ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.10.2011, 20:01
پاسخ احمد شهید به اظهارات صادق لاریجانی

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران به یاوه‌گویی‌های صادق لاریجانی پاسخ داد. احمد شهید در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تاکید کرد که آنچه در گزارش او درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران منتشر شده مواردیست که بدون شک اتفاق افتاده و او این گزارش را شش هفته پیش از انتشار در اختیار مقام‌های ایران قرار داده و از آنها خواسته بود اگر نظر یا انتقادی دارند با وی درمیان بگذارند. احمد شهید می‌گوید همه حرف مقام‌های جمهوری اسلامی این بوده که من دارم در امور داخلی آنها دخالت می‌کنم.

گفتگوی بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک با احمد شهید





کنفرانس خبری احمد شهید
(گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران)


احمدشهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر ایران امروز در محل سازمان ملل حاضر شد و به سوالات خبرنگاران یک روز پس از آنکه گزارش خود را به صورت رسمی در کمیته سوم مجمع عمومی ارائه کرد، پاسخ داد.

او در این جلسه گفت که از گزارش خود اطمینان خاطر دارد و همچنان منتظر است که مقامات ایرانی با وی برای ورود به کشورهمکاری کنند.

آقای شهید گفت که همکاری با ماموریت او باید شامل دیدار وی از ایران و ملاقات با افرادی که در کار او دخیل هستند همراه شود. او همچنین گفت که از علاقه نمایندگان پارلمان به گزارش آگاه است و از آن استقبال می کند و گفت از طریق کانال‌های مناسب مایل است این گزارش به پارلمان ایران فرستاده شود.

او گفت در حالی که انتظار همکاری از سوی دولت ایران دارد، اما فقدان چنین همکاری مانع از پیشبرد کارش نخواهد شد. او گفت برای ادامه گزارش خودش از ایرانیان و سازمان های غیردولتی موثق استفاده خواهد کرد.

گزارشگر ویژه گفت در پاسخ به این سوال که چرا نام افرادی که بعد از انتخابات کشته شده‌اند در گزارش نیامده و آیا گزارشگر قصد دارد که در گزارش بعدی جامع خود این موضوع را مطرح کند، گفت که گزارش اخیر او یک گزارش مقطعی بوده و وقت کمی برای تنظیم آن داشته است.

او گفت که در گزارش کلی این مساله [کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات سال۸۸] مطرح شد اگر چه مطمئن نیست که اسامی زیادی را مطرح کرده، اما این موضوع را مد نظر دارد و بیشتر روی آن توجه خواهد کرد.

او همچنین گفت که نامه برخی از خانواده هایی که فرزندانشان را در جریان بعد از انتخابات از دست داده‌اند دریافت کرده و آنها را خوانده است. او گفت از هنگامی که در اول اگوست به دفترش آمده است با یک سری درخواست‌های فوری مواجه بوده است که خیلی فوری بوده‌اند و نیازمند توجه فوری نیاز بودند. اما در مورد پرونده‌های دیگر استراتژی همکاری با ایران برای دریافت اطلاعات مطرح بوده است. اما همه اینها مورد توجه قرار گرفته است و او روی همه پرونده‌های که مطرح شده کار خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی که در مورد چگونگی نوشتن این گزارش در مدت کوتاه و اینکه چگونه بدون رفتن به ایران این گزارش را نوشته است و اینکه آیا این گزارش تحت نفوذ کشورهای غربی بوده است، گفت درست است که به ایران سفر نکرده و آن احساسی را اگر وقتی به ایران می رفت می توانست داشته باشد، ندارد، اما در این عصر ارتباطات، اطلاعات در مورد ایران در دسترس است.

او گفت که بسیاری از اطلاعات توسط خود منابع دولتی منتشر می شود. بسیاری از اطلاعات هم توسط ایرانی های داخل و خارج کشور و سازمان های بین المللی قابل اعتماد منتشر می شوند. خیلی از آنها ارتباط نزدیک با داخل کشور دارند و امکان داشته‌اند که از طریق تلفن و فاکس با او تماس برقرارکنند.

آقای شهید گفت: ‌من قادر بوده‌ام که اطلاعات زیادی را از طریق منابع مختلف از افراد یا سازمان های دیگری که اطلاعات موثق تهیه می کنند بدست بیاورم. من این اطلاعات را در اختیار دولت ایران قرار داده‌ام که به این ادعاها پاسخ بدهد و اگر بی‌دقتی در آن است آن‌ها را مطرح کنند و اگر تفسیر متفاوتی است اشاره کنند. اما در مدت زمانی سه هفته‌ای که گزارش را برای آنها فرستادم هیچ جوابی ندادند.

او گفت مطمئن است اطلاعاتی که در گزارشش آمده قابل استناد است و می تواند برای فهمیدن مساله در مورد ایران مفید باشد.