ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 13.09.2011, 9:57
آقای خاتمی منظورتان از انتخابات آزاد را شفاف بیان کنید!

نه تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در نامه‌ای به سید محمد خاتمی با اشاره به شروط شرکت در انتخابات وی و به منظور رفع ابهام و گشایش باب گفتگو، پرسیده‌اند: شما اعلام کرده‌اید که در انتخابات آزاد شرکت می‌کنید. آقای تاج‌زاده اعلام نموده‌اند، اولین شرط انتخابات آزاد، حق انتخاب آزادانه سبک زندگی و به رسمیت شناختن آن است. خواهشمندیم منظورتان از انتخابات آزاد را شفاف بیان کرده و ابهام‌های موجود در این بحث را مرتفع نمایید.

متن کامل این نامه که در اختیار سایت کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

جناب آقای سید محمد خاتمی

با سلام و احترام

در ماه‌های اخیر جنابعالی به عنوان نماینده و نماد طیف گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان طی سخنرانی‌ها و صحبت‌های مختلف، شروطی را برای شرکت در انتخابات پیش‌رو اعلام نموده‌اید و انجام این شروط را برای شرکت در انتخابات لازم دانسته‌اید. شرایط اعلام شده جنابعالی پرسش‌هایی در افکار عمومی ایجاد نموده است. اینک ما – جمعی از زندانیان سیاسی و عقیدتی جمهوری اسلامی- به منظور رفع ابهام و گشایش باب گفتگو، سوالاتی را که در ذهنمان وجود دارد به‌طور صریح با شما مطرح می‌نماییم و امیدواریم شما که قائل به گفتگوی تمدن‌ها و پاسخگویی به افکار عمومی هستید با پاسخ‌هایی شفاف به گسترش فضای نقد و گفتگو یاری نمایید.

۱. اولین شرط شما، آزادی زندانیان سیاسی بوده است. از این شرط با توجه به مشی جنابعالی و سابقه عملکردتان در دو دوره ریاست جمهوری، این پرسش در اذهان متبادر می‌شود که آیا شما زندانی سیاسی و عقیدتی و حقوق بشری خارج از طیف اصلاح‌طلب را نیز در شمار زندانیان سیاسی می‌دانید و از آن مهمتر تعریف شما از زندانی سیاسی چیست؟

۲. در مورد شرط آزادی احزاب سیاسی، آیا ساختار حاکمیت فعلی پذیرای آن هست؟ منظور شما از آزادی احزاب، شامل تمام احزاب و گروه‌هایی که در چارچوب اعتقاد به دموکراسی و مشی مسلامت‌آمیز فعالیت می‌نمایند می‌شود یا تنها به بازگشت به وضعیت پیش از انتخابات ۸۸ و احیای احزاب اصلاح‌طلب که در جریانهای پس از انتخابات پروانه فعالیتشان لغو گردیده نظر دارید؟

۳. شما اعلام کرده‌اید که در انتخابات آزاد شرکت می‌کنید. انتخابات آزاد دارای تعریف مشخصی است و همان‌طوری که آقای تاج‌زاده اعلام نموده‌اند، اولین شرط انتخابات آزاد، حق انتخاب آزادانه سبک زندگی و به رسمیت شناختن آن است که این مورد در هیچ کدام از انتخابات قبلی که شما کاندیدا یا مجری برگزاری آن بوده‌اید از جمله در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۷۶، ۸۰ و ۸۴ و انتخابات مجلس سالهای ۷۸ و ۸۲ محقق نگردید. آیا اجازه انتخاب سبک آزاد زندگی برای هر فرد را به عنوان پیش شرط انتخابات آزاد قبول دارید؟ همچنین با وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان، صحبت از انتخابات آزاد بلاموضوع می‌‌باشد، شما در هنگام مسئولیتتان خواهان برگزاری انتخابات رقابتی بودید که تعریف آن جدا از انتخابات آزاد است. خواهشمندیم منظورتان از انتخابات آزاد را شفاف بیان کرده و ابهام‌های موجود در این بحث را مرتفع نمایید.

۴. یکی از مهمترین شروط شما اجرای بی‌تنازل قانون اساسی است. در این مورد قوه قضائیه که باید حامی اصلی قانون و مرجع برخورد با متخلفان باشد، در عمل با مواردی از قبیل تشکیل دادگاه‌های غیرقانونی انقلاب و ویژه روحانیت زیر پا گذاشتن اصول قانون اساسی و آیین دادرسی کیفری در برخورد با متهمان به ویژه متهمان سیاسی و مطبوعاتی، عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی، چشم‌پوشی بر جرایم حاکمیت و مسئولان حکومتی و مواردی از این دست به یکی از نقض‌کنندگان اصلی قانون اساسی بدل شده است و راه بر هرگونه اصلاح و فعالیت مسالمت‌آمیز و دموکراسی‌خواهانه بسته و جایی برای اجرای بی‌تنازل قانون اساسی باقی نگذاشته است. راه‌کار شما در این موضوع چیست؟

با توجه به تجارب شما در دوران ریاست جمهوری و اتفاقات پیش‌ آمده در آن ایام، چگونه می‌توان قوه قضائیه را اصلاح نمود و نهادی که باید حافظ و حامی قانون باشد را از قانون‌شکنی باز داشت؟

به امید ایرانی آزاد، پایدار، سربلند

۱- عارف درویش
۲- حسین رونقی‌ملکی
۳- شاهین زینعلی
۴- سید محمد سیف‌زاده
۵- احمد شاهرضائی
۶- آرش صادقی
۷- ابوالفضل عابدینی
۸- مصطفی نیلی
۹- صادق (آرش) هنرور شجایی