ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.09.2011, 21:49
مخالفان بشار اسد، شورای ملی تشکيل دادند

رادیو فردا: حدود ۱۴۰ نفر از فعالان و شخصيت های سياسی سوريه، پنجشنبه، در نشست خود در استانبول تشکيل «شورای ملی سوريه» را اعلام کردند.

مخالفان اسد می گویند دهها نفر از اعضای اين شورا داخل سوريه فعال هستند و به دلايل امنيتی نام فقط ۷۲ نفر از اعضای اين شورا اعلام شده است.

به گزارش الجزيره، مخالفان رژیم سوریه هدف اين شورا را کمک به سرنگونی حکومت بشار اسد در شش ماه آينده و تشکيل يک دولت موقت اعلام کردند.

به گزارش ديلی تلگراف، احمد رمضان، يکی از اعضای اين شورا گفت بزودی کانال تلويزيون برای مردم سوريه راه اندازی می شود.

اين شورا هنوز رئيس برای خود انتخاب نکرده است. اعضای این شورا گفتند که بزودی با نمایندگان کشورهای غربی، عربی،ترکیه و سازمان های بین المللی دیدار خواهند کرد.

جلسات گروه بزرگی از مخالفان بشار اسد برای تشکيل يک ائتلاف فراگير دو ماه پيش در استانبول آغاز شد.

يکی از برگزار کنندگان اين نشست ها در استانبول به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است تمام کسانی که به دموکراسی اعتقاد دارند می توانند در اين شورا شرکت کنند.

برخی از گروه ها و شخصيت های مخالف بشار اسد از شرکت در اين جلسات و عضويت در شورا خودداری کرده اند.

در همین حال بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از بشار اسد خواست به سرکوب پايان دهد.

بان گی مون از آغاز اعتراضات به حکومت سوريه، در ۱۵ مارس، بارها با رئيس جمهور اين کشور گفتگوی تلفنی داشته است. بشار اسد بارها قول داده که سرکوب معترضان را پايان داده و دست به اصلاحات سياسی زند.

دبير کل سازمان ملل گفت بشار اسد به وعده هايش پايبند نبوده و شورای امنيت و اعضای سازمان ملل بايد در مورد وضعيت سوريه تصميم بگيرند.

به گزارش رويترز،در روز چهارشنبه نيروهای امنيتی و نظامی سوريه راهی ادلب شده و در شهر حمص به سرکوب گسترده مردم پرداختند. به گفته شاهدان عينی، تانک های نظامی با همراهی نيروهای نظامی به ميان معترضان می رفت و مردم را هدف قرار می داد.

به گفته فعالان حقوق بشر سوريه، روز چهارشنبه يک تن در حمص ودو تن ديگر در حماه به دست نيروهای نظامی سوريه کشته شده اند.

سازمان ملل تخمين می زند که حدود ۲۶۰۰ غيرنظامی در اعتراضات شش ماه گذشته در سوريه کشته شده اند.


اروپا اخراج سفرای بشار اسد را بررسی می‌کند


العربیه: پارلمان اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۵-۹-۲۰۱۱ برای فشار بر دولت بشار اسد خواستار اخراج سفرای سوریه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد.

نمایندگان پارلمان اروپا در اعتراض به سرکوب وحشیانه رژیم بشار اسد و همچنین جهت انزوای هر چه بیشتر این رژیم تصمیم گرفته‌اند موضوع اخراج سفرای سوریه از کشورهای متبوع خود به رای گیری بگذارند.

بر اساس پیشنویس قطعنامه ای در این باره که نسخه ای از آن در اختیار العربیه قرار گرفته، از بشار اسد خواسته شده است تا از قدرت کناره گیری کند .

قطعنامه مورد بحث قرار است امروز در پارلمان اروپا بررسی و به رای گیری گذاشته شود. در این قطعنامه کشورهای اروپایی تطبیق شرایط لیبی بر کشور سوریه را بعید دانست.

پیشتر نمایندگان اروپا به طور غیر رسمی از بشار اسد خواسته بودند تا از قدرت کناری گیری کرده و به مردم سوریه این حق را بدهد تا رژیم مورد نظرشان را خود انتخاب کنند .

همچنین دیروز یکی از نمایندگان پارلمان اروپا صراحتا از بشار اسد خواست که از مقام خود استعفا دهد.

لوی میشل نماینده بلژیک، از کشورهای اروپایی خواست تا سفرای رژیم بشار را از خاک خود اخراج کنند.

نماینده بلژیک افزود چنانچه وضعیت در سوریه به همین شکل ادامه یابد به زودی شاهد جنگی داخلی در این کشور خواهیم بود که رژیم بعث به سود خود ازآن بهره برداری خواهد کرد .

از سوی دیگر روسیه نسبت به احتمال ظهور تروریسم در سوریه پس از سرنگونی رژیم اسد هشدار داد.

یک مقام بلند پایه وزارت خارجه روسیه به خبر گزاری انترفاکس گفته است" چنانچه رژیم بشار اسد قادر نباشد این اعتراضات را مهار کند به زودی شاهد نفوذ تند روها در سوریه خواهیم بود".

این درحالی است که رژیم بشار اسد از پاسخ به پیشنهادهای اتحادیه عرب، سازمان ملل واتحادیه اروپا برای انجام اصلاحات سریع سیاسی خوداری کرده همچنان به سرکوب معترضان ادامه می دهد.

بر اساس گزارش های مخالفان، از آغاز اعتراضات در سوریه تاکنون نزدیک به ۳۰۰۰ تن به دست نیروهای امنیتی رژیم اسد کشته شده اند.