ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.10.2011, 10:23
پیکارجویان طالبان: پاکستان به ما آموزش داده است

بی بی سی: پیکارجویان طالبان از ارتباط خود با نهادهای اطلاعاتی پاکستان سخن گفته و برخی منابع آمریکایی این نهادها را به کمک به گروه های تندرو متهم کرده اند.

تعدادی از پیکارجویان طالبان در گفتگو با بی بی سی اظهار داشته‌اند که دوره های آموزشی را در اردوگاه های تحت نظر اداره اطلاعات ارتش پاکستان - آی اس آی - در داخل آن کشور گذرانده و برای انجام ماموریت های عملیاتی از جمله بمب گذاری انتحاری به افغانستان اعزام شده‌اند.

در جریان تهیه گزارشی مستند در مورد ارتباط پاکستان و پیکارجویان افغان، که شامگاه چهارشنبه، 4 آبان (26 اکتبر) از کانال 2 تلویزیون بی بی سی پخش می شود، خبرنگار بی بی سی با یک عضو دستگیر شده طالبان در یکی از زندان های حومه کابل مصاحبه کرده که گفته است توسط نفرات طالبان در خاک پاکستان آموزش عملیات انتحاری دیده بود در حالیکه ماموران اداره اطلاعات ارتش پاکستان بر این آموزش نظارت داشتند.

این فرد گفته است که پس از گذراندن یک دوره آموزشی پانزده روزه همراه با دو نفر دیگر در اتومبیلی راهی افغانستان شدند در حالیکه "ماموران پلیس جرات نداشتند این اتومبیل را که به وضوح به آی اس آی تعلق داشت متوقف و بازرسی کنند و به ما گفته شد که جلیقه انفجاری را بعدا دریافت خواهیم کرد."

این فرد که قرار بود در یک عملیات انتحاری شرکت کند، در آخرین لحظات از تصمیم خود پشیمان شد و بعدا نیروهای امنیتی افغانستان او را بازداشت و زندانی کردند.

گزارش بی بی سی همچنین شامل مصاحبه با یکی از فرماندهان ظاهرا میان رتبه طالبان است که گفته است برای یک پیکارجو، "دو چیز اهمیت دارد: تدارکات و محلی برای مخفی شدن."

این فرد، که خود را ملا قاسم می خواند، افزوده است که پاکستان نقشی مهم را در فراهم کردن امکانات عملیاتی برای طالبان ایفا می کند زیرا "آنان به ما مکانی برای مخفی شدن می دهند که واقعا مهم است، و ثانیا اسلحه در اختیار ما می گذارند."

در همین برنامه، یک فرمانده دیگر طالبان به نام نجیب، هدف پاکستان از کمک به شورشیان را ادامه درگیری در افغانستان دانسته و با اشاره به تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در اعزام نفرات بیشتر به افغانستان گفته است: "چون اوباما سرباز بیشتری به افغانستان فرستاد و عملیات را گسترش داد، حمایت پاکستان از ما هم بیشتر شد."

نجیب از دریافت محموله ای شامل پانصد قطعه مین زمینی کنترل از راه دور، بیست قبضه نارنجک انداز همراه با دو تا سه هزار عدد نارنجک و تعدادی تفنگ کلاشنیکف و مهمات دیگر از منابع پاکستانی سخن گفته است.

همزمان، نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان که به ماموریت در مناطق مرزی با پاکستان اعزام شده اند نیروهای پاکستانی را به حمایت عملی از شورشیان متهم کرده و گفته‌اند که این حمایت شامل کمک به شورشیان برای عبور از مرز بدون جلب توجه نیروهای آمریکایی نیز بوده است.

بی اطلاعی پاکستان از عملیات علیه شورشیان

به گفته بروس رایدل، مامور سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا کارشناس امور افغانستان، عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی علیه مواضع شورشیان در داخل خاک پاکستان زمانی موفقیت آمیزتر بوده که بدون آگاهی و هماهنگی با نظامیان پاکستانی به اجرا گذاشته شده باشد.

به گفته او، در غیر اینصورت، افرادی که قرار است هدف این عملیات قرار گیرند پیشاپیش از زمان حملات هواپیماهای بدون سرنشین مطلع می شوند و با گریز از محل مورد نظر، جان سالم به در می برند.

او گفته است که با توجه به ارتباط بین موفقیت عملیات هواپیماهای بدون سرنشین و عدم آگاهی نهادهای اطلاعاتی ارتش پاکستان، می توان نتیجه گرفت که بین شورشیان و این نهادها ارتباطی وجود دارد.

کارشناسان نظامی همچنین به ماجرای کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، به عنوان نمونه دیگری از لزوم اجرای عملیات نظامی بدون آگاه کردن دستگاه های نظامی و اطلاعاتی پاکستان اشاره کرده اند.

در ماه مه سال جاری، ارتش آمریکا در یک عملیات کماندویی مخفیانه، به اقامتگاه اسامه بن لادن در داخل خاک پاکستان حمله کرد و او را به قتل رساند.

تمامی این عملیات، از زمان شناسایی اولیه محل اقامت بن لادن تا اطمینان از هویت او و اجرای حملات کماندویی، بدون اطلاع مقامات پاکستانی به اجرا گذاشته شد و به گفته برخی کارشناسان آمریکایی، به همین دلیل نیز موفقیت آمیز بود.

دولت پاکستان نسبت به این عملیات واکشی تند نشان داد و ایالات متحده را به زیر پا گذاشتن عرف رایج بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان متهم کرد.

در گزارشی در مورد ارتباط آی اس آی با شبکه القاعده، روزنامه دیلی تلگراف، چاپ لندن هم به نقل از سرهنگ دوم تونی شیفر، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا، نوشته است که در جریان درگیری خونین ارتش پاکستان و شورشیان اسلامگرا در آن کشور در سال ۲۰۰۴، اداره اطلاعات ارتش پاکستان به ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده که در آن زمان نفر دوم این شبکه محسوب می شد، فرصت آن را داد تا از مهلکه بگریزد.

اتهام ارتباط سازمان های اطلاعاتی پاکستان و گروه های شورشی در افغانستان مورد تایید برخی مقام های ارشد آمریکایی نیز بوده است.

ماه گذشته، دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، به طور آشکار از ارتباط گروه حقانی، از گروه های شورشی افغان، با آی اس آی سخن گفت و اداره اطلاعات ارتش پاکستان را با حملات مسلحانه ماه سپتامبر به سفارت آمریکا و مقر ناتو در کابل، پایتخت افغانستان مرتبط دانست.

گفته می شود که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در دیدار هفته گذشته از پاکستان از آی اس آی و ارتش آن کشور خواست تا علیه پیکارجویان مستقر در خاک پاکستان اقدام کنند و مشخصا از شبکه حقانی، که عامل حمله به سفارت آمریکا در کابل شناخته شده، در این زمینه نام برد.

پاکستان و بی ثباتی در افغانستان

براساس گزارش بی بی سی، برخی از مقامات افغانستان بر این اعتقادند که پاکستان با تقویت پیکارجویان مسلح، عمدا مانع از انجام مذاکرات آشتی بین دولت افغانستان و شورشیان می شود زیرا مایل به حل مسالمت آمیز بحران افغانستان و استقرار ثبات در این کشور نیست.

برخی از منابع طالبان و یا گروه های وابسته به آن را عامل ترور برهان الدین ربانی، رئیس شورای صلح افغانستان و مسئول مذاکرات آشتی با شورشیان مخالف دولت دانسته و با تاکید بر ارتباط این گروه ها با نهادهای اطلاعاتی پاکستان، ترور آقای ربانی را نشانه دیگری از سنگ اندازی پاکستان در مسیر تحقق آشتی ملی در افغانستان قلمداد کرده اند هر چند هیچ گروهی مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته است.

با اینهمه، بروس رایدل بر عدم تمایل پاکستان به ادامه روند آشتی ملی در افغانستان تاکید نهاده اند.

برخی ناظران قتل ربانی را نشانه مخالفت پاکستان با روند آشتی ملی در افغانستان دانسته اند.

آقای رایدل به بی بی یس گفته است: "ممکن است آی اس آی قادر نباشد طالبان را به پای میز مذاکره بنشاند اما قطعا می تواند هرگونه مذاکراتی را مختل کند و تا این زمان، من نشانه ای از علاقه پاکستان به حصول راه حلی سیاسی برای جنگ افغانستان مشاهده نکرده ام."

در مورد انگیزه پاکستان در جلوگیری از برقراری ثبات در افغانستان هم دیدگاه های مختلفی ابراز شده است از جمله اینکه نهادهای امنیتی پاکستان ادامه ناآرامی در افغانستان را برای حفظ نفوذ خود و جلوگیری از استقرار حکومتی مخالف منافع پاکستان یا طرفدار هند در آن کشور لازم می دانند.

بر این اساس، حکومت پاکستان که افغانستان را کشوری حایل بین پاکستان و دشمن سنتی آن کشور، یعنی هند می داند، مایل است به هر ترتیب که ممکن است نفوذ خود را در این کشور حفظ کند و برای این منظور، ارتباط با شورشیان مسلح اهرمی نیرومند محسوب می شود.

در همانحال، مقامات پاکستانی همواره اتهام حمایت از گروه های مخالف دولت افغانستان را تکذیب کرده و بر علاقمندی خود به استقرار ثبات در کشور همسایه خود تاکید ورزیده اند.

آنان با اشاره به عملیات خشونت آمیز گروه های اسلامگرای تندرو در داخل خاک پاکستان، گفته اند که کشور آنان بیش از هر کشور دیگری از اقدامات تروریستی خسارت دیده و پاکستان و ارتش این کشور مبارزه با گروه های تندرو را با جدیت و قاطعیت دنبال می کند.

در مورد اتهام حمایت از شورشیان افغان، ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان، گفته است: "فکر می کنم این ادعا که گروه های تندرو از حمایت دولت پاکستان و اردوگاه های آموزشی در این مناطق برخوردارند اتهامی کاملا بی اساس و عاری از واقعیت است."

اتهام حمایت نهادهای حکومتی پاکستان از "دشمنان آمریکا و بریتانیا" در افغانستان در حالی مطرح می شود که پاکستان متحد سنتی آمریکا در منطقه محسوب می شود و از کمک های گسترده این کشور و بریتانیا برخوردار بوده است.