ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.09.2011, 15:58
ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است

دویچه وله: نخست وزیر پیشین بریتانیا، تونی بلر، در گفتگو با روزنامه‌ی تایمز، چاپ لندن، ایران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان معرفی کرد. بلر معتقد است سرنگونی حکومت‌های جمهوری اسلامی و سوریه نقش مهمی در ثبات و آرامش منطقه خواهد داشت.

تونی بلر همراه با جورج بوش تصمیم‌گیرندگان اصلی لشکرکشی غرب به عراق و افغانستان و سرنگونی طالبان و صدام حسین به شمار می‌روند. ده سال پس از حمله‌ی تروریست‌های القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که انگیزه‌ی اصلی این اقدام متحدان غربی عنوان می‌شود، بلر اعتراف می‌کند در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی اشتباهاتی رخ داده است.

"تهران مسئول بی‌ثباتی عراق و افغانستان"


برخلاف انتظار ایالات متحده، بریتانیا و متحدان غربی آنها، با سرنگونی صدام حسین و کنار گذاشتن طالبان از قدرت اقدام‌های تروریستی در عراق و افغانستان خاتمه نیافته و آرامش بر منطقه حاکم نشده است. تونی بلر می‌گوید ائتلاف غرب امیدوار بود که حضور نظامی‌اش در منطقه کوتاه باشد و در کمترین زمان ممکن به برقراری صلح و از میان بردن تروریسم منجر شود.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا معتقد است مسئول ادامه‌ی خشونت‌ها در عراق و افغانستان جمهوری اسلامی ایران است. بلر تهران را متهم می‌کند با حمایت از شورشیان و شبه‌نظامیان این دو کشور قصد دارد خاتمه‌ی بحران را به تعویق بیندازد. او در گفتگو با روزنامه تایمز خاطر نشان می‌کند، سقوط حکومت جمهوری اسلامی تاثیر بسزایی در ثبات کل منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

امکان اقدام نظامی علیه ایران


بلر معتقد است یکی دیگر از پیش‌شرط‌های برقراری آرامش در منطقه پایان گرفتن دوران حکومت بشار اسد در سوریه است که از شش ماه پیش معترضان را در این کشور با خشونت هرچه تمام سرکوب می‌کند. نخست وزیر پیشین بریتانیا ضمن ابراز بی‌اعتمادی به وعده‌های اسد در مورد انجام اصلاحات سیاسی در سوریه، تاکید می‌کند او آمادگی انجام تغییرات واقعی را ندارد و به همین علت موقعیتش قابل دفاع نیست.

بلر در بخش دیگری از گفتگو با تایمز به برنامه‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران اشاره می‌کند و می‌گوید، اگر تهران به رغم تحریم‌های بین‌المللی همچنان در پی دست‌یابی به سلاح هسته‌ای باشد کشورهای غربی باید آماده باشند از گزینه‌ی عملیات نظامی علیه این کشور نیز استفاده کنند.

هشدار سارکوزی و واکنش تهران


اظهارات بلر بی شباهت به مواضع آمریکا و فرانسه در مورد ایران نیست. نیکلای سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه هفته‌ی گذشته هشدار داد، «جاه‌طلبی‌های هسته‌یی، نظامی و بالستیك ایران تهدیدی روزافزون به حساب می‌آید كه ممكن است به یك حمله بازدارنده علیه سایت‌های هسته‌یی این کشور منجر شود.» محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، روز جمعه (۹ سپتامبر، ۱۸ شهریور) در نامه‌ای به بان کی‌مون دبیرکل این سازمان سخنان سارکوزی را تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه خوانده است.

به گزارش ایسنا خزاعی در این نامه نوشت: «ایران طبق حق مسلم‌اش تحت ماده ۵۱ منشور سازمان ملل در دفاع از خود در برابر هرگونه حمله‌ای علیه ملت ایران و اتخاذ اقدامات دفاعی برای محافظت از خود تردید نخواهد كرد.» ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا ۲۹ ژوئن در مجلس عوام این کشور گفته بود "ایران در جریان تازه‌ترین مانور موشکی خود، موشک‌های بالستیک با توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را به طور مخفیانه آزمایش کرده است."

ایران و سوریه فعال‌ترین حامیان تروریسم


همزمان با سخنان وزیر خارجه بریتانیا، جان برنان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور مبارزه با تروریسم نیز ایران و سوریه را فعال‌ترین حامیان تروریسم در جهان معرفی کرده است. آمریکا در تازه‌ترین گزارش سالانه ‌درباره وضعیت تروریسم در جهان که ۱۹ اوت منتشر شد بار دیگر کشورهای ایران، سوریه، کوبا و سودان را در فهرست سیاه خود گنجاند. وزارت خارجه آمریکا در این گزارش تصریح کرد که «ایران همچنان فعال‌ترین کشور حامی تروریسم در سال ۲۰۱۰ بوده است».

بر این اساس تهران متهم می‌شود که به «گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه و آسیای میانه کمک‌های مالی، جنسی و لجستیکی می‌کند». در گزارش یادشده به‌طور مشخص به پشتیبانی ایران از حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد در فلسطین، طالبان در افغانستان و گروه‌های شیعه در عراق اشاره شده است.