ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 17.11.2011, 7:09
ضرب‌الاجل ۳ روزه اتحادیه عرب برای سوریه

العربیه: وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب شامگاه چهارشنبه ۱۶ نوامبر ۲۰۱۱ به دولت سوريه سه روز مهلت دادند تا طرح پيشنهادی اين اتحاديه را برای توقف خونريزی و سرکوب در اين کشور اجرا کند.

اعضای اتحادیه عرب باتعیین یک ضرب الاجل سه روزه از دولت بشار اسد خواستند سرکوب معترضان را متوقف کند و به ناظران اتحادیه عرب که برای حمایت از غیرنظامیان به این کشورفرستاده می شوند اجازه ورود بدهد.

به گزارش العربیه پس از پایان نشست جلسه اتحادیه عرب در رباط پایتخت مراکش شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر قطر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد وزرای خارجه کشورهای عربی نبيل العربی دبير کل اتحاديه عرب را برای امضا و تحویل پروتکل به دولت سوریه تعیین کردند.

دبیر کل اتحادیه عرب که پس از نشست وزرای امور خارجه در کنفرانس خبری مشترک با حمد بن جاسم آل ثانی وزير امور خارجه قطر سخن می گفت، افزود هيات اوليه ناظران از ۳۰ تا ۵۰ نفر تشکيل خواهد شد و به مرور گروه های ديگری فرستاده خواهند شد.

نبیل العربی تاکید کرد که دولت سوریه موظف است امنیت ناظران را تامین کند.

قرار است ۱۶ سازمان حقوق بشر در نظارت شرکت کنند و ناظران اتحادیه عرب در ۱۶ منطقه بحرانی که مخالفان آنها را مشخص کرده حضور یابند تا گزارش های خود را مستقیم به اتحادیه عرب ارسال کنند.

همچنین مقرر گردید که اتحاديه عرب برای بررسی اوضاع از نزدیک سازمانهای حقوقی را به همراه کمیته ای از مخالفان به دیگر مناطق سوریه ارسال کند.

دولت سوریه فقط سه روز مهلت دارد تا این طرح را به صورت قانونی وعملی به اجرا در آورد.

وزرای خارجه همچنین به سوریه هشدار دادند در صورت عدم امضای طرح پیشنهادی اتحادیه عرب با مجازات تحریم اقتصادی روبرو خواهد شد.

شیخ حمد بن جاسم در پاسخ به پرسش خبرنگاران که اگر دولت سوریه به طرح اتحادیه عرب پاسخ ندهد شما چه اقدامی را علیه سوریه در نظر دارید گفت " اگر سوریه در این زمینه همکاری نکند با تحریم های شدیدی روبرو خواهد شد.

در اين کنفرانس خبری از وزير امور خارجه قطر پرسيده شد که آيا پيشنهاد نشست رباط آخرين گام برای پايان ديپلماتيک بحران سوريه است؟ او در پاسخ گفت: نمی خواهم بگويم آخرين گام برای اين که نمی خواهم سخنان همچون هشدار به نظر آيد.

اما معتقدم ما به آخر راه در اين روش رسيدم و اميداريم که برادارنمان در سوريه با ما همکاری کنند.

وزیر خارجه قطر در پایان با ابراز تآسف از افزایش تعداد کشته شدگان طی سه روز گذشته گفت" از خداوند آرزو می کنیم که برادران سوری به ما کمک کنند تا به این تراژدی تلخ کشتار پایان دهیم".


از سوی دیگر روز چهارشنبه پس از حمله گروهی از هواداران بشار اسد به سفارتخانه های مراکش و امارات متحده عربی، مراکش سفیرش را از سوریه فراخواند.

برای انزوای بیشتر حکومت سوریه فرانسه نیز اعلام کرد که سفیر خود را از این کشور فراخوانده است.

آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه که در پارلمان این کشورسخنرانی می کرد گفت: خشونت های رژیم سوریه علیه معترضان باعث شد من دفاتر کنسولی و همچنین موسسه های فرهنگی را ببندم و سفیرمان را به فرانسه فرابخوانم.

سازمان های حقوق بشر و مخالفان سوری می گویند از زمان آغاز اعتراضات مردم سوریه به حکومت بشار اسد از ماه مارس گذشته، تاکنون دست کم ۴۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

مقامات رژیم اسد همواره شبه نظامیان مسلح و تندرو های اسلامگرا را عامل خشونت های اخیر در این کشور معرفی کرده اند.