ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.10.2011, 9:09
توافق مخالفان اسد برای تشکیل «شورای ملی سوریه»


العربیه: مخالفان رژیم سوریه پس از دو روز مذاکره و گفت و گو ، روز شنبه 1-10-2011 در استانبول اعلام کردند بر تشکیل "شورای ملی" به عنوان جایگزین رژیم بشار اسد به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش العربیه طیف های مختلف مخالفان بشاراسد به توافق رسیدند با مشارکت همگانی حکومت آینده را تشکیل خواهند داد.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند بیانه رسمی تشکیل شورای ملی سوریه را در دو روز آینده اعلام خواهند کرد.

آنها همچنین اعلام کردند امروز مذاکرات خود را با کمیته هماهنگی انقلاب که یک تشکیلات با تجربه برای اداره تظاهرات داخل سوریه است آغاز نموده است.

در صورت توافق شورای ملی سوریه و کمیته هماهنگی، این شورا 75 درصد از مخالفان را در زیر چتر خود سازماندهی خواهد کرد و از نظر قانونی از صلاحیت نمایندگی مخالفان برخوردار خواهد شد.

از سوی دیگر عبدالحلیم خدام معاون سابق رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه جوانان سوری برای دفاع از خود در برابر سرکوب بیرحمانه رژیم اسلحه به دست گرفته اند اظهار داشت چنانچه جامعه بین الملل از دامنه این سرکوب جلوگیری نکند این آتش به تمام منطقه سرایت خواهد کرد.

وی همچنین از احتمال تبدیل شدن سوریه به پناهگاه تندروهای مسلح هشدار داد.

عبدالحلیم خدام از مخالفانی که هنوز چشم امید به اصلاحات بشار اسد دوخته اند به شدت انتقاد کرد و گفت :" این افراد چشمشان به قدرت است نه به مردم و این به سود کشور نیست."

در همین حال فعالان حقوق بشر در سوریه اعلام کردند نیروهای امنیتی روز شنبه خانم "مروه الغمیان" یکی از شخصیت های حقوق بشری را در فرودگاه بازداشت کرده اند.

مروه الغمیان قصد داشت به خارج از سوریه سفر کند اما در فرودگاه دمشق بازداشت شد.