ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.11.2011, 18:22
آمادگی نظامیان مصر برای واگذاری زودتر قدرت

ایران امروز: هزاران نفر به فراخوان «تجمع میلیونی» در میدان تحریر پاسخ مثبت داده و در بعد از ظهر روز سه شنبه باردیگر این میدان پر کردند. این بزرگترین تظاهرات مصری‌ها ، از زمان سقوط حسنی مبارک در ماه فوریه گذشته است. جمعیت خواهان واگذاری قدرت از سوی نظامیان و تحقق خواسته‌های انقلاب خود هستند. آنها خواهان یک دولت غیرنظامی و دموکراتیک هستند.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی در میدان تحریر تصویری بزرگ و آویزان شده که نیمی از آن چهره مبارک و نیم دیگر چهره طنطاوی به هم مونتاژ شده‌اند. این تصویر بیان این نظر اجتماع‌کنندگان میدان تحریر قاهره است که طنطاوی و مبارک لنگه‌ی هم‌ هستند.

موج جدید اعتراض‌ها از روز جمعه گذشته آغاز شد و در دو روز اخیر به درگیری خونین کشیده شد. معترضان می‌گویند تا کنون ۳۵ نفر به دست نیروهای امنیتی و پلیس کشته شدند. مقام‌های رسمی مرگ ۲۸ نفر را از روز شنبه تا کنون تأیید می‌کنند.

امروز در حالی که انبوه جمعیت به سوی میدان تحریر روان بود، طنطاوی، رییس شورای عالی نیروهای مسلح نیز در یک جلسه اضطراری در حال رایزنی با رهبران سیاسی در باره حوادث چند روز اخیر بود.

خبرگزاری‌ها به نقل از رهبران احزاب سیاسی خبر دادند که «شورای عالی نیروهای مسلح» با برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در تابستان سال آینده موافقت کرده ‌است. همچنین گفته می‌شود ممکن است «عصام شرف» نخست‌وزیر منصوب شده از سوی نظامیان از سمت خود کناره‌گیری کند. دولت عصام شرف، شب گذشته (دوشنبه‌شب) در اعتراض به برخوردهای خشو‌نت‌بار با معترضان، از مقام خود استعفا داد.

قرار است ژنرال حسن طنطاوی رهبر شورای عالی نظامی مصر تا ساعاتی دیگر با صدور بیانیه ای خطاب به مردم مصر جزئیات بیشتری از تصمیمات تازه شورا را اعلام کند.

بنابر آخرین گزارش‌ها، طنطاوی در پیامی خطاب به مردم گفت در صورتی که مردم بخواهند حاضر است برای انتقال قدرت به دولتی غیرنظامی رفراندوم برگزار کند. طنطاوی هم‌چنین خبر داد که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در اوایل تابستان سال آینده برگزار خواهد شد.

بنابر گزارش‌ها پیام طنطاوی معترضان میدان تحریر قاهره را قانع نکرده و آنها خواهان کناره‌گیری ژنرال طنطاوی از قدرت شده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که طنطاوی کناره‌گیری نکرده میدان تحریر را ترک نخواهند کرد.