ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.10.2011, 17:00
فشار بر «اصلاح‌طلبان» برای موضع‌گیری علیه غرب

نگرانی حاکمیت از طرح نام سپاه قدس افزایش یافته است

وبسایت خبری «ندای سبز آزادی»، یکی از سایت‌های «اصلاح‌طلبان» نوشته است: گزارش‌ها از تهران حاکی است، نگرانی مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی از طرح نام سپاه قدس به عنوان طراح عملیات تروریستی در آمریکا افزایش یافته و این مقامات فشار بر شخصیت های اصلاح طلب را آغاز کردند تا آنان به موضعگیری علیه غرب در این باره بپردازند. انتظار می‌رود در روزهای آینده این فشارها افزایش یابد.

دو روز پیش مقامات آمريکا، ايران و مشخصا نیروی قدس سپاه پاسداران را به دست داشتن در توطئه ترور سفير عربستان در واشينگتن متهم کرد و روز گذشته باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفت که مقام‌های ايران می‌بايست در قبال اين توطئه پاسخگو باشند.

اگرچه در چند ساعت اول مقامات سطح بالای جمهوری اسلامی در این مورد موضعگیری نکردند و به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران که آن را اتهامی کودکانه می خواند اکتفا کردند اما از روز گذشته فعالیت دیپلماتیک ایران برای رد اتهام آغاز شد.

همزمان گفته می‌شود که فشارها بر اصلاح‌طلبان برای ورود به موضوع و تکذیب دست داشتن سپاه در این توطئه آغاز شده است.

به نوشته‌ی «ندای سبز»، البته اصلاح طلبان همواره در برابر اقدامات بین المللی مخالف ایران که امنیت کشور را به خطر انداخته و یا منافع مردم را به چالش بکشد موضع روشن و مخالف داشته‌اند. اما پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری منزوی شده‌اند و علاوه بر حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز، تعداد زیادی از شخصیت‌های اصلاح طلب به زندان افتاده و احزاب بزرگ آنان هم با موانع بسیار برای ادامه فعالیت مواجه شده‌اند. با این حال از آنجا که اعتبار بین المللی اصلاح طلبان همواره مورد توجه و حساسیت حاکمیت بوده است، تلاش برای استفاده از اعتبار آنان و ایجاد صدای واحد در داخل آغاز شده است.

این درحالی است که جزییات توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا منتشر نشده و اطلاعات موجود که از سوی مقامات آمریکایی اعلام شده حاکی از دخالت افراد مرتبط با سپاه قدس است.

منابع خبری از تهران گزارش می‌کنند که شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب برای اعلام موضع در این باره تحت فشار قرار گرفته‌اند و از سوی حاکمیت درخواست شده که این پرونده را بهانه‌ای برای اعمال فشار بر مردم ایران دانسته، آن را محکوم کنند و حمایت خود از حاکمیت را اعلام کنند.

هنوز معلوم نیست که دامنه این فشارها به رهبران و شخصیت های اصلاح طلب زندانی نیز خواهد رسید یا نه اما گفته می‌شود که احزاب اصلاح طلب حتما برای صدور بیانیه تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت.

کارشناسان معتقدند صرف نظر از اینکه اتهامات امریکا علیه مقامات جمهوری اسلامی تا چه حد حقیقت داشته باشد و یا اقدامی خصمانه باشد، این پرونده قابلیت‌های مهمی برای ایجاد خطر و بحران دارد و این موضوع نگرانی ایران را در پی داشته است.