ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.11.2011, 19:35
امسال نیز از برگزاری مراسم فروهرها جلوگیری شد


دویچه وله: پرستو فروهر امسال نیز برای برگزاری سالگرد قتل پدر و مادرش به ایران سفر کرده اما مانند هشت سال گذشته امسال نیز نه اجازه برگزاری مراسم به او داده شد و نه به دوستان و نزدیکان اجازه حضور در منزل فروهرها دادند.

اول آذر ماه سیزدهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر، از سران حزب ملت ایران، است. پرستو فروهر فرزند این دو فعال سیاسی که مقیم آلمان است، همه ساله برای برگزاری سالگرد پدر ومادر مقتولش به ایران سفر می‌کند. اما در طول این ۱۳ سال تنها تا سال پنجم و آنهم تحت نظارت شدید نیروهای امنیتی به خانواده فروهر اجازه برگزاری مراسم داده شد.

این مراسم آخرین بار در سال ۱۳۸۲ در حسینیه ارشاد و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و پس از آن دیگر هیچ سال پرستو فروهر نتوانست مراسمی برای پدر و مادرش برگزار کند.

خانم فروهر به دویچه‌وله می‌گوید: «متأسفانه امسال هم به روال چند سال گذشته از برگزاری این مراسم جلوگیری به‌عمل آمد. من در بدو ورود به ایران احضاریه‌ای دریافت کردم. پس از مراجعه به دستگاه امنیتی به من گفتند که این مراسم ممنوع خواهد بود. امروز هم که روز قتل آن دو عزیز است، ازحوالی ظهر دو طرف کوچه را نرده‌کشی کردند. نیروی انتظامی و کسانی که لباس شخصی تن‌شان است، در این اطراف ایستاده‌اند و از آمدن افراد ممانعت می‌کنند».

از چند روز قبل از سالمرگ فروهرها، افرادی از حزب ملت ایران، دوستان و نزدیکان خانواده فروهر در تهران و شهرستان‌ها به نهادهای امنیتی احضار شدند و به گفته‌ی خانم فروهر با تهدید و ارعاب آنان را از رفتن به منزل فروهرها باز داشته‌اند. پرستو فروهر تاکید می‌کند که فشار بر اطرافیان خانواده فروهر بیشتر از سال‌های قبل بوده است: «از چند روز گذشته دستگاه اطلاعاتی ‌ـ امنیتی تماس‌های زیادی با دوستان و همراهان سیاسی پدر و مادر من داشتند و به گونه‌ای با تهدیدهای مختلف سعی کرده‌اند که قصد آمدن را در آن‌ها مهار کنند. فشاری که از قبل روی اطرافیان آورده‌اند برای این که ارعاب ایجاد کنند و آن‌ها از آمدن منع شوند، بیشتر از سالهای گذشته بوده است ».

هرچند که سال‌های قبل‌تر هم که مراسمی در سالگرد فروهرها برگزار می‌شد، باز هم در حاشیه آن عده‌ای دستگیر می‌شدند و برخی از حاضران در خیابان هم مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند، اما پرستو فروهر تاکید می‌کند که امسال این حلقه تنگ‌تر شده است: «متأسفانه اگر بخواهیم یک بررسی واقع‌بینانه کنیم، هرسال آن‌ها محدوده را تنگ‌تر کرده‌اند. هرسال قدمی جلو آمده‌اند و بقیه را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند. من راستش فکر می‌کنم که این روندی است که از چند سال پیش شروع شده و هربار این حلقه تنگ‌تر و تنگ‌تر شده است».