ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.11.2011, 20:16
نويسنده آذربايجانی در پی سوء قصد درگذشت



رادیو فردا / رناد منشو (باکو)

رفيق تقی، پزشک و نويسنده جنجالی آذربايجان که ۱۹ نوامبر مورد سوء قصد قرار گرفته بود، درگذشت. پزشک معالج وی در بيمارستان شماره يک باکو، با اعلام اين خبر گفته است که وی دچار تهوع شده و راههای تنفسی وی کلا مسدود شده است.

اين نويسنده آذربايجانی که در پی مورد اصابت هفت ضربه چاقو قرار گرفتن به بيمارستان منتقل شده بود، بعد از ظهر روز چهارشنبه علی رغم تلاش پزشکان برای بازکردن راههای تنفسی وی درگذشته است.

رفيق تقی که رئيس «مجمع نويسندگان آزاد» نيز هست، در سال ۲۰۰۶ به دنبال نوشتن مقاله‌ای انتقادی درباره اسلام با عنوان «اروپا و ما» مورد اعتراض قرار گرفت و آيت الله فاضل لنکرانی نيز طی فتوايی اين نويسنده آذربايجانی را مهدورالدم اعلام کرد. آیت الله لنکرانی نوشته بود: «قتل او (رفیق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد، لازم است .»

در پی اوج گرفتن اعتراض برخی دينداران، دولت آذربايجان رفيق تقی را دستگير و به سه سال زندان محکوم کرد. وی بعد از تحمل دو سال زندان با عفو رياست جمهوری آزاد شد و کار نويسندگی و پزشکی خود را از سر گرفت.

تا کنون چندين کتاب ادبی و دهها مقاله از نويسنده منتشر شده است.

رفيق تقی در ۱۹ نوامبر، ساعت ۱۰ شب هنگامی که به منزل می رفته هدف سوء قصد يک شخص ناشناس قرار گرفته بود و ۷ ضربه چاقو به بدن وی وارد شده است. هم اکنون، وی بعد از عمليات جراحی در بيمارستان تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته است و بگفته پزشک معالج وی، خطر مرگ رفع شده بود.

وی، روز سه شنبه در گفتگو با بخش آذربايجانی راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته بود که به اعتقاد وی، اين سوء قصد يا از طرف دينداران افراطی آذربايجان صورت گرفته، يا اينکه از طرف عوامل ايران سازماندهی شده است. بگفته وی، انگيزه سوء قصد می تواند نوشته های انتقادی وی درباره اسلام افراطی و خصوصا آخرين مقاله وی که با عنوان «ايران و جهانی سازی» در وبسايت همين راديو منتشر شد، باشد.

سفارت ايران روز سه شنبه با صدور اعلاميه ای برای مطبوعات آذربايجان گفته است که «نشر اخبار دست داشتن جمهوری اسلامی ايران در سوء قصد به جان رفيق تقی، نويسنده آذربايجانی در راستای ايجاد خلل در روابط استراتژی ايران و آذربايجان است».

در اعلاميه سفارت ايران با رد دست داشتن ايران در سوء قصد به جان اين نويسنده آذربايجانی عنوان شده است که انتشار اين اخبار توسط مطبوعات آذربايجان طرح «رژيم صهيونيسيتی و امريکا» برای ضربه زدن به روابط ايران و آذربايجان است که محکوم به شکست است.

پليس آذربايجان تحقيقات ترور اين نويسنده آذربايجانی را آغاز کرده است و طبق ماده ۱۲۶، بند يک قوانين جنايی آذربايجان(سوءقصد عمدی به جان) پرونده باز شده است. هنوز مقامات آذربايجان در رابطه اين واقعه واکنش رسمی نشان نداده اند.