ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.11.2011, 11:11
گزارش آژانس ایران را به فعالیت اتمی نظامی متهم می‌کند

بی بی سی: هم زمان با هشدار اسرائیل درباره اقدام نظامی علیه ایران و تاکید آمریکا بر تحریم این کشور، گزارش ها حاکیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش آتی خود اطلاعات تازه ای را درباره 'ابعاد نظامی' برنامه هسته ای ایران منتشر خواهد کرد.

قرار است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این اطلاعات را این هفته طی گزارشی به شورای حکام این نهاد سازمان ملل ارائه کند.

بعضی از منابع دیپلماتیک که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاریها گفته‌اند که آژانس در این گزارش مدارک جدیدی در رابطه با طراحی مدل‌های کامپیوتری یک کلاهک هسته‌ای توسط ایران ارائه می کند.

ایران تمام جوانب برنامه اتمی خود را صلح آمیز می‌داند.

مقام های ایرانی بارها این اتهام آمریکا و متحدانش را که در پی دستیابی به توان تولید سلاح هسته ای است، بی اساس توصیف کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که مدارک مذکور در ضمیمه ۱۲ صفحه ای گزارش یوکیا آمانو مندرج خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز می گوید که تصاویر ماهواره ای سایتی که به باور آژانس، یک محفظه فولادی انجام آزمایش‌های انفجار با قدرت بالاست و در یک مرکز نظامی در پارچین، واقع در حوالی تهران قرار دارد، به نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام ارائه خواهد شد.

دیپلماتهای غربی می گویند در این گزارش مدارکی ارائه می شود که جای کمترین تردیدی درباره نیات نظامی برنامه اتمی ایران باقی نمی گذارد.

انتظار می رود آقای آمانو این گزارش را سه شنبه یا چهارشنبه این هفته تقدیم اعضای آژانس کند و بر فشار بین المللی علیه ایران بیافزاید.

ایران آقای آمانو را دست نشانده آمریکا و اسرائیل خوانده است.



هشدار رهبران اسرائیل

نشت جزئیات این گزارش همزمان با تشدید جنگ لفظی رهبران اسرائیل علیه ایران صورت می گیرد.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه در گفتگو با بی بی سی گفت: "هر روزی که می گذرد به حمله به ایران نزدیک تر می شویم."

او با اشاره به گزارش بعدی آژانس درباره برنامه هسته ای ایران، ابراز امیدواری کرد که در آن "حقیقت درباره برنامه هسته ای ایران به جهان گفته شود".

شیمون پرز، رییس جمهوری میانه روی اسراییل هم سخنان مشابهی بیان کرد.

او روز جمعه گفت با ناکارآمدتر شدن دیپلماسی، خطر جنگ نزدیکتر شده است. به گفته آقای پرز، ایران احتمالا شش ماه تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد و برای همین اسراییل وظیفه دارد به دنیا هشدار دهد.

دیپلمات های غربی پیشتر گفته بودند که چین و روسیه با انتشار مدارک یادشده مخالفند اما یوکیا آمانو استدلال آنها را نپذیرفته است.

آژانس اتمی چند سال پیش نیز مدارکی را از سازمان های اطلاعاتی غربی دریافت کرد و از ایران خواست که به سوالاتش درباره آنها پاسخ دهد. ایران این مدارک را جعلی خوانده است.

بنا بر این اتهام، ایران پس از سال ۲۰۰۳ میلادی به این فعالیت های سری پرداخته است.

آسوشیتدپرس گزارش می دهد که ۱۰ کشور به آژانس، اطلاعاتی داده اند که ایران به طور پنهانی روی قطعات ساخت یک سلاح هسته ای کار کرده است، از جمله کلاهک هسته ای قابل حمل توسط موشک های بالستیک.

بنا بر این اتهام، دو منبع خارجی - کشور یا سازمان - به ایران برای طراحی بمب هسته ای کمک کرده اند.

واکنش آمریکا

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته که ایالات متحده با اسرائیل درباره گزارش های منتشر شده مبنی بر امکان حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران رایزنی هایی داشته است.

او در واشنگتن به خبرنگاران گفت: "ما با اسرائیل درباره ایران در تماس بوده ایم. ما به طور مستمر در تماس هستیم و این موضوع را در روزهای اخیر با آنها در میان گذاشته ایم."

خانم نولاند گفت که دولت باراک اوباما بر فشار اقتصادی بر ایران تمرکز کرده است و با سایر کشورها برای به اجرا گذاشتن تحریم های فعلی رایزنی می کند تا این که ایران موضع اتمی خود را تغییر دهد.

ایران تحریم های آمریکا و کشورهای متحدش را بی فایده می داند و می گوید که موضع اتمی این کشور را تغییر نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این گزارش روزنامه لس آنجلس تامیز که دولت اوباما از گزینه تحریم بانک مرکزی ایران صرف نظر کرده است، خودداری کرد.

نگرانی فزاینده آژانس

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر اعلام کرد که نگران آن است که ایران مخفیانه در حال کار بر روی اجزای یک برنامه سلاح اتمی باشد.

مدیرکل آژانس در گزارش جمعه ۲ سپتامبر خود نوشت که این نهاد "به شکلی فزاینده نگران وجود احتمالی فعالیت های مخفیانه اتمی توسط سازمان های مرتبط با نهادهای نظامی در ایران در گذشته و حال است که از جمله فعالیت ها مربوط به تولید یک کلاهک اتمی برای یک موشک را شامل می شود و در مورد آن اطلاعات تازه به آژانس می رسد".

با این وجود، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، این گزارش را دارای نکات مثبتی دانست که به گفته او در گزارش های قبلی منعکس نشده بود.

طی روزها و هفته های اخیر شدت حملات لفظی سیاستمداران اسرائیلی به برنامه هسته ای ایران افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. همین حالت در نگاه به موضع گیری های سیاستمداران غربی از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و دیگران قابل مشاهده است.

ایهود باراک در گفتگو با تلویزیون بی بی سی گفت: "به لحاظ نظری، هر روزی که می گذرد به حمله به ایران نزدیک تر می شویم و هر روزی که می گذرد به یک معنا ما به محو اسرائیل از نقشه زمین نزدیک تر می شویم".

او افزود: "این حرف، بیان یک موضع فلسفی نیست بلکه مساله ای کاملا واقعی است که ممکن است اتفاق بیفتد. ما به این موضوع اعتقاد راسخ داریم که کشورهای جهان باید موضع هماهنگی در پیش بگیرند که از پیدایش یک ایران مسلح به سلاح اتمی جلوگیری کنند".

اسرائیل چند روز پیش دست به آزمایش یک موشک با ویژگی های بالستیک زد که برخی ناظران آن را نشانه ای از آماده شدن تل آویو برای حمله یک جانبه علیه ایران دانستند.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، که کشورش میزبان نشست کشورهای عضو گروه ۲۰ است درباره برنامه هسته ای ایران گفت "اصرار ایران برای کسب مواد هسته ای برخلاف قوانین بین المللی است".

آقای سارکوزی در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره حمله بالقوه پیشگیرانه علیه برنامه هسته ای ایران گفت "شما (خبرنگار) جلوتر از زمان حرکت می کنید".

وی افزود جامعه بین المللی باید روی تحریم ها تمرکز کند اما اگر حیات اسرائیل در معرض تهدید قرار بگیرد "فرانسه دست به سینه به تماشا نخواهد نشست."

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در لیبی در واکنش به افزایش طرح حمله احتمالی به برنامه هسته ای کشورش گفت که ایران برای "بدترین وضعیت" آماده است و به آمریکا نسبت به "رویارو شدن با ایران" هشدار داد.