ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.10.2011, 20:47
هشدار کلینتون به ایران در مورد عراق

رادیو فردا: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به ایران هشدار داد از اوضاع عراق و در زمانی که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج می شوند، بهره‌برداری نکند.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا هم گفت که اطمینان دارد دولت عراق توانایی مقابله با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه اطمینان داد همکاری‌های امنیتی گسترده‌ای با دولت عراق دارد که سالیان طولانی ادامه خواهد داشت. آمریکا همچنین اعلام کرد خروج نیروهای نظامی از عراق به معنای پایان ارتباط و همکاری میان دو کشور نخواهد بود.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز گفت: «هیچ کسی نباید در مورد عزم و تعهد آمریکا برای حمایت از دموکراسی عراق دچار اشتباه محاسباتی شود.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما هزینه‌ زیادی برای دادن این فرصت به عراقی‌ها پرداخت کرده‌ایم.»

خانم کلینتون افزود هیچ کس نمی‌تواند در همکاری و کمک آمریکا در عراق تردید کند، از جمله کشور همسایه‌اش ایران.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا هم ابراز اطمینان کرد دولت عراق در فقدان حضور نیروهای نظامی آمریکایی توانایی دفاع از خود را دارد و اجازه نخواهد داد نیروهای شبه ‌ظامی یا طرف‌های مداخله جو، باعث برهم خوردن اوضاع امنیتی در این کشور شوند.

پس از چند ماه مذاکراه میان واشینگتن و بغداد برای احتمال تمدید حضور نیروهای نظامی آمریکایی در عراق، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد حضور نظامی آمریکا در عراق به طور رسمی تا پایان سال جاری میلادی تمام می‌شود و نیروهای نظامی به طور کامل از عراق خارج می‌شوند.

هیلاری کلینتون در ادامه گفت: «اگر ایران همه منطقه و حضور ما در بسیاری از کشورهای این منطقه را در نظر نگیرد، دچار خطای محاسباتی فاحشی شده است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز هم گفت که عراق «یک کشور مستقل است و ما روابط خیلی خوبی با آن داریم. انتظار و برآورد ما این است مناسبات امنیتی (باعراق) برای سال‌ها ادامه یابد.»

خانم کلینتون به شبکه ای بی سی گفت: «آن چه ما با دولت عراق توافق کردیم، ماموریت‌های پشتیبانی و آموزشی است همانند برنامه‌هایی که در کشورهای دیگر از اردن تا کلمبیا داریم. همچنین حضور دیپلماتیک بسیار پررنگی در عراق خواهیم داشت.»

وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز گفت: «ما در عراق پایگاه‌های نظامی نخواهیم داشت اما در جاهای دیگر پایگاه داریم.»

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا هم در همین روز به خبرنگاران گفت به غیر از نیروهای مستقر در افغانستان، ایالات متحده ۴۰ هزار نیروی نظامی دیگر در منطقه دارد که ۲۳ هزار نفر آنها در کویت مستقر هستند.

وزیر دفاع آمریکا افزود: «عراق به تنهایی توانسته نیروهای نظامی کارآمدی تربیت کند و آموزش دهد و این نیروها توان مواجه با تهدیدات را دارند.»

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا ، روز جمعه گذشته اعلام کرد نيروهای نظامی آمريکايی تا پايان سال ۲۰۱۱ به طور کامل از عراق خارج خواهند شد.

باراک اوباما که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تصريح کرده است: «همان گونه که قول دادم، کليه نيروهای باقی مانده در عراق تا پايان سال به خانه باز خواهند گشت. تقريبا پس از ۹ سال، جنگ آمريکا در عراق به پايان می‌رسد.»

باراک اوباما و نوری المالکی گفته‌اند، خروج تقريبا ۴۰ هزار نيروی نظامی آمريکايی از عراق سر آغاز مرحله تازه‌ای از روابط دو کشور خواهد بود.

در همین زمینه، دفتر نوری المالکی در بيانيه‌ای با اشاره به خروج کليه نيروهای آمريکايی تا پايان سال ميلادی جاری، اعلام کرده است: «دو کشور در خصوص آغاز مرحله تازه‌ای از روابط استراتژيک اشتراک نظر دارند.»

به گزارش رويترز، تقريبا ۱۶۰ نيروی نظامی آمريکايی برای آموزش نيروهای عراقی و همچنين محافظت از سفارت آمريکا در اين کشور باقی خواهند ماند.

نيروهای آمريکايی در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند و حکومت صدام حسين، رهبر سابق اين کشور، را ساقط کردند. گزارش‌ها حاکی که در طول اين جنگ بيش از چهار هزار و ۴۰۰ سرباز آمريکايی کشته شدند.

طی ماه های اخير شماری از سياستمداران عراقی با تمديد حضور شماری از نيروهای امريکايی در عراق مخالفت کردند. عراقی‌ها مخالف اعطای هرگونه مصونيت قضايی به نيروهای آمريکايی بودند.

پس از کاهش خشونت‌ها درعراق نقش نيروهای آمريکايی در اين کشور تغييرکرده و آنها بيشتر به ارائه مشاوره و همچنين آموزشی نيروهای امنيتی عراقی می‌پرداختند.