ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.11.2011, 11:37
تركیه تحریم‌های جدید علیه سوریه را اعلام كرد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبكه العربیه، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه تركیه در سخنانی با اعلام اینكه مقام‌های سوری آخرین فرصت را برای اجرای اصلاحات در كشور از دست دادند، گفت: ما تلاش‌های زیادی كردیم تا سوریه از وضعیت كنونی‌اش نجات یابد، اما متاسفانه سوریه آخرین فرصتی را كه از سوی اتحادیه عرب به این كشور داده شده بود، از دست داد.

وی در ادامه افزود: ما دیدارهای زیادی با مقامات سوری داشتیم و از آنها خواستیم تا هرچه زودتر در كشور اصلاحات لازم را انجام دهند و به دلیل مواضع‌مان از سوی برخی طرف‌های بین‌المللی و داخلی سوریه مورد انتقاد شدید قرار گرفتیم.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های اقتصادی اتحادیه عرب علیه سوریه عنوان داشت كه تركیه نیز به نوبه خود تحریم‌هایی را علیه سوریه به اجرا می‌گذارد كه از جمله آنها قطع كامل روابط با دولت كنونی سوریه است و تا زمانی كه یك دولت دموكراتیك در این كشور روی كار نیاید، تركیه روابط خود را با سوریه به حالت تعلیق درمی‌آورد.

وی در ادامه افزود: هر مسئول سوری كه از سوی دادگاه‌های بین‌المللی مورد پیگرد قرار دارد، دارایی‌هایش در تركیه بلوكه می‌شود و هر نوع داد وستد با دولت سوریه ممنوع است.

وزیر خارجه تركیه در ادامه افزود: هرگونه فروش اسلحه به سوریه ممنوع است و پرواز هواپیماهایی كه حامل اسلحه برای سوریه هستند، از فراز تركیه ممنوع است.

براساس این تحریم‌ها همچنین هر نوع ارتباط و داد و ستد با بانك مركزی سوریه تحریم شده و فعالیت‌های این بانك در تركیه به حال تعلیق درآمده است.

وزیر امور خارجه تركیه در پایان با اعلام اینكه آنكارا در كنار ملت سوریه ایستاده است، اعلام كرد كه تحریم‌های اخیر دولت سوریه را هدف قرار داده و هدف از آن اعمال فشار به ملت این كشور نیست و این تحریم‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده كه كمترین تاثیر را بر ملت سوریه بگذارد.

از سوی دیگر، عضو هیات هماهنگی گروه‌های تغییر ملی دموکراتیک و از مخالفان دولت سوریه، تشکیل جبهه ملی را برای مقابله با توطئه‌های خارجی علیه سوریه خواستار شد.

احمد العسراوی چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم اظهار داشت: مقابله با دخالت‌های منطقه‌ای و توطئه‌ای که در چارچوب طرح امیرپالیستی ـ صهیونیستی علیه سوریه طراحی می‌شود، مستلزم این است که جبهه داخلی محکمی وجود داشته باشد که در آن شهروندان برابر باشند.

این مخالف دولت سوریه در ادامه با وجود مخالفت مردم سوریه، از طرح اتحادیه عرب حمایت کرد و گفت: هدف از طرح عربی جلوگیری از بین‌المللی کردن بحران کنونی سوریه بود و از نظام خواسته شد با این طرح و مضامین آن موافقت کند.

وی افزود: در پروتکل کمیته نظارت برای ورود ناظران بین‌المللی به صحنه تلاش می‌شود و در طرح عربی درخواست توقف خشونت، با خارج کردن نیروهای امنیتی و ارتش از خیابان‌ها مطرح شده است.

العسراوی اظهار داشت: ادامه تلاش برای حل بحران سوریه مستلزم آزادی همه بازداشت‌شدگان اعتراضات یا محکومان سابق و اجازه برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز و محافظت از تظاهرکنندگان است.

عضو هیات هماهنگی گروه‌های تغییر ملی دموکراتیک در سوریه گفت: رسانه‌های رسمی نیز باید در راستای برقراری آشتی میان مردم و نظام حاکم گام بردارند و تظاهرکنندگان را از باندهای مسلح متمایز کنند.

العسراوی خاطرنشان کرد: ترکیه یا دیگر کشورها هیچ تاثیری بر مخالفان سوریه به ویژه هیات هماهنگی ندارند.

وی افزود: رسانه رسمی سوریه و هم‌پیمانان آن مخالفان ملی را نادیده می‌گیرند.