ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.11.2011, 10:45
توزیع پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران در سازمان ملل

روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر، پیش‌نویس قطعنامه‌ای از طرف آمریکا و عربستان در محکومیت اتهام توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در دبیرخانه سازمان ملل ثبت و توزیع شد. عبدالمحسن الیاس سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل گفته است که این پیش نویس قطعنامه روز جمعه به رای گذاشته می‌شود.

در پیش نویس این قطعنامه توطئه ترور سفیر مملکت عربستان سعودی در ایالات متحده و تروریسم در تمامی اشکال و انواع آن تقبیح و اقدامات خشونت آمیز علیه نمایندگی های سیاسی و کنسولی به شدت محکوم شده است.

به گزارش بی بی سی، این پیش نویس مستقیما ایران را مسئول طرح ترور معرفی نمی‌کند و خواستار محکومیت آن کشور نمی‌شود، اما از ایران می‌خواهد «به کلیه تعهداتش براساس قوانین بین المللی متعهد باشد... و برای مجازات کلیه کسانی که در طراحی، تامین مالی، سازماندهی و تلاش برای اجرای طرح ترور سفیر مشارکت داشتند با سایر کشورها همکاری کند.»

عبدالمحسن الیاس سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل گفته است که این پیش نویس روز جمعه به رای مجمع عمومی سازمان ملل گذاشته خواهد شد.

الیاس گفت هیات نمایندگی عربستان انتظار دارد که بسیاری از اعضای سازمان ملل خواستار آن شوند که به عنوان تهیه کننده پای پیش نویس قطعنامه را امضا کنند. او گفت که این قطعنامه حاوی پیامی روشن دایر بر این است که اقدامات تروریستی و خشونت بار علیه هر کشوری، شهروندان آن و نمایندگانش نباید بدون واکنش مناسب فروگذاشته شود.

واکنش ایران

محمد خزاعی، رئیس هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر) با ارسال نامه‌ای به ناصر عبدالعزیز الناصر، دیپلمات قطری و رئیس دوره ای مجمع عمومی سازمان ملل، از تصمیم دولت عربستان سعودی برای تسلیم پیش نویس قطعنامه ای به این مجمع حاوی درخواست محکومیت جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده است.

محمد خزاعی در نامه خود به رئیس مجمع عمومی، که رونوشت آن برای دبیرکل سازمان ملل و هیات های نمایندگی کشورهای عضو نیز ارسال شده، درخواست عربستان سعودی برای محکومیت جمهوری اسلامی را «در نوع خود بی سابقه و بدعتی خطرناک» خوانده و گفته است که تصویب چنین قطعنامه ای باعث هتک حیثیت سازمان ملل می شود.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در توجیه این نظر خود، آمریکا را به خاطر اقدام نماینده عربستان سعودی مورد سرزنش قرار داده و گفته است: «آمریکا با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای که صرفا بر مبنای ادعای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست های کوته بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان را ندارد.»

مقام های آمریکایی ماه گذشته گفتند که طرحی را توسط دو مرد ایرانی که با سازمان های امنیتی ایران مرتبط هستند کشف کرده‌اند که هدف آن استخدام آدم کش برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بوده است.

در ماه سپتامبر منصور ارباب سیر شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار توسط مقام‌های آمریکایی دستگیر شد و گفته شده نفر دومی که شناسایی کرده‌اند که در ایران است.