ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.11.2011, 16:51
قطعنامه شورای حکام در مورد ایران صادر شد

بی بی سی: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را در مورد ایران صادر کرده است که در آن به نگرانی فزاینده از فعالیت‌های اتمی این کشور اشاره می‌شود.

اما این قطعنامه که مورد حمایت اکثر کشورهای عضو شورا قرار گرفته، موضوع ایران را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد.

کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بخش فارسی بی بی سی به وین، می گوید که این قطعنامه با ۳۲ رأی موافق در مقابل ۲ رأی مخالف (کوبا و اکوادور) و یک رای ممتنع (اندونزی) تصویب شد.

این قطعنامه پس از ارائه تازه ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در مورد ایران صادر می شود که در آن برای نخستین بار جزئیاتی از فعالیت های حساسیت برانگیز ایران ارائه شده است.

این گزارش نگرانی ها در مورد جنبه های نظامی احتمالی فعالیت های اتمی ایران را به شدت افزایش داده است.

شورای حکام آژانس در قطعنامه امروز خود از ایران خواسته است که فورا به قطعنامه های شورای امنیت عمل کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون با صدور چند قطعنامه و اعمال چند رشته تحریم بین المللی از ایران خواسته است که غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مرتبط با آن را متوقف کند.

ایران که غنی سازی اورانیوم را حق خود می داند، اتهامات در مورد وجود مقاصد نظامی در پس فعالیت های اتمی خود را رد می کند و حاضر نیست به خواست شورای امنیت تن دهد.

در قطعنامه شورای حکام آژانس که امروز صادر شد، از ایران خواسته شده هیأتی بلند پایه را از آژانس بپذیرد و در مورد سئوالات و ابهامات موجود با آنها گفت و گو کند.

واکنش ایران

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از صدور قطعنامه آژانس در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و این قطعنامه را مأیوس کننده خواند.

او گفت که ایران پیش از انتشار گزارش آقای آمانو، به او پیشنهاد کرده بود که در رأس هیأتی بلند پایه به ایران سفر کند، اما آقای آمانو پس از مشورت با مقامات آمریکایی این پیشنهاد را رد کرد.

آقای سلطانیه گفت که فشار آمریکا و آژانس باعث خواهد شد که "عزم مردم ایران برای ادامه فعالیت های مشروع اتمی خود" جدی تر شود.



ایرنا: قطعنامه بدون اجماع تصویب شد

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارشی از وین نوشته است، قطعنامه ضعیف شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران لحظاتی پیش بدون اجماع اعضای این شورا، به تصویب رسید. این قطعنامه با دو رای منفی اكوادور و كوبا و یك رای ممتنع اندونزی مواجه شد.

بر اساس گزارش ایرنا، در این قطعنامه هیچ ضرب الاجلی برای ایران تعیین نشده است و فقط از یوكیو آمانو مدیركل آژانس خواسته شده است كه به اعضای شورای حكام درخصوص پیشرفت همكاری با ایران گزارش ارایه كند.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی کوتاه تصویت قضعنامه را به عنوان خبر کوتاه منتشر کرده و نوشته است: قدرتهای غربی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش موافقت خود را با مفاد قطعنامه ضد ایرانی که در آن فعالیتهای هسته‌ای ایران مورد انتقاد قرار گرفته است، اعلام کردند. اما به دلیل مخالفت چین و روسیه با اعمال تحریمهای بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران، هرگونه مذاکره در این باره به بهار آتی (مارس آینده) موکول شد.

براساس گزارش خبرگزاری مهر، در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا موافقت خود را با ازسرگیری مذاکرات هسته ای بدون هیچ پیش شرطی اعلام کند.