ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.09.2011, 22:24
فرانسه: بشار اسد مرتکب جنایت علیه بشریت شده است


رادیو فردا: آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه را به «ارتکاب جنایت علیه بشریت» متهم کرده و ابراز امیدواری کرد روسیه دست از موضع خود بردارد و با تحریم‌های بیشتر علیه نظام حاکم در سوریه همراهی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ژوپه پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت: «نظام حاکم در سوریه مرتکب جنایت علیه بشریت شده و این که این رژیم این طور گسترده مردم سوریه را سرکوب کند، و این پذیرفتنی نیست.»

وزیر خارجه و وزیر دفاع فرانسه در مسکو ضمن دیدار با همتایان روسی خود، با دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه هم دیدار کردند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «ما امیدواریم روسیه از موضع ما در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده و با ما همراه شود و باید در این مقطع ما پیام محکم و قاطعی به حاکمان دمشق بدهیم که نمی توانند به این کارهایی که دست زده اند، ادامه دهند.»

روسیه از مخالفان صدور قطعنامه علیه سوریه است و حتی در دور قبلی فقط حاضر شده بیانیه ای در مورد سوریه در شورای امنیت صادر شود.

مسکو با هیچ گونه تحریم بین المللی علیه بشار اسد و حکومت او همراهی نکرده و تحریم های فعلی علیه بشار اسد و نزدیکان او از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا صادر شده است.

با این حال سرگئی لاوروف هیچ نشانه ای از این که مسکو قصد داشته باشد با تحریم ها همراه شود نشان نداد و گفت: «ما در مقطع فعلی این طور قانع شده‌ایم که بهترین راه گفت وگو است.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «عوامل یا افرادی در میان مخالفان سوریه وجود دارند که به گفت وگو راضی نمی‌شوند و پرهیز از گفت وگو خطرناک است چرا که ممکن است نتیجه ای مانند لیبی را در پی داشته باشد.»

مسکو در واکنش به درخواست برای تحریم های بیشتر علیه دولت بشار اسد گفته که به جای این فشارها، باید نیروهای مخالف و معترض تحت فشار قرار بگیرند که به گفت وگو رضایت دهند.

سرگئی لاوروف گفت: «مسکو هم به نوبه خود پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد آماده کرده که در آن همه طرف ها به گفت وگو دعوت شوند و اصلاحات در سوریه را دنبال کنند.»

شماری از نیروهای مخالفان سوریه قرار است با «میخائیل مارگلوف» از اعضای کمیته روابط خارجی دومای روسیه دیدار کرده و او را متقاعد کنند روسیه را با فشار بیشتر علیه نظام بشار اسد همراه کند.

به گزارش رویترز، بزرگترین شرکت صادر کننده اسلحه روسیه گفته که به تمامی قراردادهای خود با دمشق وفادار است و آن ها را دنبال می کند. وزیر خارجه روسیه هم گفت که «نیروهای معترض و مخالف هم در خشونت ها در سوریه مسئول هستند.»

اتحادیه اروپا تحریم های بیشتر سوریه را دنبال می‌کند

اتحادیه اروپا که در آخرین اقدام علیه حکومت بشار اسد، تحریم نفت سوریه را در دستور کار قرار داده بود، گفت وگو برای ادامه تحریم ها را دنبال می کند. به گفته دیپلمات ها، گفت وگو و مذاکره برای تحریم شبکه های تلویزیونی نزدیک به بشار اسد در سوریه ادامه دارد.

به گزارش رویترز، یکی از دیپلمات های غربی که نخواست نامش فاش شود گفت: «در حال حاضر توافق سیاسی میان اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر دمشق وجود دارد و در مرحله بعد، شبکه های تلویزیونی، شبکه مخابرات، پیمانکارهای نظامی و دفاعی و شرکت های سرمایه گذاری قرار دارند.»

این منبع به رویترز گفت: «انتظار داریم در همین هفته جاری به توافق نهایی برسیم.» وی افزود: «طرح ما این است که مقارن با گشایش مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری میلادی، این تحریم ها را نهایی کرده و به اجرا گذاریم.»

«محمد جلجلاتی» وزیر اقتصاد سوریه روز چهارشنبه تایید کرد که تحریم های اتحادیه اروپا می تواند به اقتصاد سوریه آسیب جدی وارد کند.

وی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «تحریم های اتحادیه اروپا روی صادرات، واردات و صنایع سوریه اثر گذاشته وبه آن آسیب جدی وارد می کند.»

ادامه سرکوب های حکومتی در سوریه

به رغم درخواست بیشتر کشورهای جهان برای توقف هرگونه سرکوب خشونت آمیز معترضان و شهرودان سوریه، دولت بشار اسد هنوز به اعمال خود ادامه می دهد.

رویترز روز چهارشنبه گزارش داد در درگیری های شهر حمص، دستکم ۱۴ تن کشته شده‌اند. شماری ديگر از فعالان حقوق بشر سوريه در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفتند که آمار کشته ها در شهر حمص ۲۰ تن بوده است.

اين گزارش ها حاکی است بيشتر کشته ها در حومه حمص در ۱۶۵ کيلومتری شمال دمشق، روی داده است.

هرچند پيشتر سازمان ملل گزارش کرده بود آمار کشته های اعتراض های شش ماه گذشته در سوريه به فراتر از دوهزار و ۲۰۰ تن رسيده، با اين حال فعالان حقوق بشر سوريه می گويند شمار کشته ها از سه هزار تن فراتر رفته است.