ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 17.09.2011, 6:00
پلیس مانع برگزاری جشنواره فانوس‌ها شد

بام تهران شب گذشته قرار بود میزبان جوانانی باشد كه قصد به هوا فرستادن فانوس باشند، اما این جشنواره كه فراخوانش در فیس بوك داده شده بود و نزدیك ۸۰ هزار نفر عضو صفحه‌اش بودند نیز با برخورد ماموران برگزار نشد تا این پرسش اساسی مطرح شود كه آیا فرستادن فانوس به آسمان یا هر جشن جمعی دیگر كه منع شرعی یا عرفی ندارد نیز در كشورمان ممنوع است و با این حساب آیا از این پس دیگر جشنواره ها و حركات جمعی اینچنینی جوانان همچون جشنواره بادباك ها هم برگزار نخواهد شد؟!

به گزارش سرویس اجتماعی «آینده»؛ «آب بازی» نخستین مرتبه ای بود كه با انتقادات شدیدی نسبت به یك حركت جمعی گروهی از جوانان همراه شد و انتقادات نیز متوجه مشكلات شرعی و عرفی چنین اتفاقی بود و اگرچه پیش از آن حركاتی چون گردهمایی موفرفری ها در پارك ملت كه چندان با عرف صادق نبود و بسیاری از حاضرین نیز موهایشان را برای شركت فر كرده بودند(!) با این نوع برخورد روبرو نشد و این نخستین بار بود كه چند نفر برای چنین برنامه ای دادگاهی می شدند كه این سبك برخورد، انعكاس وسیع بین المللی نه چندان جالبی نیز داشت. البته بعد از آن فرمانده ناجا و دادستان كل كشور تاكید كردند كه صرف آب بازی جرم نیست و بیشتر به هنجارشكنی ایراد داشتند.

پس از این اتفاقات، گروهی از جوانان اقدام به ایجاد صفحه ای در فیس بوك كرده و درصدد راه اندازی جشنواره ای برآمدند كه بر اساس آن، ۲۴ شهریورماه (۱۵ سپتامبر) كه با هیچ اتفاق بدی همزمانی تاریخی نداشت، در بام تهران (بخش بالایی ولنجك) گرد هم آیند و فانوس به هوا بفرستند. 19:30 الی 22:30 جمعه شب (شب گذشته) موعد این جشن بود، اما برخلاف انتظار، این جشن نیز كه مختصات كاملاً متفاوتی با آب بازی داشت و تنها نقطه اشتراكش فراخوان در فیس بوك بود، با برخورد سلبی مواجه شد و به جز چند فانوس جوانكی، روشنایی در دل شب های بام ارتفاعات پایتخت مشاهده نشد.

علاوه بر اینكه به گروهی از مردم اجازه داده نشد وارد محل قرار كه كنار زمین تنیس بود، شوند، از برخی دیگر نیز فانوس هایی كه دستشان بود گرفته شد و البته علی الظاهر برخی نیز كه مقاومت هایی انجام داده و یا برخورد تندی با نیروی انتظامی داشتند، ظاهرا بازداشت شدند. با این اوصاف جشنی كه می توانست بدون مشكلات شرعی و عرفی برگزار شود و موجبات شادی گروهی از جوانان را فراهم آورد، در عوض مدیریت، كلاً برگزار نشد تا خیال همه راحت شود كه عوارض بعدی نداشته باشد.

این در حالی است كه جشنواره فانوس ها به عنوان جاذبه گردشگری در بسیاری از كشورهای دنیا از چین در پانزدهمین روز سال نوی آنها تا كشورهای اروپایی مطرح است و اصلاً شركت های گردشگری همزمان با این جشن ها، هزاران توریست را با خود به این كشورها می آورند و حتی در كشورهای عربی اسلامی چون مصر، فانوس روشن كردن و به هوا فرستادن یكی از سنت هایشان در ماه مبارك رمضان است و جشن ذاتاً غربی نیست با این حساب مشخص نیست چنین جشنی چه اشكالی شرعی یا عرفی یا امنیتی در كشورمان به همراه داشته باشند و در صورت مدیریت، جز شادی سالم جوانان، چه دستاورد دیگری در پی داشت؟

آیا اگر آسمان تهران با هزاران فانوس روشن می شد و شهرداری تهران و دیگر نهادهای شهری و فرهنگی در این زمینه همكاری می كردند، اتفاق قشنگ تری رخ نمی داد و مقدمه ای برای تكرار چنین حركات سالمی با محوریت جوانان در پایتخت و دیگر شهرها نبود و این احساس نزد برخی جوانان پیش نمی آمد كه اصلاً شاد بودن در كشورمان در حال تبدیل شدن به یك منكر است؟ هرچند حتی می تواند قرآن برای قرائت آوردن نیز همچون آنچه جریان انحرافی مرتكب شد و رقص كنان قرآن را در حضور مشایی به روی صحنه مراسم آوردند، دچار اشكال شود اما فی النفسه این حركت مشكل ندارد و فانوس به هوا فرستادن و دیگر جشن های سالم نیز در صورت اداره توسط نهادهای شهری و فرهنگی فاقد اشكال است.

حال در صورتی كه می توانست این جشن یك اتفاق و فضایی برای تفریح سالم گروهی از جوانان را در بام تهران فراهم سازد، آیا با چنین برخوردی از این پس حركت های جمعی همچون جشنواره بادباك ها هم ممنوع خواهد شد و اصولاً حركت بیش از دو نفر در اماكن عمومی اتفاق خوبی است؟! كاش فقط قدری به عاقبت چنین برخوردهایی بیاندیشیم و تا سر حد ممكن به مدیریت چنین برنامه هایی بپردازیم چرا كه اگر فضاهای عمومی سالم برای تخلیه شادی و خوشی جوانان فراهم نشود، فضاهای خصوصی وسعت خواهد یافت كه در آنها خوراكی ها و ابزارهای دیگر جایگزین فانوس ها خواهند شد!



نیروی انتظامی با برنامه پرواز فانوس ها برخورد کرد

نیروهای انتظامی و امنیتی تهران، پنج شنبه شب مانع انجام برنامه ای به نام «پرواز فانوس آرزوها» توسط گروهی از جوانان شدند. این برنامه قرار بوده به دنبال انتشار فراخوان هایی در شبکه اجتماعی فیس بوک با هدف به پرواز درآوردن فانوس هایی در شب در منطقه بام تهران برگزار شود اما با استقرار نیروهای امنیتی و ممانعت آنها، اجرای آن ممکن نشده است. گزارش هایی از بازداشت تعدادی از افراد حاضر در این برنامه نیز منتشر شده است.