ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.10.2011, 21:19
معترضان سوریه خواهان منطقه پرواز ممنوع شدند

نیروهای دولتی سوری بازهم به تظاهرات مخالفان حمله کردند و در شهرهای حما و حمص بیش از ۴۲ نفر را کشتند. تنها در شهرهای حمص و حما بین ۳۰ تا ۳۷ نفر را کشته‌‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این منابع گزارش داد که حمله‌ی نیروهای نظامی به تظاهرات ۲۰هزار نفری در شهر حمص دست کم ۲۰ کشته برجای گذاشته است. در این گزارش آمده است که در شهر حما نیز به احتمال زیاد سربازان متمرد و فراری، با طرفداران رژیم درگیر شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کمیته‌های محلی هماهنگ‌کننده‌ی اعتراض‌ها نوشت که دولت از ترس گسترش اعتراضات در دمشق، روز جمعه شماری از مساجد این شهر را بسته است. با این‌حال به گفته فعالان حقوق بشر امروز دستکم ۱۷۰ اعتراض صورت گرفت. از زمان آغاز اعتراضهای مردم سوریه در اواسط مارس گذشته، معمولا جمعه‌ها روز راهپیمایی عمومی بوده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، با بالارفتن تعداد قربانیان، شمار افرادی که خواهان دخالت نیروهای ناتو در بحران سوریه می‌شوند، افزایش می‌یابد. در گزارش رویترز آمده است که پس از مرگ معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، مخالفان رژیم بعث سوریه نیروی تازه‌ای یافته‌اند و بیش از پیش به حرکت‌های اعتراضی دست می‌زنند.

در تظاهرات امروز سوریه تظاهرکنندگان با حمل پلاکارد‌هایی خواهان اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه شدند. هواپیماهای ناتو پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای وضع منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان لیبی، نقش مهمی در سرنگونی حکومت سرهنگ معمر قذافی ایفا کردند.

این در حالی است که مخالفان بشار اسد تاکنون هرگونه حمایت خارجی را رد کرده بودند. اعضای ناتو از جمله آمریکا نیز اقدام نظامی علیه حکومت سوریه را تاکنون منتفی دانسته اند.

اپوزیسیون سوریه، می‌گوید برقراری منطقه پرواز ممنوع ، می تواند مانع سرکوبی بی محابای تظاهرکنندگان توسط نیروهای تحت فرمان بشار اسد رییس جمهوری سوریه شود.

شاهدان عینی به رویترز گفته‌اند که در چند روز گذشته نیروهای ارتشی از زمین و هوا خانه‌هایی را که گمان می‌رفته محل سکونت مخالفان در حمص باشند به گلوله بسته‌اند.

به گزارش سازمان ملل از آغاز حرکت‌های اعتراضی در ماه مارس سال جاری، بیش از ۳۰۰۰ نفر جان باخته‌اند.

شماری از مخالفان رژیم بعث در فیس‌بوک خواهان ممنوعیت پرواز بر فراز سوریه شدند. آنها نوشتند که روز جمعه، ۲۸ اکتبر برای ابراز این خواست به خیابان‌ها می‌روند. به گفته‌ی مخالفان، ممنوعیت پرواز این امکان را به "ارتش آزاد سوریه" خواهد داد که با نیروهای زمینی دولتی مقابله کند. "ارتش آزاد سوریه" در ماه جولای سال جاری توسط شماری از سربازانی که به مردم پیوسته‌اند تشکیل شد.

شورای ملی سوریه نیز خواستار کمک‌های بین‌المللی برای برکناری رژیم بعث است، اما تاکنون در رابطه با دخالت نظامی ناتو، نظیر آنچه که در لیبی رخ داد، اظهار نظری نکرده است. اپوزیسیون سوریه، می‌گوید برقراری منطقه پرواز ممنوع ، می تواند مانع سرکوبی بی محابای تظاهرکنندگان توسط نیروهای تحت فرمان بشار اسد رییس جمهوری سوریه شود.


اتحادیه عرب کشتار معترضان را محکوم کرد


اتحادیه عرب می گوید که دور تازه سرکوب خونین معترضان سوری را با ارسال یک پیام فوری و مستقیم به بشاراسد، محکوم کرده است.

کمیسیون وزیران امور خارجه اتحادیه عرب اعلام کرده که درباره "ادامه کشتار غیرنظامیان" به بشار اسد پیامی فرستاده و خواهان توقف فوری آن شده است.

یک هیات بلندپایه اتحادیه عرب اخیرا در دمشق با بشار اسد دیدار کرده بود. قرار است که مذاکرات طرفین روز یکشنبه در دوحه، پایتخت قطر، از سر گرفته شود.

از زمان آغاز اعتراض های مردم سوریه در اواسط مارس گذشته، معمولا جمعه ها روز راهپیمایی عمومی بوده است. بنا به اعلام سازمان ملل متحد، بیش از سه هزار نفر در این مدت کشته شده اند.

منابع گزارش: دویچه وله، رادیو فردا،‌ بی‌بی‌سی