ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.11.2011, 15:45
آلمان: بحث حمله ‌نظامی رهبران ایران را تقویت می‌کند

دویچه وله: گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان، ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد. وی همزمان گفت که بحث حمله‌ی نظامی به ایران بیهوده است. فرانسه، روسیه و چین نیز از دامن زدن به چنین مباحثی ابراز نگرانی کردند.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، روز سه‌شنبه (۸ نوامبر/۱۷ آبان)، در گفت‌وگویی با کانال یک تلویزیون این کشور، در مورد خطر تسلیح اتمی ایران هشدار داد و جمهوری اسلامی را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

وستروله گفت، اگر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهد که ایران بار دیگر روی برنامه‌ای برای جنگ‌افزار اتمی کار می‌کند، اروپا دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه این کشور را آماده خواهد کرد.

وی همزمان نسبت به یک حمله‌ی نظامی احتمالی به ایران هشدار داد و گفت، بحث‌ها درباره‌ی مداخله‌ی نظامی در ایران بیهوده است و حمله‌ی نظامی به این کشور نتیجه‌ا‌ی معکوس دارد.

وستروله اعلام کرد که اگر مناقشه‌ی اتمی با ایران وخیم‌تر شود، تشدید تحریم‌ها عاقلانه‌ترین راه سیاسی ممکن است. وزیر خارجه‌ی آلمان تاکید کرد که: «در هر صورت نمی‌توان این خطر را پذیرفت که ایران خود را از نظر اتمی مسلح کند». وی وضعیت کنونی را «بسیار جدی» توصیف کرد.

وزیر خارجه‌ی آلمان همچنین در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی آلمانی «هندلزبلات» گفت، نباید بحث‌های حمله‌ی نظامی به ایران را به میان کشید. به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی آلمان، چنین مباحثی رهبران ایران را قوی‌تر می‌کند و نه ضعیف‌تر.

اظهارات آلن ژوپه

آأن ژوپه، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه نیز در گفت‌گویی با فرستنده‌ی رادیویی RTL گفت: «باید از حمله نظامی که ترمیم آن جبران‌ناپذیر است به هرطریقی پرهیز کرد». وی افزود که البته دلایلی برای پذیرش این موضوع وجود دارد که برنامه‌ی اتمی ایران در خدمت هدف‌های نظامی است.

وزیر خارجه‌ی فرانسه گفت، چنین امری در خدمت بی‌ثبات کردن شدید منطقه است و فرانسه در این زمینه موضع نیرومندی دارد. ژوپه گفت، اگر لازم باشد که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود، فرانسه آماده است.



موضعگیری تازه‌ی روسیه و چین

به موازات آن، دیمیتری مدودیف، رئيس‌جمهوری روسیه نیز موکدا به اسرائيل در مورد حمله‌ی نظامی به ایران هشدار داد. وی پس از گفت‌گویی با کریستیان وولف، رئیس‌جمهوری آلمان در برلین گفت، صحنه‌ی‌سازی تهدیدآمیز می‌تواند پیامدهای سنگینی داشته باشد و به جنگ منتهی گردد.

مدودیف با توجه به تنش‌های بزرگ در خاورمیانه، لحن اسرائيل را در این مناقشه خطرناک توصیف کرد. مدودیف گفت که حمله‌ی نظامی به ایران می‌تواند برای منطقه‌ی خاورمیانه فاجعه‌آمیز باشد. وی همزمان به تهران هشدار داد که باید به تعهدات خود مبنی بر استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای عمل کند.

از سوی دیگر، چین نیز ایران را به اعلام آمادگی برای همکاری‌های بیشتر فراخواند. یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی این کشور روز سه‌شنبه گفت، اکنون ایرانی‌ها باید «انعطاف و صداقت» نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین تاکید کرد که این کشور کماکان معتقد است مناقشه‌ی اتمی با ایران، تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری حل خواهد شد. وی افزود، پکن استفاده از هر گونه قهر علیه ایران را قاطعانه رد می‌کند.

به گزارش رسانه‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستندات زیادی در دست دارد که حاکی از تلاش‌های منظم ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار اتمی است. این امر باعث شد که در اسرائيل بحث‌های مربوط به امکان حمله‌ی نظامی به ایران بالا گیرد.

اظهارات صالحی در ایروان

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی، در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی در ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان گفت، ایران نه تنها مخالف ساخت و کاربرد هرگونه تسلیحات هسته‌ای است، بلکه تمام تلاش خود را برای افشای برنامه‌های تولید تسلیحات هسته‌ای در مناطق مختلف جهان به کار می‌برد.

وی ضمن رد اتهامات مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی گفت، برنامه‌ی هسته‌ای ایران شفاف است و اگر ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بود آن را آشکارا اعلام می‌کرد.

این سخنان در زمانی بیان می‌شود که روزنامه‌ی آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» روز سه‌شنبه (۸ نوامبر/۱۷ آبان) نوشت، از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برمی‌آید که تهران در همه‌ی زمینه‌هایی که برای ساختن بمب اتمی ضروری است فعال است؛ از جمله غنی‌سازی اورانیوم، ساختن کلاهک انفجاری هسته‌ای برای موشک‌ها و نیز مکانیسم انفجار واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای.