ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.11.2011, 13:53
وزیر خارجه جمهوی اسلامی در فهرست تحریم‌های سوئیس

دولت سوئیس نام علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران را در فهرست افراد تحت تحریم این کشور قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه از ژنو گزارش داد: سوئیس روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران را شدت بخشیده است و اسامی ۱۱۶ نفر از جمله علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران را در فهرست افراد تحت تحریم‌های مالی و مسافرتی قرار داده است.

به این ترتیب با اعمال این تحریم تازه، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی اجازه سفر به کشور سوئیس را نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر دولتی امور اقتصادی سوئیس، از این ۱۱۶ فرد حقوقی و حقیقی ۱۱۱ شرکت هستند و پنج نفر از مقامات سازمان انرژی اتمی ایران که علی‌اکبر صالحی نیز پیشتر ریاست آن را بر عهده داشت.

فهرست تحریم‌های سوئیس علیه ایران در کل اسامی ۲۵۰ فرد و موسسه را شامل می‌شود. در ماه ژانویه هم برن تحریم‌هایی مالی را علیه صنعت نفت و گاز ایران اعمال کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که دولت سوئیس سال گذشته در این زمینه منتشر کرد، شرکت‌های سوئیسی اجازه فروش یا تحویل کالاهایی به ایران که ممکن است کاربرد نظامی نیز داشته ‌باشند را ندارند. برپایه این مقررات جدید، ممنوعیت صادرات مواد سنگین نظامی که تاکنون در سوئیس برای ایران اعمال می‌شده از این پس شامل تمامی انواع کالاهای نظامی خواهد شد.

بر اساس این تحریم‌ها، هر گونه انتقال پول بین دو کشور ایران و سوئیس در صورتی که مبلغ آن از ده هزار فرانک سوئیس یا حدود هشت هزار یورو فراتر رود باید به دولت این کشور گزارش شود.

دولت سوئیس پیشتر در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ نیز از افزایش تحریم‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران برای یک‌دست شدن این تحریم‌ها با تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کرده خبر داده بود.

تحریم‌های تازه کشور سوئیس علیه عده‌ای از مقامات جمهوری اسلامی تنها یک هفته پس از انتشار تازه‌ترین و شدیداللحن‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته ای ایران اعلام شده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، در تازه‌ترین و مفصل‌ترین گزارش خود از فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی آورده است که ایران روی طراحی بمب اتمی کار کرده و هنوز هم «ممکن است» در حال انجام چنین تحقیقاتی باشد؛ جمهوری اسلامی مفاد این گزارش را تکذیب کرده است.

منابع: رادیو فردا، ایسنا