ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.10.2011, 15:12
نرخ واقعی بیکاری ۳۰ درصد است



نماینده ایلام در مجلس گفت: پس از تعطیلات مجلس سوالاتی در خصوص آمارهای واقعی نرخ بیکاری و پس رفت در زمینه ایجاد شغل از وزیر خواهیم پرسید و اگر قانع نشویم چون تعداد موافقان استیضاح به ۱۰ نفر می‌رسد طرح استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون را به هیات رییسه می‌دهیم.

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با ایلنا، گفت: آمارهایی که در خصوص نرخ بیکاری اعلام شده است، با آنچه از سوی بانک مرکزی نیز اعلام می‌شود مغایر است، وقتی هم دلیل این مغایرت را می‌پرسیم می‌گویند که تعاریف فرق می‌کند.

قنبری با تاکید بر اینکه آمارهایی که اعلام می‌شود سیاسی است‏، ادامه داد: اکنون نرخ واقعی بیکاری به۳۰ درصد می‌رسد، در آمارهایی که محاسبه می‌شود سربازان جزو جمعیت شاغل و دانشجویان نیز جزو جمعیت فعال محاسبه نمی‌شوند از این رو وقتی آماری ارائه می‌شود چون تعبیر متفاوت وجود دارد آمار صحیحی نیز به دست نمی‌آید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولین حاضر نیستند نرخ رشد واقعی بیکاری را بگویند، اظهار داشت: مرکز آمار نرخ بیکاری را در تابستان پارسال ۱۴ و نیم درصد اعلام کرده بود اما امسال آقای شیخ الاسلام می‌گوید تابستان پارسال نرخ بیکاری ۶ و نیم دهم درصد بوده است این آمار‌ها از کجا می‌آید؟

وی با اشاره به اینکه بیکاری اکنون به بحران جدی در شهرستان‌ها تبدیل شده است، تاکید کرد: در حالی که رشد اقتصادی در سال گذشته یک درصد بود از سوی دولت اعلام شد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شاغل شده‌اند. بدین معنی که در برابر هر یک درصد رشد ۱۰۰ هزار نفر می‌توانند شاغل شده باشند، بنابراین یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر کجا و چگونه شاغل شده‌اند؟

قنبری با اشاره به اینکه به همین دلایل مصمم هستیم که وزیر را استیضاح کنیم، گفت: اسامی این شاغلین باید در لیست‌های بیمه باشد و اکنون ما مشغول پیگیری‌هایی در این زمینه هستیم و بنا داریم که پس از سوال از وزیر در صحن علنی مجلس وی را استیضاح کنیم، شاید که به این بهانه بتوانیم آمار صحیح را کسب کنیم.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ‌تعداد موافقان استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار، رفاه و تعاون به بیش از ۱۰ نفر رسیده است و به این دلیل هنوز طرح استیضاح را مطرح نکرده‌ایم که منتظر آمارهای مرکز آمار تا پایان شهریور در خصوص نرخ بیکاری هستیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بیشتر موافقان استیضاح نمایندگان شهرستان‌ها هستند، گفت: ‌ چون بیکاری در شهرستان‌ها نمود زیادی دارد موافقان این استیضاح نمایندگان شهرستان‌ها هستند. همچنین بعید است، شیخ الاسلامی جواب قانع کننده‌ای بدهد چون اگر پاسخ‌های قانع کننده داشت به آمارهای دروغ و یا غیر واقعی روی نمی‌آورد.