ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 28.11.2011, 15:08
طرح آلمان برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران

دویچه وله: قرار است کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (۱۰ آذر / ۱ دسامبر) در مورد تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند. روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" روز دوشنبه ۷ آذر/ ۲۸ نوامبر در گزارشی نوشت وزیر امور خارجه آلمان، گیدو وستروله، پیشنهادهایی را برای ارائه به کشورهای اروپایی آماده کرده که توقف واردات نفت از ایران و تحریم بانک تجارت از رئوس اصلی آن محسوب می‌شود.

در این گزارش هدف از طرح وستروله محدود کردن منابع مالی است که می‌توانند در خدمت گسترش برنامه‌های هسته‌ای ایران قرار گیرند.

روزنامه‌ی "زود دویچه" در گزارش خود به فهرستی از "پیشنهادهای مشخص" استناد می‌کند که دولت آلمان برای ارائه به شرکای خود در اروپا تنظیم کرده است. بر این اساس وستروله خواهان تشدید "سریع و قاطع" تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شده است. این روزنامه به نقل از یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آلمان نوشت، گیدو وستروله اعتقاد دارد که این اقدام متاسفانه نتیجه‌ی منطقی عدم انعطاف تهران در برابر درخواست‌های جامعه‌ی جهانی است.

پس از انتشار تازه‌ترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی فشار آمریکا و اروپا بر این کشور افزایش یافته است. در این گزارش نسبت به ادامه‌ی احتمالی تلاش‌های پنهانی ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی ابراز نگرانی شده است. تهران این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌داند و هدف برنامه‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز عنوان می‌کند.

قطع ارتباط‌‌های مالی و بانکی

مطابق طرحی که دولت آلمان تنظیم کرده است، در کنار توقف واردات نفت ایران، ارتباط‌های مستقیم بانکی میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی نیز قطع خواهد شد. آلمان پیشنهاد می‌کند فعالیت‌های بانک تجارت که شعبه‌ای در پاریس دارد نیز زیر نظر گرفته شود و مقدمات تحریم شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی و حمل و نقل که با ایران ارتباط دارند مورد بررسی قرار گیرد.

پیشنهاد آلمان تنها به توقف خرید نفت محدود نمی‌شود. مطابق اطلاعاتی که "زود دویچه تسایتونگ" منتشر کرده است، وزیر امور خارجه آلمان در نظر دارد صدور هر گونه تجهیزاتی را که در شنود مکالمه‌های تلفنی و کنترل ارتباط‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد به ایران ممنوع کند. همچنین قرار است تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل بیمه‌ی اعتبارهای صادراتی نیز بشود. ظاهرا در این طرح تنها صادرات کالاهایی مانند مواد غذایی و دارو که از سوی شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرند از دایره‌ی تحریم بیرون می‌ماند.

دولت بریتانیا اخیرا و در هماهنگی با واشنگتن، فعالیت تمام موسسه‌های مالی این کشور با بانک‌های ایرانی، از جمله ارتباط با بانک مرکزی را ممنوع اعلام کرد. دولت هلند نیز خواهان اقدام مشابهی از سوی سایر کشورهای اروپایی شده است. از سوی دیگر فرانسه پیشنهاد کرده است تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به پیروی از پاریس واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند.

همزمان با این تحولات دیپلمات‌های ارشد اروپایی برای دیدار با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایالات متحده وارد واشنگتن شده‌اند. قرار است باراک اوباما و هیلاری کلینتون روز دوشنبه (۷ آذر / ۲۸ نوامبر) در مورد مسائل منطقه و اقدام‌های مشترک علیه فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و رئیس کمیسیون اتحادیه، خوزه مانوئل باروسو، به رایزنی بپردازند.