ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.11.2011, 11:28
تردیدها و گمانه‌زنی‌ها درباره علت انفجار پادگان سپاه

ایران امروز: انفجار زاغه مهمات در پادگان مدرس ملارد بنا به روایت سپاه پاسداران یک حادثه بود که گویا هنگام حمل و نقل مهمات رخ داده است و دست‌کم ۱۷ نفر، از جمله سرلشکر حسن تهرانی مقدم ، که پایه‌گذار سامانه موشکی سپاه بوده کشته شده‌اند. اما اکنون تردیدها درباره صحت گزارش‌های رسمی درباره علت این انفجار افزایش یافته و گفته می‌شود ممکن است علت انفجار خرابکاری عمدی و به قصد ترور سردار مقدم بوده باشد.

در گزارش‌هایی که درباره سرلشکر حسن تهرانی مقدم انتشار یافته، او را رئیس مرکز تحقیقات لجستیک سپاه معرفی کرده‌اند. بنابر این گزارش‌ها سردار مقدم نقش بارزی در توسعه پروژه موشکی سپاه داشت.

سپاه پاسداران سردار مقدم را بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق معرفی کرده است.

حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه در سایت تابناک نوشته است: حسن تهرانی مقدم بنیانگذار سامانه‌ موشکی زمین به زمین سپاه، در حال کسب آمادگی بیشتر برای مقابله با تهدیدات اخیر جان خود را از دست داده است.

علایی کشته شدن سردار مقدم را «ضایعه‌ای بزرگ برای سپاه پاسداران و قدرت دفاعی کشور» توصیف کرده است.

به نوشته این فرمانده سابق سپاه٬ تهرانی مقدم «همیشه خود را برای حمله احتمالی آمریکا آماده می‌کرد و مطمئن بود که توانایی لازم برای واکنش بهنگام در قدرت موشکی سپاه را ایجاد کرده» است.

مصطفی ایزدی فرمانده پیشین نیروی زمینی سپاه در روزنامه کیهان، از سردار مقدم با عنوان بنیانگذار سامانه موشکی زمین به زمین سپاه یاد کرده است.

گزارش روزنامه اسرائیلی

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آهارنوت (Jediot Achronot) روز یکشنبه ۱۳ نوامبر نوشته است سردار حسن تهرانی مقدم مسئول توسعه‌ی موشک‌های میانبرد و کوتاه‌برد «شهاب» و «زمزم» سپاه بوده است.

هم‌چنین به نوشته یدیعوت آهارنوت، سردار مقدم ارتباط تنگاتنگی با محمود المبحوح، یکی از فرماندهان ارشد حماس بوده که در ژانویه سال گذشته در دبی ترور شد. محمود المبحوح، مسئول تامین تسلیحاتی حماس نیز معرفی شده و گفته می‌شود در قاچاق موشک‌های ساخت ایران به غزه نقش داشت. ترور وی نیز به موساد، سازمان امنیت اسرائیل نسبت داده شد.

رونین برگمن، کارشناس امور امنیتی روزنامه یدیعوت آهارنوت، در ادامه گزارش تحلیلی خود نوشته است: می‌توان فضای تروریستی که در این سال‌ها علیه دانشمندان هسته‌ای ایران اعمال می‌شود را با ترور دانشمندان آلمانی که تلاش داشتند به جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری اسبق مصر در دهه شست کمک کنند تا به تکنولوژی هسته‌ای دست یابد مقایسه کرد. آن دانشمندان همگی توسط موساد ربوده و ترور شدند تا با ایجاد رعب و وحشت نزد مصری‌ها آنها از دست‌یابی به تکنولوژی هسته‌ای منصرف شوند.

برگمن در ادامه می‌نویسد: اسرائیل امیدوار است با انجام چنین ترورها و اتفاقاتی در مکان‌های خطرناکی چون مکان حادثه روز شنبه کرج در نزدیکی تهران بتواند در دل ایرانی‌ها رعب و وحشت ایجاد کند و ایرانی‌ها را از پیگیری برنامه‌های هسته‌ای‌شان منصرف سازد. امنیتی‌ها اصطلاحا این دست ترورها را "فرار سفید" می‌نامند که با ایجاد ترس در دل دانشمندان به واسطه آن، رغبت آنها را برای فعالیت در مکان‌های خطرناک کاهش و از بین می‌برد.

وی در بخش دیگری از مطلبش به مسئولیت‌های سردار تهرانی مقدم اشاره می‌کند و می‌نویسد: تهرانی مسئول توسعه موشک‌های بالستیک ایران بود. او علاوه بر دوستی با مبحوح که در دبی ترور شد و موساد نیز در آن حادثه متهم شناخته شد، دوست نزدیک ژنرال محمد سلیمان، ژنرال سوری که مسئول انتقال سلاح‌های ایرانی به حزب‌الله لبنان بود و در سال ۲۰۰۸ ترور شد نیز محسوب می‌شد.

برگمن دوست سوم تهرانی را یک از اعضای ارشد حزب‌الله معرفی می‌کند و می‌نویسد: دیگر دوست صمیمی تهرانی حسن القیس، مسئول تسلیحاتی حزب‌الله لبنان است که هنوز در قید حیات است.

برگمن همچنین به نقل از یک مقام امنیتی آگاه که نخواسته است نامش فاش شود، می‌نویسد: مرگ ژنرال تهرانی در راستای تکمیل طرح ترور محمود المبحوح و ژنرال سلیمان بوده است.

گمانه‌زنی مجلۀ «تایم»

یک مقام اطلاعاتی غربی نیز گفته است، انفجار در پادگان سپاه پاسداران « تصادفی» نبود.

به گزارش رادیو فردا، مجلۀ آمریکایی «تایم»، به نقل از یک منبع اطلاعاتی غربی که نامش فاش نشده است نوشت: انفجار در پادگان سپاه پاسداران «یک تصادف» نبود.

تایم نوشته است: روزنامه‌های اسرائیل نیز روز یکشنبه بطور ضمنی همین مطلب را تداعی کرده‌اند.

این مقام اطلاعاتی به تایم گفت: برای جلوگیری از توانایی حمل کلاهک هسته‌ای توسط موشک‌های جمهوری اسلامی، اقدامات خرابکارانه دیگری نیز برنامه ریزی شده است.

به نوشته تایم، پایگاه منفجر شده محل نگاهداری موشک های شهاب بوده است که برد آن به اسراییل نیز می رسد.

منابع گزارش: اشپیگل آنلاین، دیپلماسی ایرانی