ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.11.2011, 10:22
عذرخواهی ژنرال‌های مصری از مردم

بی بی سی: دو تن از ژنرال های ارشد مصر از مردم این کشور به خاطر مرگ معترضان در تظاهرات قاهره و دیگر شهرها عذرخواهی کرده‌اند.

این ژنرال ها در تلویزیون مصر به تمام مردم این کشور تسلیت گفتند.

از زمان آغاز دور جدید ناآرامی ها در مصر، این اولین بار است که اعضای شورای نظامی حاکم بر این کشور از مردم عذرخواهی می کنند.

مقام های مصری امروز همچنین قرار است اعلام کنند که انتخابات عمومی را چگونه برگزار خواهند کرد. این انتخابات روز دوشنبه آغاز می‌شود.

تظاهرکنندگان مصری خواستار پایان یافتن حاکمیت نظامیان هستند. از زمان برکناری حسنی مبارک، رییس جمهوری سابق مصر، یک شورای نظامی زمام اداره امور این کشور را در دست دارد.

جان لاین، خبرنگار بی بی سی در قاهره:

● لحن ژنرال های مصری به طور کامل با سخنرانی روز سه شنبه ارتشبد محمدحسین طنطاوی، رییس شورای نظامی، که لحنی نسبتا مقابله جویانه داشت، متفاوت بود.

● این ژنرال ها برای اولین بار از جانب کل نیروهای مسلح عذرخواهی کردند. آنها همچنین از مصری ها خواستند آنها را با رژیم حسنی مبارک مقایسه نکنند. در حال حاضر مردم به شکل فزاینده ای مقام های شورای نظامی حاکم را با مقام های حکومت حسنی مبارک مقایسه می‌کنند.

● یکی از ژنرال ها گفت: "ما کاملا با آنها فرق داریم. ما تشنه قدرت نیستیم و نمی‌خواهیم در راس قدرت باقی بمانیم."

● در طول شب، میدان تحریر برای مدت کوتاهی آرام بود اما هزاران تن از معترضان همچنان در این میدان حضور دارند و نشانه چندانی به چشم نمی خورد که عذرخواهی ژنرال ها، آنها را آرام کند.

درگیری های تازه روز شنبه آغاز شد و دست کم سی نفر در آن کشته شدند.

در طول شب، میدان تحریر برای مدت کوتاهی آرام بود اما تلاش چند مقام روحانی دانشگاه الازهر برای میانجیگری میان پلیس و معترضان و پایان دادن به درگیری ها در قاهره بی نتیجه ماند و این درگیری ها مجددا ادامه یافت.

بنا بر گزارش ها، نیروهای ضد شورش وزارت کشور مصر در میدان تحریر و خیابان های اطراف آن، با گاز اشک آور و باتوم به معترضان حمله کرده اند.

در بندر اسکندریه نیز درگیری هایی رخ داده است.

ناظران می گویند که اعتراضات جاری می تواند بر انتخابات پارلمانی هفته آینده مصر اثر نامطلوب بگذارد.

ناوی پیلای، کمیسرحقوق بشر سازمان ملل متحد، پیشتر، عملکرد نیروهای امنیتی مصر و برخورد خشونت آمیز آنان با معترضان در جریان تظاهرات اخیر در آن کشور را محکوم کرده بود.

خانم پیلای خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره درگیری های جاری مصر شده است.

معترضان که خواستار انتقال قدرت از شورای نظامی حاکم به دولتی غیر نظامی هستند، وعده های محمد حسین طنطاوی، رئیس این شورا در مورد انتقال سریع قدرت را کافی و قانع کننده ندانسته و همچنان به تجمع اعتراضی خود ادامه داده اند.

آقای طنطاوی سه شنبه (اول آذرماه) گفت انتخابات پارلمانی طبق برنامه ریزی های انجام شده هفته آینده، و انتخابات ریاست جمهوری در ژوئیه سال آینده برگزار خواهد شد.

خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید پیشنهادهای آقای طنطاوی باعث بروز اختلاف نظر در میان مخالفان شده است.

برخی از معترضان براین عقیده اند که انتخابات هفته آینده به دلیل نا آرامی های اخیر باید به تاخیر بیفتد در حالی که برخی دیگر، مانند حزب اسلامگرای اخوان المسلمین خواستار برگزاری انتخابات در زمان مقرر هستند.

از درگیری های اخیر به عنوان شدید ترین خشونت ها علیه معترضان از زمان سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر، یاد شده است.