ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 30.09.2011, 19:51
سوری‌ها: رو در روی جنایتکارترین رژیم ایستاده‌ایم

العربیه: معترضان مخالف رژیم سوریه همانند روزهای گذشته در این جمعه ۳۰-۹-۲۰۱۱ نیز پا به خیابان ها گذاشتند تا بار دیگر بر خواسته خود مبنی بر برکناری بشار اسد پافشاری کنند.

تظاهرکنندگان سوری امروز در اکثر شهرها و بخش های این کشور از جمله رستن، حمص، درعا، قامشلی، جسر الشغور، حماه، دیر الزور، ادلب، لاذقیه و حومه دمشق دست به تظاهرات ضد دولتی زدند.

شعار مشترک در سوریه و یمن

برای اولین بار از هنگام آغاز "بهار عربی" معترضان ضد دولتی در دو کشور سوریه و یمن شعاری مشترک را تحت عنوان "جمعه پیروزی برای سوریه و یمن" سر دادند.

یکی از اعضای شورای هماهنگی تظاهرات سوریه در تماس با تلویزیون العربیه اعلام کرد ۱۳ نفر از معترضان این کشور به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

فعالان سیاسی و حقوق بشری سوریه نیز در تماس با تلویزیون العربیه بر این نکته تأکید دارند که فشارهای اعمال شده از سوی کشورهای جهان بر ضد رژیم بشار اسد کافی نیست زیرا این رژیم همچنان به سرکوب مردم ادامه می دهد.

فعالان سوری تأکید دارند که آنها به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه می دهند، اما در برابر رژیمی ایستاده اند که جنایتکارترین رژیم جهان است.

اختلاف بین اعضای شورای امنیت

بر اساس آخرین آماری که از سوی سازمان های حقوق بشر سوریه منتشر شد، شمار قربانیان اعتراضات در این کشور تا کنون به ۳۶۰۰ نفر از جمله ۲۲۵ کودک رسیده است.

اين در حالی است که گزارش های منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد نشان می دهد که هنوز اختلاف بین اعضای شورای امنیت درباره صدور قطعنامه ای بر ضد رژیم سوریه پا برجا است.

کشورهای غربی از جمله امریکا، فرانسه و بریتانیا بر ضرورت اعمال فشار بیشتر بر رزیم بشار اسد اصرار دارند، درحالی که دو کشور روسیه و چین همچنان به مخالفت خود در این زمینه ادامه می دهند.



گزارش بی بی سی:
اعتراضات ضددولتی در سوریه همچنان ادامه دارد


بر اساس گزارش ها، درگیری بین نیروهای امنیتی سوریه و معترضان ضدحکومتی در نقاطی در شهر رستن همچنان ادامه دارد.

هزاران نفر امروز جمعه، ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی در سراسر سوریه پس از برگزاری نماز جمعه به روال هفته های گذشته در شهرهای مختلف دست به تظاهرات ضد حکومتی زدند.

فعالان حقوق بشری می گویند که ظرف ۴ روز گذشته دست کم ۱۵ نفر در درگیری های شهر رستن کشته شده اند.

در همین حال رسانه های دولتی سوریه از کشته شدن ۷ سرباز ارتش این کشور خبر داده اند.

گزارش ها از شهر رستن حاکی از آن است که برخی از سربازانی که از ارتش سوریه خارج شده اند، برای حفاظت از جان غیرنظامیان با نیروهای ارتش درگیر شده اند.

میشل کیلو، یکی از فرماندهان سابق ارتش سوریه که اکنون از مخالفان دولت محسوب می شود، هشدار داده است که در صورت مسلح شدن معترضان، احتمال دارد که سوریه درگیر جنگ داخلی شود.

در همین حال از شهر حمص در مرکز سوریه نیز اخباری مبنی بر بروز درگیری های شدید بین نیروهای امنیتی و معترضان منتشر شده است.

همچنین برخی از فعالان حقوق بشری از کشته شدن یک غیرنظامی در شهر حماة خبر داده اند.

یکی از خبرنگاران بی بی سی در سوریه می گویند که اعتراضات صلح آمیزی که از شش ماه پیش علیه حکومت بشار اسد آغاز شده است، به تدریج خشن تر شده زیرا به گفته او معترضان در این مدت شاهد اصلاحات محسوسی در نظام سیاسی این کشور نبوده اند.

خبرنگار بی بی سی می گوید که این امر باعث شده است که برخی از نیروهای مخالف حکومت بشار اسد اکنون لزوم توسل به خشونت برای دستیابی به تغییرات اساسی در این کشور را مطرح کنند.

ناظران معتقدند نیروهای امنیتی و نظامی سوریه در مجموع نسبت به حکومت بشار اسد وفادار بوده اند، اما گروهی از نظامیانی که از ارتش خارج شده اند در اطراف شهر رستن در ۱۸۰ کیلومتری شمال دمشق اقدام به تشکیل گروههای کوچک کرده اند.

برخی از شهروندان شهر رستن به خبرگزاری رویترز گفته اند که در حدود هزار نفر از نیروهای سابق ارتش سوریه که از ارتش خارج شده اند به همراه گروهی دیگر از مخالفان حکومت، درگیر نبرد با نیروهای امنیتی این کشور هستند.