ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 02.10.2011, 11:22
ریاست جمهوری افغانستان: قاتل ربانی پاکستانی بود

دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز یک شنبه گفت قاتل برهان الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان یک شهروند پاکستان بود و در شهر مرزی چمن در نزدیکی کویته زندگی می‌کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که روز یک شنبه، ۲ اکتبر/۱۰ میزان، کمیسیون مسوول تحقیق در مورد قتل برهان‌الدین ربانی در جلسه شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، یافته‌های تحقیق‌شان را در حضور رییس جمهور ارایه کردند.

در اعلامیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده است که اسناد به دست آمده و اعترافات شخصی که در این رابطه بازداشت شده است، «ثابت می‌سازد که برنامه قتل استاد برهان الدین ربانی در شهر کویته کشور پاکستان طرح ریزی شده بود».

در اعلامیه افزوده شده است: «شخصی که دست به عمل انتحار علیه شهید صلح افغانستان استاد برهان الدین ربانی زد، تبعه کشور پاکستان بود و در شهر چمن زندگی می‌کرد».

حامد کرزی بعد از ترور ربانی در حدود دو هفته پیش، هیاتی را برای تحقیق در مورد این ترور موظف کرد که ریاست آن را جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع این کشور به عهده دارد. وزیر داخله، سرپرست ریاست امنیت ملی و لوی سارنوالی افغانستان دیگر اعضای این هیات هستند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که اسناد و شواهد به دست آمده در مورد عاملان ترور برهان الدین ربانی را به حکومت پاکستان تحویل داده است تا حکومت اسلام آباد آنها را بازداشت کرده و به افغانستان بسپارد.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان گفته شده است که اسناد به دست آمده شامل نام خانوادگی، آدرس و شماره تلفن‌های متهمان مرتبط در برنامه‌ریزی قتل برهان الدین ربانی می‌باشد.

در ارتباط با قتل ربانی، حامد کرزی گفتگوهای صلح با طالبان را به تعویق انداخته و گفته است که استراتژی مصالحه با طالبان را بازبینی می‌کند. او همچنان گفته است که اگر پاکستان در تعقیب و بازداشت عاملین قتل برهان الدین ربانی با افغانستان همکاری نکند، به جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد مراجعه می‌کند.

افغانستان پیش از این نیز پاکستان را متهم کرده است که در مبارزه با تروریسم صادقانه عمل نمی‌کند، اما شدیدترین اظهارات مقام‌های این کشور در ده سال گذشته، در روزهای اخیر بیان شده است.

از سوی دیگر، این اظهارات مقام‌های افغانستان با انتقادهای شدید ایالات متحده امریکا از پاکستان همراه است.

منبع: دویچه وله، دری





تظاهرات شهروندان کابل علیه پاکستان


بی بی سی: تظاهرکنندگان در کابل خواهان مداخله سازمان ملل برای پایان دادن به حملات موشکی پاکستان به افغانستان و ترور زنجیره ای سیاستمداران افغان شدند.

روز یکشنبه، ۱۰ میزان/مهر صدها شهروند کابلی ضمن راهپیمایی در مقابل دفتر سیاسی سازمان ملل در کابل تجمع کردند و از این سازمان خواستند که برای توقف حملات موشکی پاکستان به افغانستان و ترور زنجیره ای در این کشور وارد عمل شود.

تظاهرکنندگان علیه پاکستان و سازمان اطلاعاتی این کشور، آی اس آی شعار دادند و ترور شخصیت های سیاسی در افغانستان را به عواملی در پاکستان نسبت دادند.

شرکت کنندگان این تظاهرات همچنین سازمان اطلاعات و ارتش پاکستان را متهم به حملات موشکی به مناطق شرقی افغانستان و ادامه آن کردند و گفتند که پاکستان با ترور مقامهای حکومت افغانستان، تلاش دارد که شیرازه حکومت افغانستان را از بین ببرد.

نجیب الله کابلی، نماینده پیشین مجلس و رئیس "جبهه مشارکت ملی" با خواندن قطعنامه ای، به نمایندگی از تظاهرکنندگان، خواهان مداخله سازمان ملل و نیروهای ائتلاف بین المللی برای پایان دادن به مداخلات پاکستان در امور افغانستان شد.

در این قطعنامه آمده است: "مردم افغانستان و جبهه مشارکت ملی از سازمان ملل متحد و نیروهای ائتلاف بین المللی تقاضا می کند - که شما برای دفاع از سرحدات افغانستان و نابود کردن تروریسم در منطقه آمده اید - باید به مردم خود و مردم افغانستان پاسخگو باشید."

تظاهرکنندگان خشمگین در بخشی از قطعنامه خود نوشته اند: "امروز جنایت علیه بشریت از داخل نظام پاکستان به افغانستان و جهان سازماندهی می شود، اما جامعه جهانی سکوت اختیار کرده است و مداخلات پاکستان بیشرمانه جریان دارد."

این نخستین بار نیست که بخشهایی از مناطق شرقی افغانستان مورد حملات موشکی پاکستان قرار می گیرد. چند ماه قبل نیز به گفته مقامات افغان، صدها موشک به داخل خاک افغانستان شلیک شد و تلفاتی را نیز به بار آورد.

در آن زمان هم یک رشته تظاهرات مشابه در شهرهای مختلف افغانستان برگزار شد، اما ظاهرا تاثیر جدی بر توقف آن حملات نداشته است.

علاوه بر این، مساله ترور برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، که به گفته مقامات افغان، در پاکستان طراحی شده، تنش بین دو کشور را بیشتر کرده است.

دولت افغانستان از پاکستان خواسته است که علیه گروههایی که از داخل آن کشور دست به حمله اهدافی در افغانستان می زنند، وارد عمل شود.

ظاهرا به نظر می رسد که تلاشهای دولت افغانستان برای توقف دور تازه ای از حملات موشکی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان و ترور شخصیتهای سیاسی و نظامی این کشور توسط گروههای مستقر در پاکستان، رضایت افغانها را حاصل نکرده است.

تظاهرات روز یکشنبه و درخواست تظاهرکنندگان از سازمان ملل برای مداخله در این مورد نشان می دهد که شهروندان افغانستان خواستار اقدامات گسترده بین المللی علیه پاکستان هستند.