ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.10.2011, 19:44
رهبران جنبش سبز تمایلی به حمایت خارجی نداشتند



بی بی سی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که دلیل عدم حمایت کافی دولت آمریکا از "جنبش سبز" این بوده که در زمان آغاز اعتراضات دو سال پیش در ایران، درخواستی از سوی رهبران این جنبش برای اعلام حمایت آمریکا از جنبش دریافت نشد.

خانم کلینتون این سخنان را روز چهارشنبه، چهارم آبان در پاسخ به مخاطبان بخش فارسی بی بی سی و در برنامه "نوبت شما" مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در تشریح دلایل دولت آمریکا برای عدم حمایت مستقیم از جنبش سبز گفت که دو سال پیش، از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می افتد.

او گفت که مثلا در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هر گونه حمایت خارجی استقبال می کنند و آمریکا هم از آنها حمایت کرد، اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمی کردند.

خانم کلینتون گفت که دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.

پرسش‌هایی که در برنامه نوبت شمای تلویزیون فارسی بی بی سی از خانم کلینتون پرسیده شد، از قبل جمع‌آوری و دسته بندی شده بود و در حین برنامه برای او پخش شد.

مخاطبان برنامه نوبت شما در مورد موضوعاتی چون حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس، فشار تحریم های بین المللی بر مردم ایران و ابهامات در مورد اتهام دست داشتن ایران در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن از وزیر امور خارجه آمریکا سئوال کرده بودند.

امیر از تهران در نخستین سئوالی که برای خانم کلینتون پخش شد از تأثیر شدید تحریم های اقتصادی بر مردم عادی ایران پرسید.

خانم کلینتون گفت که دولت آمریکا از مردم ایران به طور جدی حمایت می کند. او گفت که آقای اوباما در پی برقراری روابط دوستانه با ایران بود، اما مقامات ایران به تلاش های او پاسخ مناسبی ندادند و برنامه مشکوک هسته‌ای خود را ادامه دادند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تحریم‌های بین المللی برای ترغیب ایران به تغییر رویه اعمال می شود.

او اذعان کرد این تحریم ها بر مردم عادی هم تا حدودی اثر می گذارد، اما گفت که چاره ای جز اعمال این تحریم ها نیست.

بهمن کلباسی، خبرنگار بی بی سی فارسی در آمریکا در مورد تأثیر واقعی تحریم ها بر حکومت ایران پرسید.

خانم کلینتون در پاسخ اظهار امیدواری کرد که عناصری در داخل حکومت ایران واقع بین باشند و از خود بپرسند که چرا باید چنین فشاری را بر مردم خود تحمیل کنند.

او گفت که به عقیده او ده ها هزار ایرانی روشنفکر و تحصیل کرده و با نفوذ در ایران حضور دارند که دیر یا زود به فکر انجام اصلاحات و تغییرات خواهند افتاد.

سئوالی در مورد ارسال پارازیت و فیلترینگ در ایران پرسیده شد و خانم کلینتون گفت که آمریکا در حال توسعه تکنولوژی‌های ضد فیلترینگ و آموزش و ترویج روش‌های دستیابی به اطلاعات آزاد است.

داوود از تهران در مورد تلاش هایی پرسیده بود که گفته می شود آقای احمدی نژاد به صورت پنهانی برای برقراری رابطه با آمریکا انجام می دهد.

خانم کلینتون گفت که آقای اوباما تمایل خود را برای گفتگو با رهبران ایران اعلام کرد، اما ساختار حکومت ایران گیج کننده است و معلوم نیست چه کسی تصمیم می گیرد.

او گفت مقامات ایران حتی از اینکه با مقامات آمریکایی دیده شوند پرهیز دارند.

خانم کلینتون گفت که ظاهرا در داخل ایران جنگ قدرتی در جریان است و مقامات ایرانی نمی توانند در مورد برقراری رابطه با آمریکا تصمیم بگیرند.

سئوال بعدی در مورد اتهام دست داشتن ایران در توطئه سفیر عربستان در آمریکا بود و آسیب هایی که طرح چنین اتهاماتی می تواند به مردم عادی ایران تحمیل کند.

خانم کلینتون به ادعانامه دادستانی علیه منصور ارباب سیر اشاره کرد و گفت که شواهد و قرائن زیادی در مورد این اتهامات در اختیار مقامات دادگستری آمریکا است.

او گفت که این شواهد در دادگاه ارائه خواهد شد و اظهار امیدواری کرد که دولت آمریکا بتواند این اتهامات را در دادگاه ثابت کند.

او در مورد ابهامات موجود در مورد این طرح و "پیش پا افتادگی" آن گفت که ما پاسخ همه ابهامات و سئوال ها را نمی توانیم پیدا کنیم، اما روند کاری نیروی قدس سپاه در گذشته طوری بوده که می تواند این چنین اقداماتی انجام دهد.

خانم کلینتون گفت که ایران و سپاه پاسداران در گذشته هم اقدامات مشابهی انجام داده اند و بنابراین نمی توان گفت که ایران چنین کارهایی نمی کند.

او گفت: "فکر می کنم که طراحان این ترور می خواستند به آمریکایی ها این پیام را برسانند که در داخل خاک شما هم می توانیم اقدام کنیم و از این طریق به آمریکا دهن کجی کنند".

خانم کلینتون به اتهام دست داشتن نیروی قدس سپاه پاسداران در قتل یک دیپلمات خارجی در پاکستان اشاره کرد و گفت که این نوع اقدامات بی سابقه نیست.

او در پاسخ به این سئوال که ابهامات در مورد طرح ترور سفیر عربستان، از درون آمریکا هم مطرح شده است گفت که دولت آمریکا دقیقا نمی داند که این طرح در چه سطحی در ایران تصمیم گیری شده و این احتمال وجود دارد که رهبران ایران از آن مطلع نبوده اند، اما در این صورت انتظار این است که حکومت ایران در روشن شدن ماجرا همکاری کند.

خبرنگار بی بی سی پرسید که آیا این ماجرا مثل اتهاماتی نخواهد بود که قبل از جنگ عراق در مورد در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی به دولت صدام وارد شد و بعد معلوم شد که حقیقت نداشته است؟ آیا این اتهامات زمینه چینی برای ضربه زدن بیشتر به ایران نیست؟

خانم کلینتون گفت که دولت آمریکا می خواهد که روابط خوبی با ایران داشته باشد و حتی می خواهد که تا پایان امسال یک سفارتخانه مجازی اینترنتی در تهران داشته باشد که بتواند به پرسش های مردم ایران پاسخ دهد.

یکی از مخاطبان بی بی سی پرسید که چرا آمریکا در مقابل سرکوب اعتراضات در بحرین سکوت کرده است. مخاطب دیگری از سوابق آمریکا در دفاع از حکومت های مستبد سئوال کرد و گفت چگونه مردم می توانند به دولتی با این سوابق اعتماد کنند. مخاطب دیگری هم در مورد تمایل دولت آمریکا به حضور نظامی در همه جای جهان پرسید.

خانم کلینتون گفت: "تاریخ ما بر ارزش های جهان شمول استوار است. ما انتظار نداریم هر کاری که می کنیم همه آن را بپذیرند. ما از بحث و گفت و گو استقبال می کنیم".

او گفت که دولت آمریکا بارها در مورد بحرین اعلام نظر کرده است و به دولت این کشور فشار آورده است که تحقیقات مستقل انجام دهند، "اما آیا ایران هم حاضر است چنین تحقیقاتی انجام دهد؟"

خانم کلینتون گفت که آمریکا از نقشی که در کودتا علیه دولت محمد مصدق داشته اظهار تأسف کرده است و همچنین از ساقط کردن اشتباهی هواپیمای مسافربری ایران.

او گفت که دولت آمریکا عملکردی شفاف دارد و اشتباهات خود را می پذیرد و آماده گفت و گو در مورد انتقاداتی است که به عملکردش می شود.

خانم کلینتون گفت که در عین حال وقتی کشوری که عملکردی شفاف ندارد و هیچ معیار بین المللی را رعایت نمی کند به دولت آمریکا انتقاد می کند، "آن را توهین تلقی می کنیم".

او گفت که تنها دولت آمریکا نیست که از حکومت ایران احساس خطر می کند، بلکه تمام دنیا احساس خطر می کند.

به عنوان سئوال آخر، از خانم کلینتون در مورد حمایتی که گفته می شود پاکستان از طالبان می کند سئوال شد و پرسیده شد چرا آمریکا هنوز پاکستان را دوست خود می داند؟

او گفت که با دولت پاکستان در این مورد گفت و گوی جدی شده است. او گفت که دولت آمریکا می داند که ثبات افغانستان به همکاری همه کشورهای منطقه بستگی دارد و اظهار امیدواری کرد که پاکستان هم در جریان ایجاد ثبات در افغانستان سهیم شود.

او در پایان از دولت های منطقه خواست که اجازه دهند ظرفیت و توانایی مردم کشورشان به کار گرفته شود و آینده ای روشن تر برای منطقه ترسیم شود.