیا در نخستین واکنش به حمله‌ی "دانشجویان" سفارت خود در تهران را بست و اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از ایران خارج می‌کند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است حمله به سفارت این کشور "پی‌آمدهای جدی" برای ایران خواهد داشت.

فراخوانی سفیر آلمان

در واکنش به حمله روز سه‌شنبه به سفارت بریتانیا در تهران، آلمان سفیر خود در تهران را برای مشورت فراخوانده است. وزارت خارجه آلمان چهارشنبه بعدازظهر (۹ آذر/ ۳۰ نوامبر) با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم گیدو وستروله، وزیر خارجه این کشور مبنی بر خروج سفیر آلمان از تهران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به حوادث روز گذشته در تهران، وزیر خارجه، گیدو وستروله تصمیم گرفت سفیر آلمان را از تهران به برلین فراخواند.»

ساعتی پیش از این تصمیم، وزارت خارجه آلمان نیز سفیر جمهوری اسلامی در این کشور را فرا خواند و مراتب اعتراض خود را نسبت به حمله به نمایندگی‌های کشورهای خارجی در تهران را ابراز کرد.

دولت آلمان حمله به سفارت‌خانه‌ی بریتانیا در تهران را «نقض شدید حقوق ملت‌ها» خوانده و حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک و سایر نهادهای خارجی از جمله مدرسه‌ی آلمانی‌ها در ایران را «به شدت» محکوم کرد.

وزارت خارجه‌ی آلمان معتقداست که رخدادهای روز سه‌شنبه در تهران «متأسفانه بار اول نیست که آمادگی حکومت ایران برای رعایت حقوق بین‌المللی را زیر سؤال می‌برد».

واکنش اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از حمله به سفارت بریتانیا در تهران به شدت انتقاد کرد. کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ای در این مورد خاطر نشان ساخته است: «من این ورود غیر قابل پذیرش (به ساختمان سفارت بریتانیا) را با تأکید محکوم می‌کنم.»

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی خواست «هر چه سریعتر در راستای تعهد خود به وظایف بین‌المللی و کنوانسیون وین امنیت دیپلمات‌های خارجی و سفارت‌خانه‌ها را در این کشور تأمین کنند.»

منبع گزارش: دویچه وله