ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.09.2011, 15:16
عبدالفتاح سلطانی را آزاد کنید!

فراخوان فوری برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

IRN 005 / 0711 / OBS 098.1

ایران: دستگیری خودسرانه/ آزار و اذیت قضایی/بارزسی غیرقانونی

21 شهریور 1390

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:
عبدالفتاح سلطانی را آزاد کنید!


برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

اطلاعات تازه

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از دستگیری آقای عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، مطلع شده است.

براساس اطلاعات دریافتی، آقای عبدالفتاح سلطانی در روز 19 شهریور 1390 در جلوی دادگاه انقلاب اسلامی به وسیله ماموران انتظامی که حکم جلب او را داشته اند دستگیر شده است. بعد از ظهر آن روز، چهار مامور امنیتی بدون داشتن حکم تفتیش منزل و دفتر کار او را بازرسی کردند و تعدادی سی دی، اوراق و اسناد و لپ تاپ فرزندان او را با خود بردند.

در زمان انتشار این فراخوان فوری، آقای عبدالفتاح سلطانی هنوز در بند 209 وزارت اطلاعات در زندان اوین در بازداشت انفرادی به سر می برد، اما اتهام وی را به وکیل او اطلاع نداده اند.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر دستگیری آقای عبدالفتاح سلطانی و این اقدام تازه آزار و اذیت اعضای بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم می نماید و این اقدامات را به قصد تنبیه فعالیت های صلح آمیز و مشروع حقوق بشری آنها تلقی می کند.

اطلاعات پیشینه‌ای

کانون مدافعان حقوق بشر، که پنج وکیل دادگستری از جمله گیرنده جایزه صلح نوبل 2003 شیرین عبادی بنیان گذاشته بودند، در سال 1387 بسته شد. به علاوه، معاون دادستان تهران در تاریخ 10 مرداد 1388 رسما خانم شیرین عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر را متهم کرد که با نیروهای خارجی برای به راه انداختن یک «انقلاب مخملی» در ایران ارتباط برقرار نموده اند. دفاتر کانون مدافعان حقوق بشر تا به امروز بسته مانده است. از آن پس، موجی از دستگیری و آزار و اذیت علیه وکلای حقوق بشری و به ویژه علیه بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر به راه افتاده است.

آقای عبدالفتاح سلطانی در تاریخ 26 خرداد 1388 به وسیله چهار مامور لباس شخصی دستگیر شد. محل نگهداری او تا تاریخ 16 تیر 1388 نامعلوم بود و پس از آن روشن شد که در بند 209 زندان اوین به سر می برد. او در تاریخ 4 شهریور 1388، پس از 70 روز بازداشت خودسرانه شامل 17 روز بازداشت انفرادی، با وثیقه ای در حدود 100000 دلار امریکایی آزاد شد. اما از آن پس با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» روبرو بوده ولی محاکمه نشده است. به علاوه حکومت در تاریخ 10 مهر 1388 گذرنامه او را ضبط کرد و مانع سفر وی به آلمان برای دریافت جایزه بین المللی حقوق بشر نورمبرگ شد.

خانم معصومه دهقان، همسر آقای عبدالفتاح سلطانی در تاریخ 14 تیر 1390 به شعبه دادگاه انقلاب اسلامی مستقر در زندان اوین احضار و بازداشت شد. آقای سلطانی، که وکیل همسرش نیز هست، اجازه نیافت او را در دادگاه همراهی کند. اطلاعات دیگری در باره اتهام یا دلیل بازداشت خانم دهقان ارائه نشد. خانم معصومه دهقان در تاریخ 19 تیر 1390 با وثیقه آزاد شد.

آقای محمد علی دادخواه، وکیل دادگستری و عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، به همراه سه تن از همکاران و دخترش به وسیله 3 مامور لباس شخصی بدون حکم بازداشت در تاریخ 17 تیر 1388 دستگیر شد. سپس دفتر وکالت او تعطیل و مهر و موم شد. آقای دادخواه که به «داشتن اسلحه و تریاک» و ارتباط با «دشمنان» متهم شده بود در تاریخ 22 شهریور 1388 با وثیقه ای در حدود 700000 دلار امریکایی آزاد شد. در 12 تیر 1390 به آقای دادخواه اطلاع داده شد که پیرو ماده 698 قانون مجازات اسلامی در ارتباط با تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و سخنگویی آن و نیز وکالت در پرونده علیه متروی اصفهان که آثار میراث ملی را به خطر انداخته است، به اتهام «اقدام و تبلیغ علیه نظام اسلامی» به 9 سال زندان و 10 سال محرومیت از حرفه وکالت و تدریس در دانشگاه محکوم شده است. محاکمه او در ارتباط با پرونده سال 1388 در 31 اردیبهشت 1390 انجام شده بود. در زمان انتشار این فراخوان فوری، آقای دادخواه با وثیقه آزاد است.

به علاوه، آقای محمد سیف زاده، عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، به حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و «تبلیغ علیه نظام» از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه در تاریخ 7 آبان 1389 به 9 سال زندان و 10 سال محرومیت از وکالت محکوم شد. او که از تاریخ 22 فروردین 1390 در بازداشت به سر می برد علیه این حکم اعتراض کرده است. در خرداد ماه 1390 به خانواده آقای سیف زاده اطلاع داده شد که دادگاه تجدید نظر حکم زندان او را به 2 سال کاهش داده است.

اقدام های مورد درخواست:

لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:

1 - تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی آقای عبدالفتاح سلطانی و نیز دیگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، شامل آقایان محمد علی دادخواه، آقای محمد سیف زاده و خانم شیرین عبادی و نیز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هایشان را در ایران تضمين کنند؛

2 به هر گونه آزار و اذیت از جمله در سطح قضایی علیه آقای عبدالفتاح سلطانی و خانواده او و نیز به طور کلی تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند؛

3 در هر شرایطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ویژه:

* ماده 1 آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»

* ماده ۵ (ب) که می گويد: «همه افراد حق دارند برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی (...) برای تشکيل سازمان های غيردولتی، انجمن ها يا گروه ها، عضويت يا شرکت در آنها اقدام کنند،»

* ماده 2ـ12 که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گیرد تا حمايت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»

4 به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:

* رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

* ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد:
فکس: 5880 649 21 0098

* ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: .(JavaScript must be enabled to view this email address)/info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: 6567 3311 21 98+/6671 879 21 98+

* وزیر امور خارجه: فکس: 66743149-21-98+

* نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس

Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203

Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

* سفارت ایران در بروکسل، بلژیک

Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15.

Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.

**********

پاریس ژنو، 21 شهریور 1390

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:

E-mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29
پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: lddhi(at)fidh.net یا lddhi.fidh(at)gmail.com

----------------------------

صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

http://www.fidh.org

Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228