ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.11.2011, 9:12
حمله با خمپاره به دفتر حزب حاکم سوریه در دمشق

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان دمشق گزارش داد صبح یکشنبه یکی از ساختمان‌های مرکزی حزب بعث سوریه در دمشق، با خمپاره هدف حمله قرار گرفته است. این حمله خمپاره‌ای قبل از طلوع آفتاب روی داد. یک شاهد عینی گفته است: دود سیاهی از این ساختمان بلند شده و خودروهای آتش نشانی در اطراف آن قرار دارند.

هفته‌ی گذشته نیز (چهارشنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۱۱) یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه در نزدیکی دمشق مورد حمله قرار گرفت. به گفته مخالفان بشار اسد این پایگاه‌، یکی از مراکز اطلاعاتی سازمان اطلاعات مخفی ارتش سوریه بوده است.

این حمله توسط نظامیان جدا شده از ارتش سوریه که خود را "ارتش سوریه آزاد" می‌نامند انجام گرفت. منابع مخالفان رژیم اسد گفتند که در جریان حمله چندین سرباز ارتش سوریه کشته و زخمی شدند. روز دوشنبه ۱۳ نوامبر نیز یک درگیری شدید میان نظامیان جداشده و نیروهای وفادار به اسد درگرفت که گفته می‌شود حدود ۷۰ نفر از نیروهای دو طرف در این درگیری کشته شدند.

حمله به یکی از دفاتر حزب بعث، نخستین حمله‌ی مسلحانه در دمشق به شمار می‌رود. با افزایش تعداد افسران و سربازان جدا شده از ارتش سوریه و پیوستن آنها به مخالفان درگیری و خشونت در این کشور شدت گرفته است. «کمیته هماهنگی انقلاب سوریه» خبر داده که در تظاهرات و ناآرامی‌های ۲۴ ساعت گذشته در شهرهای مختلف سوریه ۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بشار اسد: تسلیم نمی‌شوم

روزنامه‌ی بریتانیایی "ساندی‌تایمز" روز یکشنبه متن گفت‌وگویی را با بشار اسد منتشر کرده که وی در آن گفته است تسلیم فشارهای خارجی نخواهد شد و در صورت دخالت نظامی خارجی تا پای مرگ ایستادگی خواهد کرد.

اسد در این مصاحبه گفت: «درگیری‌ها در سوریه و اعمال فشارها برای به زانو درآوردن سوریه ادامه خواهد داشت. اما من به شما اطمینان می دهم که سوریه هرگز در برابر این اعمال فشارها سرخم نخواهد کرد و در برابر فشارها ایستادگی می کنیم.»

اسد اتحادیه‌ی عرب را متهم کرد که تعلیق عضویت کشورش، راه را برای مداخله کشورهای غربی در امور داخلی کشورش باز کرده است. اتحادیه‌ی عرب از روز چهارشنبه‌ی گذشته مهلتی سه روز به حکومت سوریه داده بود تا به خشونت‌های دولتی علیه مردم غیرنظامی این کشور پایان دهد. این مهلت شنبه شب به پایان رسید.

اتحادیه عرب به رژیم سوریه هشدار داده است، در صورتی که خشونت‌ها پایان نپذیرد، باید با تحریم‌های اقتصادی دردناک روبه‌رو شود. رئیس جمهور سوریه به «ساندی تایمز» گفت که حکومت او همچنان علیه «باندهای مسلح» مبارزه خواهد کرد تا «نظم و قانون» را بر کشور حاکم کند.

بشار اسد هم‌چنین به ساندی تایمز گفته است که در ماه‌های فوریه و مارس می‌توان انتخابات پارلمانی برای تصویب یک قانون اساسی جدید برگزار خواهد کرد. به گفته‌ی وی پارلمان جدید می‌تواند درباره شیوه‌ی انتخاب رئیس جمهور تصمیم بگیرد.

اسد در رابطه با مخالفان گفت که آنها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. این صندوق آرا است که تصمیم می‌گیرد چه کسی رئیس جمهور خواهد شد.

اسد افزود: چنانچه در انتخابات پیروز نشوم کناره‌گیری خواهم کرد. تلاش می‌کنم کشورم را نجات دهم. کشور نباید در خدمت من باشد. چنانچه رئیس‌جمهور عاملی برای اتحاد کشور باشد باید بماند و اگر عاملی برای تفرقه و تجزیه باشد باید برود.


منابع گزارش: دویچه وله، ایسنا، العربیه