ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.09.2011, 22:16
عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری عبدالفتاح سلطانی شد



رادیو فردا: سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه ای خواستار آزادی فوری عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر شده است.

عفو بین الملل دربیانیه خود تاکید کرده است: عبدالفتاح سلطانی، یکی از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر، روز شنبه بازداشت شده است.

عفو بین الملل به نقل از مصاحبه همسر آقای سلطانی تصریح کرده است که به هنگام بازداشت عبدالفتاح سلطانی چهار مامور امنیتی او را همراهی می کردند و ماموران پس از ورود به منزل کامپیوتر و مدارک اسناد موجود درخانه را با خود بردند.

مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، در این زمینه گفته است: «عبدالفتاح سلطانی یکی از شجاع ترین مدافعان حقوق بشر در ایران است. او یک دهه است که وکالت بسیاری از متهمان پرونده های بحث برانگیز حقوق بشری در ایران را برعهده می گیرد و در برابر فشار مقامات ایران سرخم نکرده است.»

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل اضافه کرده است : عبدالفتاح سلطانی باردیگر هزینه تعهد و پایبندی خود را می پردازد.

مائده سلطانی، فرزند آقای سلطانی نیز درگفت وگو با رادیو فردا چگونگی بازداشت پدرش را شرح داده بود.



مائده سلطانی گفته بود:« پدر من برای انجام کارهای وکالت خودش، یعنی مسائل کاری، روز شنبه به دادسرای انقلاب مراجعه کرده بود. گویا چهار تا مأمور او را دستگیر می‌کنند و با هم روانه دفتر کارشان می‌شوند.از پدرم کلید دفتر کارشان را می خواهند که وارد آنجا بشوند، گویا پدر من فراموش کرده بوده که کلید را همراه داشته باشد، به همین دلیل هم قفل دفتر ایشان را می‌شکنند و وارد دفتر می‌شوند.»

وی اضافه کرده بود:« از همان جا با پدرم به خانه مراجعه می‌کنند، فکر می‌کنم حدود دو ساعتی خانه را تفتیش می‌کنند، و باز هم دوباره با پدرم روانه دفترشان می‌شوند. آن جا، بعد از این که از منزل یک سری سی‌دی‌ها و هارد کامپیوتر و مموری و فلش را برمی‌دارند و با خودشان می‌برند، از دفتر کار پدرم هم یکسری کاغذها را از لابه‌لای پرونده‌ها جمع می‌کنند و پدر را حدود ساعت پنج به وقت ایران بازداشت می‌کنند.»

عفو بین الملل درادامه بیانیه خود به کارنامه عبدالفتاح سلطانی پرداخته و نوشته است: آقای سلطانی تاکنون چندبار بازداشت شده است. در سال ۲۰۰۵، او به مدت هفت ماه را در پشت میله های زندان گذارند، اما سرانجام از همه اتهامات تبرئه شد. او همچنین در سال ۲۰۰۹ دو ماه در بازداشت به سر برد.

عفو بین الملل تصرح کرده است که پیشتر از عبدالفتاح سلطانی به عنوان یکی از زندانیان اندیشه نام برده است، به دلیل این که او صرفا به خاطر کار خود به عنوان یک وکیل و دفاع از حقوق بشر بازداشت شده است.

عفو بین الملل درادامه یاد آوری کرده است:در خارج از ایران نیز فعالیت های آقای سلطانی برای حقوق بشر مورد توجه جامعه بین المللی قرار گرفته است و در سال ۲۰۰۸ شهر نورنبرگ آلمان به وی جایزه معتبر حقوق بشر را اعطا کرد.

در این بیانیه عفو بین الملل همچنین از بازداشت دیگر وکلای مدافع حقوق بشر در ایران مانند نسرین ستوده، محمد سیف زاده، جاوید هوتن کیان و مصطفی دانشجو انتقاد شده است.

ملکوم اسمارت در این زمینه گفته است:«تداوم آزار و اذیت و بازداشت وکلای مدافع در ایران کاملا غیر قابل قبول است.»

وی اضافه کرده است: بازداشت وکلای مدافع نه تنها نقض حقوق آنان است، بلکه نقض حقوق موکلان نیز هست.